۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۷:۲۳
کد خبر: 81630084
T T
۰ نفر
رایزن علمی ایران در جنوب شرق آسیا پس از یكسال تعیین شد

كوالالامپور – ایرنا – رایزن علمی ایران در مالزی و شرق آسیا پس از بیش از یكسال از بازگشت رایزن قبلی تعیین شد تا به مشكلات هزاران دانشجوی ایرانی در منطقه رسیدگی شود.

به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حكمی دكتر 'عباس قنبری باغستان' را به عنوان 'رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در مالزی و كشورهای آسیای شرقی' منصوب كرد.

دكتر فرهادی در حكم رایزن علمی جدید در مالزی و كشورهای آسیای شرقی تاكید كرده است كه رایزن علمی جدید ایران باید در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید علاوه بر انجام وظایف مصرح در قانون اعزام مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و رعایت كامل آیین نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوب سال 1388 دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری كشورهای محل ماموریت را به عنوان رایزن علمی در آن كشورها پیگیری كند.

همچنین شناسایی دقیق استعدادها و امكانات علمی موجود در این كشورها، ارتباطات علمی و دانشگاهی ایران با كشورها حوزه ماموریت، ارزیابی دانشگاه ها و مراكز علمی این كشورها و ساماندهی تشكل های دانشجویی ایرانی از جمله دیگر وظایف رایزن علمی است.

براساس حكم وزیر علوم، كشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی دارالسلام، میانمار، لائوس، تایلند، ویتنام و كامبوج تحت حوزه كاری رایزنی علمی ایران در آسیای شرقی قرار دارد.

قنبری فارغ التحصیل دانشگاه 'یو.پی.ام' مالزی بوده و در زمان حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. وی سابقه پنج سال عضویت در هیات علمی دانشگاه های مالزی را نیز دارد.

هم اكنون آمار دقیقی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های مالزی در دسترس نیست، اما تعداد دانشجویان به دلیل برخی مشكلات روند نزولی یافته و جمعیت دانشجویان ایرانی كه سال 1391 براساس آمارهای رسمی 14 هزار نفر تخمین زده می شد اكنون به حدود پنج تا شش هزار دانشجو رسیده و این سیر نزولی ادامه دارد.

تعداد دانشجویان ایرانی دانشگاه پیننگ مالزی كه در سال های قبل بیش از 700 نفر بود، اكنون به حدود 200 دانشجو رسیده است.

چالش بر سر جایگاه دانشگاه های مالزی، تفاوت نرخ ارز و مشكلاتی كه برخی دانشگاه های مالزی بر سر راه دانشجویان ایرانی ایجاد كرده اند و ویزا از جمله دلایل كاهش دانشجویان ایرانی است.

از سوی دیگر دانشجویان ایرانی در فیلیپین نیز اكنون قادر به دریافت مستقیم پول از ایران نیستند و امكان باز كردن حساب بانكی نیز در فیلیپین برای آنها وجود ندارد.

'علی اصغر محمدی' سفیر ایران در فیلیپین نیز چندی پیش با اشاره به كاهش تعداد دانشجویان ایرانی در این كشور جنوب شرق آسیا، گفت كه تعداد دانشجویان ایرانی از چهار هزار و 500 دانشجو در سال 2011 میلادی به حدود یكهزار و 500 دانشجو كاهش یافته است.

وی گفت كه حدود 600 تا 700 نفر از این دانشجویان قادر به ادامه تحصیل خود نبوده اند و بسیاری نیز به دلیل نداشتن توان مالی پرداخت هزینه های تحصیلی امكان بازگشت به فیلیپین را ندارند.

رایزن علمی جدید ایران قرار است به زودی كار خود را در كوالالامپور آغاز كند.

'سیدحسن تاجیك' رایزن علمی سابق ایران در مالزی و شرق آسیا شهریور ماه سال 1391 به این سمت منصوب شد و اردیبهشت ماه سال گذشته به ایران بازگشت.

آساق**1611