۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰
کد خبر: 81621275
T T
۰ نفر
خدمات درمان اختلالات مصرف الكل در 150 مركز راه اندازي مي شود

تهران - ايرنا - رييس مركز تحقيقات سوءمصرف و وابستگي به مواد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت: خدمات تخصصي سرپايي درمان اختلالات وابسته به مصرف الكل در 150 مركز برتر درمان سوءمصرف مواد در سراسر كشور راه اندازي مي شود.

دكتر علي فرهوديان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگا ايرنا اظهارداشت:‌ مركز تحقيقات سوء مصرف و وابستگي به مواد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي به نمايندگي از وزارت بهداشت و با همكاري شوراي اجتماعي وزارت كشور اين خدمات را در قالب طرح درماني پژوهشي در مراكز ياد شده راه اندازي مي كند.

فرهوديان گفت:براي نيل به اين هدف ، دوره هاي تخصصي براي كارشناسان 150 مركز برتر و پيشكسوت برگزار مي شود كه پس از ارايه آموزش هاي لازم به آن ها، مجوز موقت درمان توسط وزارت بهداشت براي اين مراكز صادر خواهد شد.

مجري طرح پژوهشي اجرايي راه اندازي خدمات درمان سرپايي اختلالات مصرف الكل در كشور، افزود: استانداردها و كيفيت درمان در قالب طرحي پژوهشي مورد بررسي قرار مي گيرند و مراكزي كه پس از 18 ماه قادر به درمان موفق بيماران باشند مجوز دو ساله اين درمان را دريافت خواهند كرد كه اين مجوز در صورت موفقيت در عملكرد مراكز قابل تمديد است.

وي در خصوص مصرف الكل گفت:‌ مصرف الكل و اختلالات ناشي از مصرف آن در حال تبديل به مشكلات جسمي، رواني و اجتماعي است.

فرهوديان گفت:‌ گزارش هاي موجود از افزايش موارد مسموميت با الكل و همچنين افزايش متقاضيان درمان نشان دهنده اين واقعيت است كه سيستم هاي بهداشتي بايد براي حل اين مشكل به فكر راه حلي زودرس و علمي مبتني بر شواهد باشند تا بتوانند در اين مقطع يكي از اقدامات لازم در جهت حل يا تخفيف مشكل رو به رشد فعلي فراهم كنند.

اين كارشناس اعتياد گفت‌: اختلالات مختلف روان شناختي به خصوص افسردگي و اختلالات متعدد اضطرابي در مصرف الكل شايع هستند.

وي ادامه داد: از الكل به عنوان سومين عامل تصادفات رانندگي در كشور و نخستين عامل خطرساز انساني در اين زمينه نام مي برند. علاوه براين نقش الكل در خشونت خانگي ،كودك آزاري و همسر آزاري در جهان ثابت شده است، به عنوان نمونه بيش از 70 درصد از همسران مصرف كنندگان الكل سابقه تجربه همسر آزاري دارند.

فرهوديان اظهار اميدواري كرد كه خدمات تخصصي درمان وابستگي به الكل در كشور با انجام موفق اين طرح، توسعه يابد و از تشديد عوارض جسمي، رواني و اجتماعي مصرف اين ماده خطرناك و اعتيادآور پيشگيري شود.

دكتر فرهوديان اظهارداشت‌: علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر از طرح ياد شده مي توانند به نشاني

http://sadrc.uswr.ac.irمراجعه كنند.

گفته مي شود ، در زمان حاضر 200 هزار تن در كشور به الكل اعتياد دارند.

اجتمام(4)**1776 ** 1418
۰ نفر