۱۵ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۳۷
کد خبر: 81634574
T T
۰ نفر
خطوط منظم كشتيراني در درياي خزر راه‌اندازي مي‌شود

تهران - ايرنا - رييس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: انعقاد تفاهم نامه با شركت كشتيراني ايران براي راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني در آب‌هاي درياي خزر با هدف كمك به صادركنندگان براي افزايش صادرات به روسيه انجام مي‌شود.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، ولي الله افخمي راد افزود: در حال حاضر كشتي‌هاي خطوط درياي خزر به طور منظم فعاليت ندارند و در واقع در هر سفر هم بار چنداني را حمل نمي‌كنند.

رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني، از مهم‌ترين دغدغه‌هاي صادركنندگان است، گفت: در چند سال گذشته به خاطر نامنظمي و هزينه‌هاي بالاي حمل‌ و نقل، در واقع صادراتي به كشورهاي حاشيه درياي خزر نداشتيم، اين در حالي است كه اين كشورها به ويژه روسيه از مهم‌ترين هدف‌هاي صادراتي ايران بشمار مي‌آيند.

يادآور مي شود: نخستين بار، خطوط منظم كشتيراني ايران در سال 1386 راه‌اندازي شد كه نتيجه آن افزايش حجم صادرات ايران به كشورهاي درياي خزر از 45 هزار تن به 800 هزار تن بود. اما از سال 1390، با شدت‌ گرفتن تحريم‌ها و زيانده شدن خطوط‌ كشتيراني ايران، خطوط منظم كشتيراني نيز برچيده ‌شد تا به تدريج صادرات ايران به كشورهاي حوزه درياي خزر كاهش يابد.

خطوط منظم كشتيراني در تجارت خارجي ايران اهميت زيادي دارند زيرا در كشور بيش از 90 درصد واردات و صادرات از طريق دريا، 6 درصد از طريق جاده، 2 درصد ريلي و حجم بسيار كمي نيز به صورت هوايي انجام مي‌شود.

به اين ترتيب‌ پيش‌بيني مي‌شود، با راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني و سياست‌هايي كه دولت يازدهم براي كاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل دريايي گرفته است فعاليت صادركنندگان در كشورهاي حوزه درياي خزر افزايش يابد.

بر اساس تفاهمنامه‌اي كه قرار است روز شنبه 16 خرداد ماه جاري بين سازمان توسعه تجارت و شركت كشتيراني منعقد شود، بيش از 32 ميليارد تومان از محل سود سهام خطوط كشتيراني، براي برقراري دوباره تمام خطوط كشتيراني ايران در نظر گرفته شود و در حال حاضر با توجه به هدفگذاري افزايش تجارت با روسيه، گسترش خطوط كشتيراني درياي خزر در دستور كار قرار دارد و تا پايان امسال، خطوط منظم كشتيراني از ايران به شرق آفريقا، قطر، عمان و به ‌طور كلي در خليج‌فارس راه‌اندازي مي‌شود.

در تفاهمنامه سازمان توسعه تجارت با شركت كشتيراني، مبلغ 25 هزار دلار به عنوان كمك‌ هزينه راه‌اندازي خط كشتيراني ايران ـ اكتائو و مبلغ 35 هزار دلار براي راه‌اندازي خط ايران ـ آستاراخان در نظر گرفته شده‌ است. از آنجايي كه روسيه، قزاقستان و بلاروس با يكديگر اتحاديه گمركي و تجارت آزاد دارند راه‌اندازي خط كشتيراني ايران به قزاقستان به رونق تجارت خارجي ايران و روسيه نيز خواهد انجاميد.

به گفته افخمي‌ راد، نتيجه تمام اين اقدامات كاهش هزينه‌هاي حمل ‌و نقل، رقابت‌پذيري كالاهاي صادراتي ايران و افزايش صادرات ايران به اين كشورها خواهد بود.

همزمان با كاهش تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران و هدفگذاري براي افزايش صادرات، خبرهايي نيز از ايجاد گشايش در خطوط كشتيراني كشور به گوش مي‌رسد، خبرهايي كه پيش‌بيني‌ها از تحولات اساسي در تجارت خارجي ايران را به واقعيت نزديكتر مي‌كند.

سازمان توسعه تجارت در تازه‌ترين تصميم‌ها، انعقاد تفاهمنامه‌اي را در دستور كار دارد كه بر اساس آن خطوط منظم كشتيراني در حوزه درياي خزر راه‌اندازي مي‌شوند تا به اين ترتيب صادر‌كنندگان بتوانند راحتتر كالاهاي خود را به روسيه و بازارهاي حوزه درياي خزر ارسال كنند.

به دنبال بهبود فضاي بين‌المللي و بازشدن درهاي جديد براي تجارت خارجي، مسئولان اقتصادي ايران در هدفگذاري‌هاي جديد، تصميم به توسعه تجارت خارجي گرفته‌اند كه با نفوذ در بازارهاي جهاني و منطقه‌اي به ‌ويژه بازار بزرگي همچون روسيه محقق مي‌شود.

در چندماه اخير مسئولان و فعالان تجارت خارجي ايران و روسيه بر اهميت و لزوم افزايش تجارت بين دو كشور تاكيد كرده و از برنامه ‌ريزي براي تحقق اين هدف خبر داده‌اند، بر اساس آمارها در حال حاضر ارزش تجارت خارجي ايران و روسيه بيش از دو ميليارد دلار و كل تجارت خارجي ايران با ديگر كشورهاي حاشيه درياي خزر 10 تا 15 ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه بر‌اساس برنامه‌ريزي هاي انجام شده قرار است امسال افزايش چشمگيري يابد.

در اين شرايط سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا با راه‌اندازي خطوط منظم كشتي شرايط را براي صادرات كالا به روسيه فراهم كند، از اين رو بزودي سه خط كشتيراني از سه بندر شمالي كشور شامل بندرانزلي، بندرنوشهر و بندراميرآباد راه‌اندازي خواهند شد تا در هر ماه بر اساس زمانبندي دقيق شش سفر به بندرهاي اكتائو در قزاقستان و آستاراخان در روسيه داشته باشند.

كشتي‌هاي به كارگرفته شده در اين خطوط ظرفيت حمل 2200 تا 6500 تن كالا را دارند و با بهره‌گيري از كانتينرهاي يخچال‌دار مي‌توانند كالاهاي حساس از جمله گل ‌و گياه و ميوه را نيز جابه‌جا كنند.

اقتصام (5) 1108 ** 1574
۰ نفر