به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا نقل از ناسا، شاید برای هواپیمایی كه با سرعت 800 كیلومتر در ساعت در حال پرواز است، وجود حشرات معلق در هوا به نظر كمترین عامل نگرانی باشد. اما برای خلبانانی كه با هواپیمای بوئینگecoDemonstrator 757 پرواز می كنند، برخورد حشرات یك چالش بزرگ محسوب می شود.
ناسا آزمایشات متعددی را در رابطه با پوشش های نچسب برای بال های هواپیما انجام داده است و در نتیجه این آزمایشات، یكی از مدل هایی كه با الهام از برگ سدر ساخته است، قابلیت خوبی را برای خلاصی از شر حشراتی كه در اثر برخورد با بال هواپیما كشته شده و به آن می چسبند، در اختیار می گذارد. زمانی كه تعداد این حشرات زیاد می شود، چسبیدن آن ها به بال هواپیما موجب ناهمواری سطح بال و در نتیجه افزایش اصطكاك و بالاخره افزایش سوخت مصرفی هواپیما می شود.
حشرات توان پرواز در ارتفاعاتی را كه معمولا هواپیماها در آن پرواز می كنند، ندارند. اما در هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما روی باند، تعداد زیادی از حشرات با آن برخورد كرده و به بال می چسبند. بر اساس تحقیقات ناسا در زمان برخورد حشرات با بال هواپیما، خون آن ها در اثر واكنش های شیمیایی چسبندگی بیشتری یافته و بقایای اندام های حشرات را به بال می چسباند. محققان با بررسی و الهام از تركیبات شیمیایی برگ سدر به دنبال راهكاری برای كاهش میزان چسبندگی سطح بال هواپیما هستند.
زمانی كه قطرات آب روی برگ سدر می افتند، ساختار برگ و تركیبان آن از پخش شدن قطرات جلوگیری می كنند و بدین ترتیب مانع باقی ماندن آب روی برگ می شوند. محققان در حال آزمایش راهكارهای احتمالی برای ایجاد همین اثر از طریق تركیبات شیمیایی هستند تا از چسبیدن حشرات به بال هواپیما جلوگیری كنند.
علمی(6) ** 9259**1599
تهران - ایرنا - محققان ناسا با الهام از ساختار و تركیبات شیمیایی برگ سدر به دنبال راهكاری برای تولید پوشش نچسب مناسب برای بال هواپیما هستند تا از چسبیدن بقایای حشراتی كه در زمان پرواز به هواپیما برخورد می كنند، جلوگیری كنند.