۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۸
کد خبر: 81624744
T T
۰ نفر
ایران تكمیل تونل استقلال تاجیكستان را ازسر می گیرد

تهران - ایرنا - یك رسانه تاجیكی به نقل از «نریمان رضایی» نماینده وزارت نیروی ایران در تونل استقلال (انزاب) تاجیكستان نوشت كه جمهوری اسلامی ایران بزودی تكمیل این تونل را ازسرمی گیرد.

به گزارش ایرنا؛ رضایی اعلام كرده است كه برای شروع عملیات تكمیلی قرار است تردد وسائط نقلیه از 25 خردادسال جاری در این تونل ممنوع شود.

به گفته نماینده ایران ؛ كار‌های تعمیر در داخل تونل 90 روز طول خواهد كشید و در این مدت باید شركت ساختمانی «صابر» بتون ریزی كف تونل ، دیوار‌های كناری و سقف آن را به پایان برساند و چراغ‌ها هم به صورت منظم در داخل تونل نصب شوند.

براساس این گزارش؛ در هماهنگی با نهاد‌های متولی در تاجیكستان برای ادامه كار‌های ساختمانی این تونل، حركت وسائط نقلیه روزانه 15 ساعت از ساعت 6 صبح تا ساعت 22 شب ممنوع خواهد شد.

رضایی می گوید: سال‌های گذشته مردم و دولت تاجیكستان اصرار داشتند كه همزمان با عبور وسائط نقلیه از تونل كارهای تعمیراتی هم انجام شود و به همین خاطر تكمیل تونل به سرانجام نرسید اما امسال با هماهنگی پلیس و نهاد‌های دولتی این كار انجام خواهد شد.

در این گزارش نوشته شده است كه ایران و تاجیكستان سه میلیون دلار برای تكمیل طرح اختصاص داده اند و استفاده از این مبلغ هم اكنون آغاز خواهد شد.

به گزارش این رسانه، نماینده دولت ایران گفت: برای نهایی كردن ساختمان تونل 22 میلیون دلار دیگر هم پیش‌ بینی شده‌ است. قرار است مسائل مالی و تكمیل كار‌های ساختمانی در جریان بازدید «حمید چیت چیان» وزیر نیروی ایران از تاجیكستان در اواخر ماه جاری انجام شود.

'شیرعلی گنج علیزاده' وزیر حمل و نقل تاجیكستان هم به رسانه های محلی گفت: بزودی كار تكمیل این تونل آغاز خواهد شد.

تونل استقلال (انزاب) در سال 2006 (1385) توسط شركت ایرانی درحالی توسط رئیس جمهوری وقت به بهره برداری رسید كه همچنان نیاز به عملیات تكمیلی داشت.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دایمی در تابستان و زمستان مسیر جاده «دوشنبه» به «خجند» را حدود 60 كیلومتر كوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیكستان را به هم متصل می كند.

قرارداد حفاری این تونل در سال 2003 میلادی بین وزارت حمل ونقل تاجیكستان و شركت صابر از ایران به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسید.

این تونل كه پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا 10 كیلومتر و 400 متر طول دارد از بزرگترین پروژه های ایران در تاجیكستان است و در 72 كیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیكستان، از كوه های بلند فان می گذرد و این شهر را به استان سغد در شمال این كشور و مركز آن شهر تاریخی خجند پیوند می دهد.

برخی رسانه های تاجیك طی ماه های گذشته از به درازا كشیده شدن زمان بهره برداری كامل از تونل استقلال مطالبی را منتشر و خواستار توضیح مسوولان تاجیك در این مورد شده بودند.

مسوولان تاجیك خواستار مساعدت و توجه كشورمان برای تكمیل و تعمیر این پروژه هستند.

ایران علاوه بر اجرای این تونل ، ‌طرح های دیگری از جمله احداث پروژه نیروگاه سنگ توده -2 در 180 كیلومتری شهر دوشنبه نیز در منطقه «ختلان» و روی رودخانه «وخش» را نیز اجرا كرده است.

توربین اول این نیروگاه 14 شهریور سال 1390 همزمان با بیستمین سالگرد استقلال تاجیكستان و توربین دوم آن نیز سال گذشته در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان به تاجیكستان به بهره برداری رسید.

برای ساخت این نیروگاه، ایران 180 میلیون دلار و تاجیكستان 40 میلیون دلار سرمایه گذاری كرده اند.

حدود 150 شركت ایرانی در زمینه های مختلف اقتصادی و فنی در تاجیكستان فعالند.

آساق**1663**1392