۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81638468
T T
۰ نفر
هراس هند و امریكا از نفوذ روافزون چین در اقیانوس هند

دهلی نو- ایرنا- افزایش روزافزون حضور چین در اقیانوس هند و دریاهای آزاد موجب هراس نه تنها هند بلكه كشورهای دیگر از جمله آمریكا شده است.

به گزارش ایرنا، هندیها، اقیانوس هند را به عنوان منطقه تحت نفوذ خود تلقی می كند و به همین علت حساسیت زیادی نسبت به حضور رقیب دیرینه خود یعنی چین در این منطقه نشان می دهند.

چین اخیرا در طرح نظامی تهاجمی، اعلام كرده است كه نیروی دریایی این كشور از منافع چین در آبهای آزاد و دور از سواحل این كشور دفاع خواهد كرد .

كارشناسان امور راهبردی، این طرح چین را به عنوان مشكل بزرگی برای نیروی دریایی هند مخصوصا در اقیانوس هند تلقی می كنند.

در این طرح 9000 كلمه ای، در مورد خطرات موجود برای حقوق و منافع دریایی چین هشدار داده شده و به اعمال تحریك آمیز برخی از همسایگان این كشور در دریای چین جنوبی اشاره شده است.

این طرح، از نظر هند، چهار موضوع مهم امنیتی را از جمله اقیانوس، فضای خارج از كره زمین، فضای مجازی و تسلیحات هسته ای شامل می شود.

هند همكاری نظامی خود را با كشورهای كوچك اقیانوس هند از جمله سریلانكا،مالدیو و سیشیل به منظور مقابله با این طرح چین بیش از پیش افزایش داده است و امكانات و تجهیزات زیادی از كشتی و هواپیما گرفته تا آموزش نیروهای این كشورها را در دستور كار خود قرار داده است .

فرمانده نیروی دریایی هند در مورد رزمایش دریایی مشترك مالابار با آمریكا در اواخر سال جاری میلادی گفت كه دولت هند در مورد امكان شركت ژاپن دراین رزمایش تصمیم خواهد گرفت.

هند از انجام رزمایش های مشترك چند جانبه كه باعث تحریك چین شود خودداری می كند ولی گفته می شود امریكا از هند خواسته است كه ژاپن را نیز در این رزمایش شركت دهد.

تلاش چین برای گسترش نفوذ خود در سراسر اقیانوس آرام و اقیانوس هند موجب اشتراك نظر كشورهای آسیایی برای مقابله با توان روزافزون چین شده و هند از تمایل چین برای تبدیل آن كشور به عنوان یك بازیگر برتر در اقیانوس هند نگران است.

این نگرانی دهلی نو باعث شده است كه هند و آمریكا قرارداد همكاری نظامی دهه ساله را امضا كنند كه آمریكا براساس آن، فناوری های نظامی بسیار پیشرفته را در اختیار هند قرار خواهد داد.

هند و آمریكا اولین قرارداد همكاری نظامی 10 ساله را در سال 2005 امضا كردند و این قرارداد در ماه آتی میلادی به پایان می رسد.

هند و آمریكا در مورد امضای دومین قرارداد همكاری نظامی 10 ساله در دیدارباراك اوباما رئیس جمهور آمریكا از هند در ماه ژانویه به توافق رسیدند و در دیدار اخیر اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا از دهلی نو امضا شد.

در بیانیه منتشره از سوی وزارت دفاع آمریكا گفته شده است كه هند و آمریكا توافق كرده اند كه تبادل نظرها را در مورد همكاری فیمابین در زمینه های گوناگون از جمله ساخت موتور جت و طراحی و ساخت ناوهای هواپیمابر تسریع كنند.

هند امیدواراست كه دو فروند ناو هواپیمابر را با كمك آمریكا در10 سال آینده تولید كند هر چند كه یكی از آنها در حال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد.

علاوه براین، سیستم پرتاب الكترومغناطیسی هواپیما (Electomagnetic Aircraft Launch System-EMALS) ساخت شركت جنرال اتومیكس (General Atomics) یكی از فناوری های مهم مورد علاقه هند برای ساخت ناو هواپیمابر می باشد.

این فناوری كه اكنون از آن در پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر آمریكا استفاده می شود به ناوهای هواپیمابر هند امكان خواهد داد هواپیماها را سرعت بیشتر و راحت تر در مقایسه با مدل های قبلی به پرواز در آورد.

این تمایل نسبت به همكاری با هند، در واقع، نشانگر نگرانی آمریكا از توان روزافزون چین و تلاش واشنگتن برای تدارك ائتلافی برای مقابله با نفوذ رو به گسترش پكن می باشد.

دریاسالار آر.كی. دووان (R.K. Dhowan) فرمانده نیروی دریایی هند اخیرا گفت كه نیروی تحت فرماندهی وی فعالیت های نیروی دریایی چین در منطقه اقیانوس هند را با دقت و به طور مداوم زیرنظردارد.

وی، نیروی دریایی هند را به عنوان مسوول حفظ منافع اقتصادی این كشور در اقیانوس هند دانست و گفت كه این نیرو فعالیت های نیروی دریایی چین را لحظه به لحظه رصد می كند و همه كشتی ها و ناوهای هواپیمابر هند به منظور تضمین امنیت این كشور در حالت آماده باش كامل قرار دارند.

فرمانده نیروی دریایی هند طرح نظامی اخیر چین را به عنوان امری عادی توصیف كرده و گفت كه نیروی دریایی هر كشوری طرحی را برای خود در دوره های صلح و جنگ تهیه می كند و طرح نیروی دریایی چین در این خصوص یك امر كاملا عادی می باشد.

چین بودجه نظامی خود را در طول چندین سال گذشته بطور مستمر افزایش داده است و این كشور براساس برآوردهای موسسه تحقیقات صلح بین المللی استكهلم stockholm International Peace Research Institute) معادل 216 میلیارد دلار را در طول سال 2014 برای تقویت توان نظامی خود هزینه كرد.

این موسسه هزینه های نظامی آمریكا و هند را در طول سال 2014 به ترتیب 610 میلیارد دلار و 50 میلیارد دلار برآورد كرده است.

چین همچنین بطور مرتب در تجهیزات بندری در پاكستان، بنگلادش، سریلانكا و میانمار سرمایه گذاری می كند و این بنادر زمینه را برای لنگرگیری كشتی های تجاری و جنگی و همچنین زیردریایی های چین در سراسر اقیانوس هند هموار ساخته اند.

چین همچنین شك و تردید هند را از طریق استقرار چندین فروند زیردریایی در كلمبو در نزدیكی سریلانكا تحریك كرده است به طوریكه عده ای از مقامات نظامی هندی احساس می كنند كه چین در صدد تدارك حلقه ای از بنادر در سراسر اقیانوس هند به منظور تضمین برتری دریایی و تجاری خود در این اقیانوس از نظر راهبردی خیلی مهم برای هند می باشد.

چین نگرانی هند را همچنین بخاطر گسترش بیش از پیش توان دریایی خود از طریق تدارك گروههای رزمی ناو هواپیمابر تشدید كرده است.

*آساق*262*1600*1579