بلندی های عرسال دركنترل رزمندگان مقاومت لبنان/ ابومالك التلی در محاصره

بیروت - ایرنا - منابعی كه تحولات میدانی در ارتفاعات شرقی لبنان را پیگیری می كنند، تاكید كردند كه سركردگان و عناصر مسلح گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره از جمله « ابومالك التلی» در منطقه ای كمتر از 50 كیلومتر مربع در بلندی های شهرك عرسال محاصره شده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره به سركردگی ابومالك التلی امیر منطقه القلمون، پیش از عملیات رزمندگان مقاومت، بیش از 200 كیلومتر مربع از بلندی های شهرك عرسال لبنان را اشغال كرده بودند.

اكنون وادی الخیل ، وادی الزعرور ، وادی المعیصره ، وادی قطنین ، وادی العوینی و وادی الدب كه مساحت آنها كمتر از 50 كیلومتر مربع می باشد در اشغال تروریست های تكفیری النصره قرار دارد.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت با سیطره بر قله « شعبه القلعه» با 2340 متر ارتفاع، بر بیشتر مناطق بلندی های عرسال و مهمترین اردوگاه گروه تروریستی تكفیری النصره و به ویژه ابومالك التلی سركرده اصلی آن در منطقه القلمون و همچنین گذرگاه الزمرانی تحت كنترل داعش اشراف پیدا كرده اند.



** هماهنگی نانوشته ارتش های سوریه و لبنان با مقاومت

با حمله توپخانه ای و موشكی دیروز ارتش لبنان علیه مراكز تجمع عناصر مسلح در وادی العوینی حدود 16 تروریست تكفیری عضو النصره به هلاكت رسیدند.

روزنامه السفیر نوشت: براساس اطلاعات میدانی از مواضع رزمندگان مقاومت، ارتش های لبنان و سوریه، این سه نیرو بدون هماهنگی بین بعضی از آنها و یا تصمیمی سیاسی از یكدیگر حمایت و پشتیبانی می كنند.

در بیانیه فرماندهی كل ارتش و نیروهای مسلح سوریه بر سیطره بر مناطقی در القلمون و تامین امنیت مناطق مرزی با كشور « برادر لبنان» تاكید شده است.

یك منبع نظامی به السفیر گفته است كه حمله توپخانه ای و موشكی ارتش لبنان علیه مواضع تروریست های تكفیری در چارچوب عملیات نظامی پیش دستانه ای است كه در بلندی های شهرك های عرسال ، القاع و راس بعلبك از بیش از یك ماه قبل با آغاز تحركات مشكوك و تجمع عناصر مسلح شروع شده است.

براساس این گزارش رزمندگان مقاومت با استفاده از سلاح های مناسب ، مواضع گروه تروریستی تكفیری داعش در تله الكهف بلندی های شهرك القاع را هدف گرفتند كه به كشته و زخمی شدن تعدادی از تروریست های مسلح و نابودی سلاح های نیمه سبك و سنگین آنها منجر شد.



** مهمترین قله های فتح شده

در نبرد رزمندگان مقاومت با تروریست های تكفیری در القمون و بلندی های عرسال تاكنون ارتفاعات وای العوینی و وادی الدب با ضهر الهوه( ارتفاع 1750 متر از سطح دریا) سخت ترین منطقه جغرافیایی عملیاتی بوده كه در اشغال گروه تروریستی تكفیری النصره قرار داشته است.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت پیشتر بر قله صدرالبستان با ارتفاع 2590 متر مربع در بلندی های فیطا سوریه سیطره یافته بودند كه در ارتفاعات شرقی بعد از تله موسی با 2850 متر ارتفاع وجبل الشیخ با 2814 متر ارتفاع قرار دارد.

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت همچنین بر ارتفاعات البریج نزدیك صدر البستان وشعبه القلعه با 2340 متر ارتفاع كه بر وادی الخیل از ناحیه شرق و بخشی از گذرگاه الزمرانی تحت كنترل داعش، سیطره یافته اند.

السفیر به نقل از اهالی شهرك عرسال كه با منطقه بلندی های این شهرك آشنایی كامل دارد، نوشت كه حزب الله بر دشت الرهوه بزرگترین دشت در بلندی های عرسال سیطره یافته است.

تحلیلگران نظامی خاطرنشان كرده اند كه رسیدن رزمندگان مقاومت به دهانه وادی الخیل از سمت غرب به معنای كنترل كامل میدانی بلندترین و كوتاه ترین ارتفاعات بلندی های عرسال است و نبرد در مناطق با ارتفاع متوسط در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.



** خسارات تروریست های تكفیری

بخش رسانه جنگ حزب الله تصاویری را از پایگاه گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره در ضهر الرهوه منتشر كرد.

این تصاویر نشان می دهد تروریست های فراری یك دستگاه رایانه و تعدادی حافظه را جا گذاشته اند كه محتوی نقشه های نظامی و اطلاعات امنیتی آنها است.

یگان زرهی رزمندگان مقاومت موفق شدند در وادی العطنین در شرق بلندی های عرسال ، یك دستگاه كامیون ، یك دستگاه بولدوزر و دو خودرو زرهی گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره را نابود كنند.



** پیشروی از غرب

الاخبار به نقل از منابعی نوشت كه رزمندگان مقاومت لبنان پیشروی از ناحیه غرب را در دستور كار دارند تا مانع ورود عناصر مسلح تروریست به شهرك عرسال شوند و آنها را به سمت شمال و شرق سوق دهند و به همین دلیل گذرگاه های الزمرانی و وادی العوینی را برای آنها بازگذاشتند.



** یك نشانه فرار تروریست ها

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع امنیتی خاطرنشان كردكه در روزهای گذشته تعداد مردها در چهار اردوگاه پناهجویان سوری خارج از سیطره ارتش سوریه بین وادی الحصن و وادی الحمید و همچنین اردوگاه های مشاریع القاع افزایش یافته و این نشان می دهد كه تعدادی از عناصر مسلح فراری وارد این اردوگاه ها شده اند.



** سه گزینه فراروی عناصر جبهه النصره

تحولات میدانی بعداز پیشروی سریع رزمندگان مقاومت نشان می دهد كه عناصر مسلح گروه تروریستی تكفیری النصره بین سه گزینه قرار دارند، یا تسلیم گروه تروریستی تكفیری داعش شوند ، یا برای ورود به شهرك عرسال با ارتش لبنان درگیر شوند و یا اینكه برای خروج از منطقه به دنبال معامله با حزب الله باشند.

الاخبار نوشت: برخی اطلاعات حاكی است كه تعدادی از شیوخ منطقه بقاع درصدد معامله با حزب الله هستند اما تاكنون پیشرفتی حاصل نشده است.

این روزنامه لبنانی افزود: عناصر مسلح گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره به دو گروه طرفدار معامله و ورود به شهرك عرسال تقسیم شده اند اما بعید است با داعش بیعت كنند.

الاخبار به نقل از منابعی در گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره تاكید كرد كه آنها گفته اند تسلیم شدن به حزب الله بهتر از این است كه تسلیم داعش شوند.

خاورم ** 1324