۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۷:۲۶
کد خبر: 81615766
T T
۰ نفر
استاندار گيلان خواستار بكارگيري ايده هاي نو در احياي تالاب انزلي شد

رشت - ايرنا - استاندارگيلان در نشست مشترك كميته هاي مديريت تالاب انزلي و آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن در ايران (جايكا) خواستار به كارگيري ايده هاي جديد براي احياي تالاب بين المللي انزلي شد.

به گزارش روابط عمومي استانداري گيلان به ايرنا، محمدعلي نجفي عصر چهارشنبه در اين نشست با بيان اينكه مطالعات جايكا كه از سال 82 در فاز اول آغاز شده ، به اتمام رسيده؛ افزود: در ابتداي امسال، مرحله دوم آغاز شده و بايد بكوشيم تا به منظور تسريع در اقدامات با تشكيل اين تيم از موازي كاري جلوگيري شود.

وي در ادامه با اشاره به وضعيت نامطلوب ساماندهي فاضلاب در استان گفت: معضلي كه گيلان و شهر رشت در خصوص پيشروي فاضلاب با آن مواجه است، به معضلي در سطوح ملي تبديل شده كه به صورت ضرب الاجل بايد پيگيري و حل شود.

وي مديريت فاضلاب شهري، رودخانه‌ها، پسماند و اكوتوريسم را از برنامه‌هاي احياي تالاب انزلي عنوان و تصريح كرد: احياي تالاب در بخش اكوتوريسم نيازمند همكاري بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي است.

نجفي به سفر رييس جمهوري به گيلان و بازديد از تالاب انزلي نيز اشاره و اضافه كرد: حساسيت ها و مشكلات موجود در تالاب، در اين بازديد تشريح و مقرر شد در توسعه استان مسائل زيست محيطي مورد توجه ويژه قرار گيرد.

وي با اشاره به انتظار مردم در عملياتي شدن احياي تالاب انزلي خاطر نشان كرد: باوجود اين كه از سوي جايكا تاكنون اقدامات خوبي در مطالعات انجام شده، اما اين اقدامات براي مردم استان ملموس نيست.

استاندار گيلان بر ضرورت تسريع در اجرايي شدن عمليات تالاب انزلي تاكيد و تصريح كرد: دستگاه هاي اجرايي مرتبط با بحث تالاب انزلي، با اشرافي كه بر مطالعات علمي صورت گرفته دارند، به منظور تسريع در عمليات اجرايي تمامي امكانات لازم را به كار گيرند.

كوهي ساتو نماينده رسمي جايكا در تهران نيز در اين نشست، پروژه تالاب انزلي را به عنوان يكي از پروژه هاي خوب در دست اجراي جايكا دانست و گفت: در اين ميان نقش استانداري گيلان و اداره كل محيط زيست استان براي ايجاد هماهنگي هاي لازم در تسريع پروژه بسيار حائز اهميت است.

وي خواستار تعامل و مشاركت دستگاه ها در اجراي پروژه مذكور شد و افزود: رمز موفقيت اين پروژه همكاري دستگاه هاي اجرايي طرف ايراني ، تأمين آورده مالي و تشكيل دفاتر زير كميته ها است.

سند نهايي تفاهمنامه اجراي مرحله دوم پروژه مديريت اكولوژيك تالاب انزلي ، آذرماه سال 92 به امضاي محمدعلي نجفي استاندار گيلان، احمدعلي كيخا معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست و ياسوتو تاكه اوچي نماينده سازمان همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) رسيد و بين طرفين مبادله شد.

تالاب انزلي با مساحتي حدود 20 هزار هكتار نقش مهمي در اكوسيستم گيلان و حتي كشور ايفا مي كند .

اين تالاب كنترل كننده سيل هاي ويرانگر و تعديل كننده آب و هواي منطقه و زيستگاه جمعيت زيادي از آبزيان، پرندگان و گياهان است .

علاوه بر تاثيرات اقليمي ، تالاب انزلي از مراكز مهم جذب گردشگر به گيلان بشمار مي رود و معيشت جمعيت قابل توجهي از ساكنان حاشيه تالاب به لحاظ كشاورز، صيد و تامين مواد اوليه صنايع دستي به حيات آن گره خورده است.

اين تالاب در ماه ژوئن 1975 در نشست رامسر به ثبت بين المللي رسيده است و با توجه به افزايش تخريب هاي مربوط به فعاليت هاي انساني در سال 1993 در ليست تالاب هاي در معرض نابودي قرار گرفت .

طبق توافقنامه ايران با آژانس همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) براي مطالعه جامع به منظور حفاظت از تالاب انزلي، اين آژانس طرح مطالعه مديريت جامع حفاظت از اكوسيستم تالاب انزلي را ارائه و جايكا در سال 2006 اقدام به اعزام كارشناسان و تهيه مجموعه اي از اطلاعات كرد و در ماه نوامبر سال 2007 پروژه مديريت اكولوژيك تالاب انزلي آغاز شد.

در نشستي كه در مهرماه سال 92 با حضور نمايندگان سازمان همكاري هاي بين المللي ژاپن و كارشناسان سازمان محيط زيست برگزار شد؛ طرح مديريت اكولوژيكي تالاب انزلي بين ايران و ژاپن به مدت پنج سال ديگر تمديد شده است.ك/1

7296/2007