۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳
کد خبر: 81634534
T T
۰ نفر
قيام 15 خرداد فصل جديدي از تاريخ تحولات دوران معاصر به شمار مي رود

زنجان – ايرنا - يك كارشناس مسايل سياسي گفت: قيام 15 خرداد فصل جديدي از تاريخ تحولات دوران معاصر به شمار مي رود و محققان و مورخان آن را سرآغاز افول نظام مشروطه‌ سلطنتي و ديكتاتوري در ايران بيان كردند.

بهروز صالحي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: پيروزي انقلاب اسلامي ايران و سرنگوني سلطنت دو هزار و 500 ساله شاهنشاهي مرهون و مديون قيام 15 خرداد مردم است و در اين ميان مردم ورامين در آن نقش محوري و مركزي را ايفا كردند.

وي يادآورشد: تلاش ها و همراهي روحانيون و بينش سياسي مردم در قيام 15 خرداد نقش چشمگيري در وقايع بعدي انقلاب داشت.

صالحي با اشاره به اينكه فاجعه كشتار طلاب در مدرسه فيضيه قم در دوم فروردين 1342 و وقايع آن از عوامل شكل گيري قيام 15 خرداد بود، اظهار كرد: در اين واقعه امام خميني (ره) در واكنش به فجايع صورت گرفته در مدرسه فيضيه، طي بيانيه اي حمله به مراكز علمي را ضربه زدن بر پيكر اسلام و قرآن معرفي كرد.

اين كارشناس مسايل سياسي گفت: رژيم پهلوي براي سخنراني ماه محرم همان سال شروطي تعيين كرده بود و امام در 13 خرداد 1342 همزمان با روز عاشورا، در سخنراني تاريخي خود به شدت رژيم طاغوت را مورد حمله قرار داد.

وي اظهار كرد: اين اقدام به دستگيري امام راحل منجر شد و مردم مبارز در شهرهاي مختلف ايران از قبيل قم، تهران و شيراز به اين اقدام رژيم اعتراض كردند و قيام 15 خرداد 1342 شكل گرفت.

صالحي افزود: 15 خرداد 1342 با توجه به هشدار نيروهاي نظامي، مردم به حركت خود ادامه دادند و ماموران شاه به سوي مردم تيراندازي كردند و كفن پوشان وراميني را به خاك و خون كشيدند.

وي يادآورشد: واقعه قيام 15 خرداد از رويدادهاي فراموش ناشدني در تاريخ شكوهمند پيروزي انقلاب اسلامي و از عوامل مهم در شتاب بخشي پيروزي انقلاب اسلامي بود.

6085/7320