به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمیراد در مراسم انعقاد تفاهمنامه همكاری با شركت كشتیرانی ایجاد شرایط رقابتی برای تجار و بازرگانان ایرانی در بازارهای هدف را از جمله اهداف راهاندازی این خطوط دانست و افزود: با این اقدام كالاهای ساخت ایران در بازارهای هدف با قیمت مناسبی ارائه و از قدرت رقابت برخوردار میشوند.
وی با بیان اینكه یكی از مشكلات صادركنندگان ایرانی برخی دیركردها در ارسال كالا و رساندن آن به دست خریدار خارجی است، یادآور شد: اگر صادركنندگان نتوانند در برابر تعهداتی كه به خریداران دارند كالای خود را به موقع به مقصد برسانند، به مرور زمان بازارهای هدف را از دست میدهند، بنابراین ضروری بود كه برنامه ریزی منظمی برای راهاندازی خطوط حمل و نقل صورت بگیرد.
رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینكه سایر معابر آبی از جمله كشورهای حوزه خلیج فارس هدف بعدی این سازمان در راهاندازی خطوط كشتیرانی است، تصریح كرد: ما در گام بعدی خلیج فارس و كشورهای حوزه آن را در برنامه داریم تا از این طریق جهشی را در صادرات كشور ایجاد كنیم.
وی با تأكید بر اینكه خطوط كشتیرانی دریای خزر از یارانه دولت بهره مند هستند، خاطرنشان كرد: از همه صادركنندگانی كه با روسیه و قزاقستان مراودات تجاری دارند، می خواهیم كه با برنامه ریزی و تحویل كالاهای خود به شركت كشتیرانی از تسهیلاتی كه دولت برای آنها فراهم كرده در راستای افزایش صادرات خود استفاده كنند.
افخمیراد با بیان آنكه این كشتیها از سوی سازمان توسعه تجارت چارتر شده و بنابراین صادركنندگان از حمل كالای خودشان در موعد مقرر مطمئن باشند، افزود: اگر تجار و بازرگانان بتوانند كالاهای صادراتی خودشان را از طریق این خطوط كشتیرانی ارسال كنند، سازمان توسعه تجارت در گام بعدی خود قادر خواهد بود سهم كمتری از این یارانه متقبل شده و آن را برای راهاندازی خطوط دیگر سرمایهگذاری كنند.
وی با بیان اینكه وظیفه سازمان توسعه تجارت این است كه در سایر بخشها هم امكانات لازم صادراتی را فراهم كند، گفت: یكی از اقدامات آتی ما كمك به شركتهای هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازهای خود به مقصد كشورهای هدف است.
افخمیراد با اشاره به برگزاری كمیسیون مشترك ایران و قزاقستان در تاشكند، گفت: متأسفانه خطوط هوایی ایران به قزاقستان فقط در هر هفته یك پرواز دارد، بنابراین توسعه صادرات به این كشور از نظر حمل و نقل برای صادركنندگان دشوار است.
رئیس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در شورای عالی صادرات غیرنفتی مصوب شده كه پروازهای منظم باری و مسافری به كشورهای هدف راهاندازی شود و ما درصدد عملیاتیكردن این تصمیم هستیم.
محمدحسین داجمر رییس شركت كشتیرانی نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: با راهاندازی خطوط كشتیرانی دریای خزر ظرفیت انتقال هجده هزار تا سی و شش هزار تن كالا در هر هفته به وجود آمده است.
وی با بیان اینكه با توجه به سیاستگذاریهایی كه سازمان توسعه تجارت انجام داده، در كشورهایی كه پتانسیل صادرات در آنها وجود دارد، خطوط منظم دریایی با یارانه راهاندازی میشود، خاطرنشان كرد: پس از مدتی كه تجارت با یك كشور به اندازه قابل قبولی رسید، لزومی به اعطای یارانه به خطوط حمل و نقل آن كشور نیست و ما این یارانه را برای راهاندازی خطوط دیگر اختصاص خواهیم داد.
داجمر اضافه كرد: یكی از تسهیلاتی كه در این كشتیها پیشبینی شده، كانتینرها یخچال دار است كه امیدواریم مورد استفاده صادركنندگان قرار بگیرد.
وی امضای تفاهمنامه با سازمان توسعه تجارت را یك گام اصلی برای توسعه صادرات غیرنفتی دانست و ابراز امیدواری كرد كه با همكاری این دو مجموعه رشد صادرات غیرنفتی را به صورت چشمگیری شاهد باشیم.
علی اكبر غنجی مدیر عامل كشتیرانی دریای خزر نیز گفت: صادركنندگان از طریق این خطوط كشتیرانی میتوانند محصولات خود را در تناژ بسیار كم هم به كشورهای هدف صادر كنند. این در حالی است كه اگر برنامهریزی داشته باشند، اقلام صادراتی آنها بدون اینكه به انبارهای كالایی سپرده شود، مستقیما در كشتی بار میشود.
وی ادامه داد: این اقدام قطعا كاهش هزینهها را برای صادركنندگان به همراه دارد، ضمن اینكه قیمت این سرویسها نسبت به بازارهای منطقهای ارزان تر ارائه میشوند.
طبق تفاهمنامه همكاری این سازمان با شركت كشتیرانی هر پانزده روز یكبار از بندر انزلی به مقصد آستاراخان و ماهانه یك سفر از انزلی به اكتائو برنامه ریزی شده است.
از بندر امیرآباد به مقصد آستاراخان نیز ماهانه یك سفر و به مقصد اكتائو هر پانزده روز یكبار یك سفر ترتیب داده شده است. بدین ترتیب با امضای این تفاهمنامه در هر ماه، شش سفر دریایی از بنادر ایران به روسیه و قزاقستان به راه افتاده است.
اقتصام(1)2022**1558
راه اندازی خطوط كشتیرانی در دریای خزر به مقصد روسیه و قزاقستان
۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۵۸
کد خبر:
81636049
تهران - ایرنا - رییس سازمان توسعه تجارت گفت: خطوط كشتیرانی در دریای خزر به مقصد روسیه و قزاقستان با یارانه دولتی به راه افتاده و از این پس صادركنندگان میتوانند از برنامه مستمر و منظم این خطوط بهره برداری كنند.