۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷
کد خبر: 81619841
T T
۰ نفر
كاهش 40 درصدی مرگ مردان میانسال با 30 دقیقه ورزش روزانه

تهران-ایرنا-نتایج یك تحقیق 50 ساله نشان می دهد كه 30 دقیقه ورزش روزانه به مدت 6 روز در هفته یا حتی ورزش سبك مانند راه رفتن احتمال مرگ و میر مردان بالای 45 سال را تا 40 درصد كاهش می دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، مطالعه محققان نروژی حاكی است كه ورزش در مردان میانسال سبب سالم ماندن و به تاخیرانداختن مرگ نسبت به افراد هم سن بدون تحرك آنها می شود.

براساس این گزارش، در این مطالعه 5 هزار و 700 مرد 45 ساله از سال 1965 تاكنون یعنی به مدت پنج دهه مورد مطالعه قرار گرفتند.

این تحقیقات نشان می دهد،مردانی كه حدود 30 دقیقه در روز به مدت 6 روز در هفته ورزش می كردند خطر مرگ را به میزان 40 درصد نسبت به افرادی كه تحرك نداشتند از خود دور كردند.

دكتر آی.مین لی I-Min Lee استاد اپیدمولوژی و پزشكی دانشگاه هاروارد آمریكا و عضو تیم تحقیقاتی این پروژه می گوید:با استفاده از نتایج این تحقیق گسترده و طولانی و شواهد علمی آن می توان با قاطعیت گفت كه ورزش بر طول عمر افراد تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود:شواهد روشنی وجود دارد كه انرژی انسان در اثر ورزش كردن افزایش می یابد و همین امر نرخ مرگ و میر را به میزان قابل توجهی كاهش می دهد.

به گفته وی، كاهش وزن، سلامت سیستم قلب و عروق كه برای زندگی بسیار حیاتی است دو نتیجه آشكار حاصل از ورزش روزانه مردان میانسال بود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه حداقل 17 میلیون نفر درجهان جان خود را به دلیل بیماری های مختلف قلب و عروقی و یا سكته قلبی از دست می دهند. همچنین حداقل 2.8 میلیون نفر در جهان به علت چاقی جان خود را در جهان از دست می دهند

محققان در بخشی از نتایج این گزارش هشدار دادند كه یافته ها ثابت كرده است كه یك ساعت ورزش در طول هفته یا اختصاص دادن یك جلسه ورزش در طول هفته خطر مرگ را كاهش نمی دهد بلكه ورزش روزانه نتایج مطلوب در این زمینه را حاصل می كند.

پیشتر نیز نتایج مشابهی از یك مطالعه پزشكی توسط محققان سوئدی در این زمینه منتشر شده بود.

طبق این گزارش ورزش كردن برای همه گروه های سنی آثار مفید و سلامت بخشی به همراه دارد اما ورزش كردن برای افراد میانسال به معنی كسب پنج سال طول عمر بیشتر است.

علمی** 1599**1440
۰ نفر