مظفر علیخانی چهارشنبه شب در مراسم پایانی همایش راهكارهای توسعه تجارت ایران با افغانستان در مشهد افزود: بر این اساس ظرفیتها، زمینه های بالقوه و بالفعل فراوانی برای توسعه همكاری فی مابین وجود دارد.
وی گفت: با همه این تفاسیر رقم 3.2 میلیارد دلاری تجارت كالا بین ایران و افغانستان انتظارات دولتها و ملتهای دوست و همسایه را برآورده نمی كند لذا باید به دنبال راهكارهای اساسی برای توسعه تجارت بین دو كشور بود.
دبیركل اتاق مشترك بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: دولت یازدهم توسعه صادرات را اولویت كار خود در بهبود وضعیت اقتصادی كشور قرار داده و بازارهای عراق و افغانستان را جزو بازارهای اولویتدار هدف صادراتی ایران می داند.
وی افزود: چنانچه افغانستان یك بازار راهبردی برای ایران تلقی می شود باید با نگاه توسعه ای به این قضیه، پوشش ریسكهای سیاسی و تجاری كشورمان از یك فضای رقابتی با نرخ حداقلی برخوردار باشد.
علیخانی گفت: وقتی قیمت تمام شده كالای صادراتی ایران در بازار افغانستان بالا و قدرت خرید مردم آن كشور پایین باشد قطعا بازار موفقی نخواهیم داشت لذا هر چه قیمت كالا پایین تر باشد فضای رقابتی بهتر و فرصت موفقیت بیشتری بوجود می آید.
وی تاكید كرد: ماموریت نخست سفارتخانه ها و كنسولگریهای ایران در افغانستان باید كمك به توسعه روابط اقتصادی دو كشور و ارزیابی كار هر سفیر باید بر مبنای میزان كمك وی به رونق تولید و توسعه صادرات كشور باشد.
دبیركل اتاق مشترك ایران و افغانستان افزود: تجارت یك جاده دو طرفه و بازی برد - برد است لذا همانطور كه ایران سهم عمده در تامین كالاهای افغانستان دارد باید اجازه ورود تولیدات افغانستان به ویژه محصولات كشاورزی آنها به ایران صادر شود تا رقابت بین دو كشور هدفمند و سودمند باشد.
وی ایجاد روابط تجاری و اقتصادی بین بانك مركزی ایران با بانك افغانستان بر اساس پول ملی دو كشور، فراهم كردن زمینه فعالیت بنگاههای بزرگ اقتصادی ایران در افغانستان، تفویض اختیارات بیشتر در حوزه اقتصاد به بخش خصوصی، انعقاد قراردادهای قانونی بین تجار ایرانی و افغان، بهره مندی فعالان اقتصادی از ظرفیتهای منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و منطقه آزاد تجاری چابهار را نیز در توسعه روابط تجاری ایران با افغانستان مهم دانست.
علیخانی همچنین گفت: تاكنون حدود 100 سند همكاری بین دو كشور ایران و افغانستان امضا شده كه فقط پنج بند از این اسناد به مرحله انجام رسیده لذا باید كارگروه مشتركی بین دو كشور در اتاق مشترك بازرگانی ایران و افغانستان به منظور عملیاتی كردن بندهای این اسناد شكل گیرد.
وی افزود: راه اندازی اتاق مشترك ایران و افغانستان در كابل هنوز روی كاغذ مانده لذا از مقامات افغانستان و سفیر ایران در آن كشور می خواهیم این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند تا هر چه سریعتر برخی موانع در توسعه تجارت بین دو كشور برداشته شود.
* برندسازی راه اصلی ورود به بازار افغانستان است
رییس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مردم افغانستان بیش از كیفیت كالا به برند و نام تجاری آن اهمیت می دهند لذا صادرات كالای بدون برند معتبر هیچ نفعی برای تاجر ایرانی در بازار افغانستان ندارد.
محمدحسین روشنك افزود: در بازار آینده ایران و افغانستان كالای بدون برند جایی ندارد، برند خودكنترلی كالا از حیث كیفیت و كمیت است و اگر بازرگان یا تولیدكننده ای به دنبال برند باشد می تواند به موفقیت خود در بازار افغانستان امید داشته باشد.
وی گفت: ایران و افغانستان دو كشور با مشتركات فرهنگی بسیار است كه در هیچ نقطه دیگری از دنیا وجود ندارد لذا ایران و افغانستان باید سهم بسیاری در بازار یكدیگر داشته باشند.
* روابط تجاری خراسان رضوی با افغانستان رو به گسترش است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: روابط تجاری مشترك بین این استان و كشور افغانستان رو به گسترش است.
راضیه علیرضایی افزود: افغانستان بزرگترین شریك تجاری خراسان رضوی محسوب می شود و این استان دارای سابقه تاریخی فعالیت در افغانستان به ویژه هرات است و همین مسائل ضرورت برگزاری این همایشها را دوچندان می كند.
وی نمایشگاه اختصاصی كالا و نشست مشترك تجاری در هرات، نمایشگاه مواد غذایی در هرات، تشكیل كمیسیون مشترك ایران و افغانستان در هرات، پذیرش هیات تجاری از جلال آباد افغانستان، نمایشگاه اختصاصی كالای ایران در كابل و نشستهای مختلف در حاشیه آن و همایش شناخت ظرفیتهای صادراتی افغانستان به ایران در كابل را از اقدامات انجام گرفته در سال گذشته برای توسعه روابط تجاری دو كشور برشمرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این خطه استانی با شش هزار واحد صنعتی، 300 هزار واحد صنفی، 200 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی انجام شده یا در حال انجام، فرصت مطلوبی برای توسعه روابط تجاری با افغانستان دارد.
همایش یكروزه بررسی راهكارهای توسعه تجارت ایران با افغانستان با حضور رایزنان بازرگانی دو كشور، اعضای اتاق مشترك ایران و افغانستان، مسوولان اقتصادی خراسان رضوی و تجار سایر استانها در قالب سخنرانی و نشست پرسش و پاسخ در مشهد برگزار شد.
30 درصد صادرات ایران به افغانستان و 50 درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن كشورها خراسانی هستند.
طی سال 1393 از مجموع صادرات خراسان رضوی به لحاظ وزن و ارزش 42 درصد به افغانستان و 35 درصد به كشورهای آسیای میانه تعلق داشت.
7489/1858
مشهد - ایرنا - دبیر كل اتاق مشترك بازرگانی ایران و افغانستان گفت: افغانستان بازار راهبردی حائز اهمیتی برای ایران تلقی می شود زیرا جزو پنج شریك نخست صادراتی ایران است.