۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81629544
T T
۰ نفر
مسافران شهرهای ساحلی، چشم به راه افزایش و بهسازی شناگاه ها

انزلی - ایرنا - گرما كه بر سر شهرها خیمه می افكند ، خیال خنكای امواج دریا و اشتیاق دل به دریا زدن، آدم ها را رها نمی كند؛ مسافران مشتاق دریا كوله بار می بندند و راهی شهرهای ساحل خزر می شوند و در این میان، چشم به راه افزایش و بهسازی شناگاه ها هستند.

به گزارش ایرنا، شهرستان انزلی با حدود 48 كیلومتر نوار ساحلی زیبا و كم نظیر، یكی از كانون های مهم گردشگری در فصل تابستان است اما شناگاه های موجود در این شهرستان ساحلی كه از آن بعنوان طرح های سالمسازی یاد می شود و عموما نیز دیرتر از آغاز سفرها گشوده می شوند؛ به اذعان مسوولان ناكافی و نیازمند افزایش و بهسازی هستند.

استاندار گیلان اخیرا در سفر به شهرستان انزلی از اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت كشور و 700 میلیون تومان از سوی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای شناگاه های استان طی سال جاری بعنوان نویدی برای افزایش و بهسازی این طرح ها خبر داد.

محمدعلی نجفی با تاكید بر لزوم افزایش طرح های سالمسازی و بهسازی و رعایت همه موازین از امنیت تا بهداشت اظهار كرد: دولت باید زیرساخت های لازم برای فعالیت بخش خصوصی را فراهم كند.

*با تمام قوا مراقب جان آدم ها باشیم

فرماندار انزلی كه چند ماهی است به این سمت منصوب شده، با اذعان به كمبود شناگاه ها و نامناسب بودن آنها گفت : مشكلات موجود از مدتها پیش مانده و با توجه به ظرفیت های فراوان موجود در شهرستان، غیرطبیعی است .

عبدالصمد صفرنژاد اظهار كرد : دریا و علاقمندی مردم به شنا، مسئله دیروز و امروز نیست و روشن نیست چرا این همه سال برای ساماندهی شناگاه ها برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفته است .

وی با اشاره به وجود 48 كیلومتر نوار ساحلی در شهرستان انزلی، وجود 10 شناگاه را برای پاسخگویی به سیل گردشگران علاقمند به شنا در دریا ناكافی خواند.

صفرنژاد با تاكید بر لزوم افزایش شناگاه ها تصریح كرد: باید علت یابی كنیم كه چرا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های سالمسازی دریا قدم پیش نمی گذارد .

وی با ابراز تاسف از این كه انزلی با 23 مغروق پارسال بیشترین شمار مغروقان را در استان داشت، گفت: باید با تمام توان مراقب جان آدم ها باشیم و برای انجام این مهم باید ابزار اولیه در اختیار ما قرار گیرد و از ناجیان غریق زبده استفاده كنیم تا خطر غرق شدن افراد را كاهش دهیم .

وی افزود: استان قول تامین جت اسكی و قایق برای ایمن سازی شناگاه های انزلی را داده كه امیدواریم هرچه زودتر در اختیار ما قرار گیرد .

وی با تاكید بر اهمیت توجه به شناگاه ها ، افزایش اصولی تعداد شناگاه ها و بهسازی و استانداردسازی آنها، شناسایی نقاط پرخطر و حادثه خیز ، سركشی به طرح های شنا و نظارت دقیق بر عملكرد ناجیان غریق را ضروری خواند.

صفرنژاد تصریح كرد : در حالی كه نیمه خردادماه، اوج ورود مسافران به انزلی است؛ شناگاه های شهرستان هنوز به طور كامل آماده نیستند.

وی تاكید كرد : در نقاط حادثه خیز از هم اكنون باید ناجیان غریق به كار گرفته شوند و حضور نیروی انتظامی در سواحل بابد محسوس باشد.

فرماندار انزلی با تاكید بر لزوم افزایش شناگاه ها به ویژه در نقاط پر ازدحام توسط بخش خصوصی گفت: اگر هتلداران مایل به احداث طرح باشند، اولویت می دهیم .

*لزوم تخصیص به موقع اعتبارات

رییس اداره ورزش و جوانان انزلی نیز در گفت وگو با ایرنا عدم تخصیص بموقع اعتبارات را مانع عملكرد مناسب ستاد ساماندهی طرح های دریا و مدیریت بر شناگاه ها خواند و گفت: تهیه لوازم مورد نیاز ناجیان و امكانات اولیه طرح ها ضروری است .

صفر جعفرزاد با اشاره به افزایش شمار جت اسكی در ساحل افزود: متولی نظارت بر فعالیت این جت اسكی ها مشخص نیست و پارسال یك كشته و چهار زخمی در این بخش داشتیم.

وی با بیان محدودیت های مالی تصریح كرد: تنها دستگاهی كه از ما درخواست مسائل مالی برای همكاری نكرده، هلال احمر است.

*لزوم رعایت بهداشت برای پیشگیری از بیماری

كارشناس شبكه بهداشت انزلی نیز در گفت وگو با ایرنا، از نامناسب بودن وضعیت بهداشت طرح ها اعم از سرویس های بهداشتی، دوش برای استحمام و نمازخانه و فقدان آب بهداشتی در داخل طرح ها انتقاد كرد.

شیوا بخشی ورود فاضلاب به محدوده شناگاه ها در چند نقطه و عدم تنظیف ساحل را عمده معضلات موجود در طرح ها عنوان كرد.

وی همچنین نسبت به فقدان نظارت بر عملكرد موتورهای سواری ، اسب و جت اسكی بعنوان عوامل خطرساز هشدار داد و خواستار نظارت بر عملكرد آنها و رعایت موازین لازم شد.

*افزایش شناگاه ها در انزلی

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان انزلی نیز گفت: با توجه به كمبود شناگاه ها و لزوم افزایش آنها، ایجاد 10 طرح سالمسازی دریا در سفیدكنار متین ، شهید اسحاقی ، بشمن ، سنگاچین و اطباء را در دستور كار قرار دادیم .

یحیی یوسف پور اظهار كرد: در صورت واریز اعتبار تخصیص یافته ، طبق بررسی ها به صاحبان طرح به ویژه شناگاه های جدید مبالغی برای بهسازی كمك خواهیم كرد.

وی با اشاره به گشایش طرح ها از حوالی نیمه خردادماه جاری افزود: حدود 90 نفر ناجی را آماده به كارگیری داریم .

معاون فرماندار انزلی گفت: به منظور پیشگیری از بروز خطر برای مسافران، طرح ها به اذن مقام معظم رهبری در ماه مبارك رمضان نیز با رعایت شئونات اسلامی باز خواهند بود.

*شناگاه ها مناسب سازی شوند ، مغروقان كاهش می یابند

مسوول كمیته آموزش نجات غریق گیلان گفت: اوایل انقلاب و با جمعیت كم آن زمان، 16 شناگاه در انزلی وجود داشت اما پس از سال ها و افزایش دو برابری جمعیت شناگاه های عمومی شهرستان به چهار طرح محدود و ابعاد طرح ها نیز از 100 متر به 56 متر كاهش داده شد .

سید حسن آقایی زاد با تاكید بر لزوم استفاده از افراد خبره و آشنا با دریا برای مكان نهایی و احداث شناگاه افزود: صاحبان طرح ها میله های محدود كننده را بدون توجه به پسروی آب می زنند و وسط تابستان كه آب عقب نشینی می كند؛ در شناگاه ها آب تا زانو است و مسلما كسی به شنا در یك محدوده كوچك، كثیف و شلوغ رغبت نمی كند.

وی با تاكید بر لزوم به كارگیری ناجی غریق آموزش دیده، آموزش ناجیان را امری ضروری خواند و اظهار كرد: ناجیان با حقوق اندكی كه دریافت می كنند، توان تامین هزینه های آموزشی را ندارند .

وی همچنین خاطرنشان كرد : ناجی برای كمك نیاز به امكانات اولیه دارد ولی نه تنها از تجهیزات برخوردار نیست بلكه حتی جایگاه مناسبی برای مراقبت ندارد.

مسوول كمیته آموزش نجات غریق گیلان با بیان اینكه نجات افرادی كه در نقاط مختلف و به صورت پراكنده در دریا شنا می كنند، برای ناجیان غریق امكان پذیر نیست، گفت: نیروی انتظامی باید مناطق پرخطر را كنترل كند.

پارسال 23 نفر در آب های خزر در محدوده شهرستان انزلی غرق شدند؛ مرگ هر كدام از این انسان ها نه تنها به خانواده های آنان بلكه به مردم این شهر ساحلی آسیب روحی شدیدی می زند.

تا چند روز دیگر خیل مسافران مشتاق دریا از راه می رسند، بدیهی است تا زمانی كه شناگاه های كافی و دارای شرایط مناسب و بهره مند از ناجیان غریق مجرب و مجهز نداشته باشیم، نمی توان افراد را به شنا در محدوده ای تحت عنوان طرح سالم سازی مجاب كرد .

مكان نمایی مناسب برای شناگاه ها و جلب سرمایه گذار برای ایجاد طرح سالم سازی و مجتمع گردشگری ، تامین اعتبار برای فعالیت ناجیان غریق زبده از طریق آموزش و تجهیز آنها به امكانات علاوه بر رونق گردشگری مانع از به خطرافتادن جان انسان ها می شود.

به یاد داشته باشیم كه سواحل انزلی حداقل سه ماه از سال میزبان مردمانی از نقاط مختلف كشور است؛ بنابراین تامین اعتبار و تزریق بموقع آن و نظارت بر چگونگی هزینه كرد و عملكرد متولیان، نشاط و ایمنی سفر را برای خیل عظیمی از گردشگران به همراه خواهد داشت.

گیلان از چابكسر در شرق تا آستارا در غرب استان، دارای 300 كیلومتر نوار ساحلی است.

امسال بیش از 500 ناجی غریق نیز در طرح های سالم سازی در مناطق خطرآفرین گیلان مستقر می شوند.

یونس رنجكش دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های گیلان نیز امروز (یكشنبه) در نشست ستاد هماهنگی سواحل و تفرجگاه های استان، با اشاره به تاثیر اقدامات پیشگیرانه در كاهش غرق شدگان در دریا و بیان اینكه زمان بازگشایی رسمی طرح های سالم سازی هفته پایانی خردادماه است، گفت: با توجه به تعطیلات پیش رو و به منظور اقدامات پیشگیرانه، طرح های سالم سازی دریا از دوازدهم خردادماه جاری به صورت موقت بازگشایی می شوند.ك/4

6030/2007
۰ نفر