۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۴۲
کد خبر: 81624826
T T
۰ نفر
آغاز طرح مايه كوبي عليه بيماري تب برفكي در مهاباد

مهاباد - ايرنا - رييس شبكه دامپزشكي مهاباد از آغاز نخستين طرح مايه كوبي دامهاي سبك و سنگين عليه بيماري تب برفكي در سال جاري در اين شهرستان خبر داد.

بايزيد حسن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در قالب اين طرح كه از اول خرداد ماه آغاز شده بيش از 70 هزار راس دام سبك و 25 هزار راس دام سنگين واحدهاي دامپروري صنعتي و روستايي اين شهرستان عليه بيماري تب برفكي مايه كوبي مي شوند.

وي ضمن درخواست همكاري از دامداران براي اجراي كامل اين طرح يادآوري كرد: دامهاي با آبستن سنگين، بره ها و گوساله هاي كمتر از دو ماه و دام هاي بيمار در اين طرح مايه كوبي نمي شوند.

وي اضافه كرد: اين طرح به مدت يك ماه و با همكاري پنج اكيپ كه شامل چهار اكيپ بخش خصوص و يك اكيپ بخش دولتي است در اين شهرستان اجرا مي شود.

حسن پور با بيان اينكه اجراي واكسيناسيون تب برفكي اهميت زيادي در تغذيه و سيستم ايمني بدن دامها دارد افزود: تب برفكي يك بيماري عفوني و به شدت واگير دام است كه بايد از شيوع و بروز آن در بين دامها به وسيله مايه كوبي جلوگيري كرد.

وي گفت: كاهش شير در دام ها، كاهش توليد فرآورده هاي گوشتي، كاهش باروري و بروز تلفات در دام هاي جوان از جمله خسارات اقتصادي ناشي از بيماري تب برفكي است.

وي ايجاد تب شديد، آبريزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حيوان را از علايم بيماري تب برفكي عنوان كرد.

رييس شبكه دامپزشكي مهاباد اضافه كرد: واكسن مايه كوبي تب برفكي به صورت رايگان بوده و دامداران فقط هزينه تزريق را كه مبلغ 15 هزار ريال براي هر راس دام سنگين و دو هزار ريال براي هر راس دام سبك است پرداخت مي كنند.

وي يادآوري كرد: براي اجراي اين طرح از واكسن تب برفكي شركت رازي كه از توليدكنندگان انواع واكسن هاي دامي در كشور است استفاده مي شود و دامداراني كه بخواهند از واكسن تب برفكي مريال فرانسه استفاده كنند بايد آن را خود خريداري كنند.

رييس شبكه دامپزشكي مهاباد از دامداران خواست تا در صورت بروز اين بيماري ضمن جداسازي دام هاي مبتلا از سالم سريعا' موضوع را به شبكه دامپزشكي اطلاع داده و با رعايت اصول بهداشتي و نظارت شبكه دامپزشكي نسبت به ضدعفوني مناسب محل نگهداري دامها نيز اقدام كنند.

وي همچنين از دامداران خواست از هرگونه جابه جايي دام بدون اخذ مجوز بهداشتي و قرنطينه اي و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداري خودداري كرده و در صورت مشاهده هرگونه بيماري دامي با شماره تلفن هاي 42442228 و 42442229 شبكه دامپزشكي مهاباد تماس بگيرند.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است و داراي بيش از 257 هزار راس دام است كه از اين تعداد 230 هزار راس دام سبك و 27 هزار راس دام سنگين هستند.

3020/6185/6008