حمایت صندوق ضمانت صادرات ایران جرات صادركنندگان را افزایش می دهد

بیرجند - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات ایران می‌تواند جرات صادركنندگان این استان را به ویژه در بازار افغانستان دو چندان كند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی بیرجند، محسن احتشام در نشستی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی كه با حضور مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران برگزار شد، خواستار حمایت‌های مضاعف و خدمات این صندوق به صادر كنندگان استان شد.

وی ادامه داد: از آنجایی كه صندوق ضمانت صادرات ایران به ‌عنوان حامی صادر كنندگان فعالیت دارد، صادركنندگان باید از مزیت‌های این صندوق آگاهی كامل داشته باشند.

وی تصریح كرد: فرهنگ سازمانی حاكم در این صندوق بی‌نظیر است، اما خراسان جنوبی از مزایای آن بی‎نصیب مانده است.

رییس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینكه در خراسان جنوبی در راستای استفاده از صندوق ضمانت صادرات ایران فرصت‌سوزی شده گفت: در این زمینه خدماتی كه باید توسط این صندوق به استان ارائه می‌شد به صادركنندگان ما ارائه نشده است.

احتشام گفت: با توجه به اینكه در حال حاضر افغانستان ثبات گرفته و همچنین با توجه به وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها موجود در استان، وجود منابع خدادادی، نیروی انسانی خوب زمینه‌های صادرات بیشتر در این استان فراهم است.

وی با بیان اینكه سال گذشته رقم صادرات خراسان جنوبی 177 میلیون دلار بوده است ادامه داد: سال گذشته در مجموع 3 هزار و 971 تریلی از مرزهای خراسان جنوبی خارج شدند.

احتشام با بیان اینكه یك‌سوم مجموع صادرات كشور از خراسان جنوبی به كشور افغانستان انجام می‌شود، گفت: نگاه این استان تنها بازار افغانستان نیست، بلكه نگاه ما بین‌المللی است كه باید تلاش شود زمینه‌های لازم برای صادرات به سایر كشورها در این استان فراهم شود.

وی یادآور شد: هم اكنون یك‌ سوم زعفران ایران و 98 درصد زرشك دنیا توسط خراسان جنوبی تامین می‌شود و سومین استان تولیدكننده گیاهان دارویی در كشور هستیم.

ریس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: صادركنند‌گان خراسان جنوبی افرادی جوان و توانمند هستند كه برای حضور بیشتر در بازارهای صادراتی نیازمند حمایت می باشند.

5054