به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در برنامه زنده تلویزیونی اقتصاد ایران، در پاسخ به سوالی در مورد دلایل تك نرخی شدن قیمت بنزین و برخی اظهار نظرها درباره افزایش مجدد قیمت بنزین در روزهای آینده هم، تصریح كرد: من هم شنیدم كه برخی از افراد چنین مسائلی را مطرح كرده اند اما روز گذشته هم اعلام كردم كه این حرفها دروغ است و الان دیگر برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم و همین رشد قیمت بنزین را هم با تمام كراهت انجام دادیم.
وی خاطرنشان كرد: كراهت از این منظر كه می دانیم بالاخره به مردم فشار وارد می شود اما چاره ای نبود و قانون به ما حكم كرده كه تا پایان برنامه پنجساله پنجم قیمت بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ٩٠ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد البته این قانون در سالهای گذشته اجرایی نشده بود.
زنگنه افزود: در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس در مورد گازوییل نزدیك به ١٢٠٠ تا ١٣٠٠ تومان و با محاسبه حمل و نقل و فروش و جایگاه به بالای ١٥٠٠ تومان می رسد در حالی كه گازوییل را ٣٠٠ تومان قیمت گذاشتیم. متوسط نرخ بنزین هم در سال گذشته ٧٩٠ تومان بود و ٣٠ درصد بنزین كشور را با قیمت ١٠٠٠ تومان و ٧٠ درصد را با نرخ ٧٠٠ تومان می فروختیم. مجموع این دو نرخ حدود ٨٠٠ تومان می شد كه حالا ١٠٠٠ تومان شده است.
وی با بیان اینكه با این اقدام ما علاوه بر اجرای تعهدات قانونی یك مشكل بزرگ در كشور یعنی چند نرخی بودن فرآورده ها را حذف كردیم، افزود: با این روش بنزین تك نرخی ١٠٠٠ تومان دارد و دیگر سهمیه هم اعمال نمی شود زیرا سهمیه به نظر ما اسراف ایجاد و فرد احساس می كرد اگر سهمیه اش را مصرف نكند چیزی را از دست داده است.
وی اظهار داشت: مثلا به بسیاری از تاكسی ها سهمیه اختصاص می یافت اما برخی از آنها مصرف نمی كردند و آن را می فروختند و همین شرایط در اقتصاد آن بخش اختلال ایجاد می كرد. ما به آنها سهمیه داده ایم تا كار كنند اما با فروش آن سهمیه درآمد كسب و كمتر كار می كنند.
وزیر نفت با تاكید بر آنكه تك نرخی شدن حتما برای اقتصاد كشور منفعت دارد، تصریح كرد: در همین تصمیم گیری قیمت CNG را افزایش ندادیم تا مصرف آن بیشتر شود و در همین مدت هم شاهد افزایش گرایش به مصرف CNG هستیم و افزایش مصرف محسوس است. در عین حال جذابیت هایی را ایجاد كردیم تا جایگاه داران بتوانند بیشتر كار كنند.
زنگنه تصریح كرد: رسیدن به دیگر اهداف، فساد موجود در شیوه چند نرخی را حذف كردیم.
وی با بیان اینكه سهمیه های ٧٠٠ تومانی تا شهریور ماه محفوظ است، افزود: بهتر است مردم عجله ای برای مصرف سهمیه نداشته باشند و تا شهریور ماه آرام مصرف كنند. طبق برآورد ما آنچه در كارت های وجود دارد، كمتر از ٣٠ درصد مصرف است.
وزیر نفت با تاكید بر اینكه كارت های سوخت همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و كارآیی زیادی دارد، گفت: فایده این كارت ها كسب اطلاعات و مدیریت مصرف است و در عین حال جلو بسیاری از فسادها را می گیرد. مثلا سال گذشته متوجه شدیم تمام موتورسیكلت ها و خودروهایی كه متوقف شده اند سهمیه می گیرند و بعد آنها را قطع كردیم.
وی افزود: البته سهمیه برای نفت و گاز را همچنان داریم اما برای آن سیستم گذاشته ایم و امسال مرحله نخست را شروع می كنیم و امیدواریم تا میانه سال ٩٥ تمام خودروهایی كه گازوییل یا نفت و گاز مصرف می كنند بر مبنای پیمایش سوخت دریافت كنند.
وی ادامه داد: هر خودرو با دستگاهی كه روی آن نصب می شود، كنترل می شود و هر میزان فعالیت داشته باشد، سوخت می گیرد. پارسال قیمتهای ٢٥٠ و ٥٠٠ تومان را داشتیم كه الان ٣٠٠ تومان شده و برای گاز مایع هم چند قیمت بود كه همه را ٢٣٠ تومان كردیم و در نفت سفید هم قیمت ها را دست نزدیم چون بین روستاییان مصرف دارد و نفت كوره هم بین مردم مصرفی ندارد و با این شرایط اصل هدف یعنی تك نرخی شدن را محقق كردیم و قانون را هم اجرا كردیم. این روند را آرام جلو بردیم و امیدوارم كه نرخ مصرف هم بویژه در بنزین با این شرایط كاهش پیدا كند.
وزیر نفت با اشاره به جلسه روز جمعه اوپك در وین، گفت: طبق گزارش دبیرخانه اوپك در این فصل ٢ میلیون بشكه افزایش عرضه نسبت به تقاضا داریم. با این میزان در كل سال اگر اوپك روزانه ٣٠ میلیون بشكه نفت تولید كند ٧٠٠ هزار بشكه افزایش عرضه و اگر ٣٠میلیون و ٥٠٠ هزار میلیون بشكه تولید كند، ١,٢ میلیون بشكه متوسط افزایش عرضه سالانه در بازار است و این میزان به قیمت ها فشار می آورد.
وی خاطرنشان كرد: اعضای اوپك به هر دلیلی اعتقاد داشتند كه ما نباید كاهش تولید داشته باشیم تا قیمت ها افت داشته باشد و نفت های گران (نفت شیل) دیگر اقتصادی نباشد.
وی با بیان اینكه ما روی این تصمیم حرفی نداشتیم و تنها روی زمان و نحوه انجام آن اختلاف داشتیم و معتقد بودیم كه یك مرتبه نمی توان این كار را انجام داد، افزود: آنها مخالف بودند و می گفتند این كار باید سریع انجام شود و جواب می دهد.
وی اضافه كرد: الان معلوم شده كه از نظر توسعه و سرمایه گذاری شیل نفت و شیل گاز آسیب دیده و در ماه نوامبر ١٦٠٠ دكل در این بخش ها فعال بوده كه این میزان در حال حاضر به ٦٠٠ دستگاه رسیده است؛ اما تولید این نوع نفت هنوز افت نكرده و با بالابردن بازدهی و كارایی شرایط را جبران كرده اند. به عبارتی همان حرف ایران كه می گفت این سیاست یكباره جواب نمی دهد و زمانبر است تایید شده اما آنها می گویند ٦ ماه دیگر صبر كنیم و رفتار بازار را ببینیم.
وزیر نفت با اشاره به اینكه قیمت ها به دلیل افزایش عرضه تحت فشار است و همه اعضای اوپك هم این مسئله را قبول دارند اما برخی می گویند با وجود این وضع، این تصمیم اعمال شود، افزود: اوپك جایی نیست كه همه با هم مذاكره كنند تا یكدیگر را قانع كنند. همه می دانند چه می خواهند و چه می كنند و قبل از آمدن تصمیمات شان را گرفته اند و می گویند نه. البته اوپك شرایط سخت تر داشته و از این مرحله هم عبور می كند.
زنگنه در پاسخ به این سئوال كه آیا دستهای پنهان در این تصمیمات وجود دارد؟ تصریح كرد: اینها دیگر بحثهای سیاسی است. هیچ وقت نمی توان در نفت گفت كه سیاست دخالت ندارد. نفت در حوزه اقتصاد سیاسی است.
وی تصریح كرد: هر تصمیمی در اوپك باید با اجماع باشد و اوپك در ماه نوامبر نتوانست به هیچ اجماعی برسد و به همین دلیل همان سقف قبلی محفوظ ماند، الان هم به اجماع نرسید و همان تصمیم قبلی برقرار ماند.
وزیر نفت با اشاره به برنامه خود برای ایجاد و تكمیل زنجیره تولید در نفت و گاز كشور، گفت: زنجیره ای از تولیدات نظیر پتروشیمی ها و پالایشگاهها می تواند ذیل تولید نفت و گاز وجود داشته باشد و طبق بیانات مقام معظم رهبری از خام فروشی جلوگیری شود و نمونه آن هم همین پروژه سیراف است.
زنگنه افزود: حدود ٨ میلیارد دلار سرمایه گذاری از طرف فاینانس چین و صندوق توسعه ملی تامین شده و ال.سی آنها باز و قطعی شده اما نیاز بیشتری به سرمایه گذاری داریم تا بتوانیم صنعت پتروشیمی را كه برنامه توسعه آن كاملا مشخص است، پیش ببریم و ظرف كمتر از هفت سال تولید ایران به حدود ٧٥ میلیارد دلار برسد و در عین حال صنایع پایین دستی پتروشیمی را هم در ذیل این صنعت پیش ببریم.
وی به خصوصی سازی پتروشیمی در سالهای گذشته اشاره كرد و گفت: این مجموعه در این روند خسارت های جبران ناپذیری دید و ما تقریبا یك شركت مشرف به موت را تحویل گرفتیم و حالا باید دوباره احیا شود تا بتواند ماموریت های جدید را به عنوان یك سازمان توسعه ای انجام دهد.
زنگنه در ادامه گفت: ٧٠٠ میلیارد بشكه نفت در مخازن وجود دارد و برآورد ما این است كه با این میزان، ضریب بازیافت بیش از ٢٠٠ میلیارد بشكه را می توانیم برداشت كنیم كه حدود ٣٠ درصد می شود. حالا اگر بتوانیم حتی یك درصد این میزان ضریب بازیافت را افزایش دهیم حدود ٧ میلیارد بشكه نفت به دست می آوریم و با این قیمت های حدود ٦٠ دلار حدود ٤٠٠ میلیارد دلار می شود و برای رسیدن به این هدف هرچقدر خرج كنیم باز هم ارزش دارد.
** نرخ گاز عرضه شده به صنایع كاهش نمی یابد
وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد تامین خوراك گاز شركتهای خصوصی فعال در صنایع، گفت: نمی دانم منظور كدام شركت است؛ در حال حاضر گاز را به صنایع حدود ١١٠ تومان می دهیم كه كمتر از ٤ سنت است. همین گاز در تركیه با وجود افت قیمت بالای ٣٠ سنت است و من فكر نمی كنم جایی در دنیا به همین راحتی و این قیمت عرضه شود.
وی افزود: بالاترین قیمت گاز عرضه شده برای پتروشیمی ها ١٣ سنت است البته قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت كه در سال گذشته در مجلس تصویب شد به ما تكلیف كرده كه قیمت های جدیدی را با توجه به نكاتی عرضه كنیم و در بخش پتروشیمی هم اگر كسی در صنایع پایین دستی سرمایه گذاری كرد زنجیره تخفیف را بدهیم.
زنگنه خاطرنشان كرد: اما با این وجود نرخ گاز عرضه شده به صنایع كاهش پیدا نمی كند و این نرخ فعلی كم است و برای صنایع آتی و سرمایه گذاران خارجی هم نرخ گاز نرخ تعیین كننده نیست و نرخهای ما هم خوب است.
وی ادامه داد: اولویت نخست ما در گاز فروش داخلی است زیرا اقتصاد كشور را فعال می كند، البته در صادرات همسایه ها را اولویت داده ایم اما اینكه به هر قیمتی بخواهیم گاز را به هر نقطه دنیا بفرستیم معنا ندارد و داخل مصرف كنیم بهتر است.
وزیر نفت با اشاره به برنامه آغاز به كار پروژه پالایشگاهی سیراف با حضور معاون رئیس جمهوری، كه در عسلویه انجام شد، گفت: در جریان توسعه ٢٧ فاز پارس جنوبی حدود یك میلیون بشكه در روز تولید میعانات گازی داریم. ١٢٠ هزار بشكه از این تولیدات میعانات خوراك پتروشیمی ها شده و بقیه آن صادر می شود. یك پالایشگاه ٣٦٠ هزار بشكه ای به نام ستاره خلیج فارس داریم كه امیدواریم فاز اول آن اواخر امسال بهره برداری شود. همچنین ١٢٠ هزار بشكه هم برای پالایشگاه دوم شیراز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ٤٨٠ هزار بشكه باقی می ماند كه اگر این مقدار را پالایش و فرآورش كنیم دیگر در این زمینه به نظر مقام معظم رهبری كه همان پرهیز از خام فروشی بود، می رسیم.
وی با بیان اینكه این مجتمع ٤٨٠ هزار بشكه ای میعانات گازی در واقع ٩ مالك دارد، افزود: این مجموعه ٨ پالایشگاه ٦٠ هزار بشكه است كه هر كدام گروهی از شركتهای بخش خصوصی مالك آنها هستند و یك مجموعه پشتیبان و زیرساخت هم هست كه به این شركت ها خدمات می دهد. راه اندازی هر كدام از این پالایشگاهها حدود ٣٠٠ میلیون دلار هزینه دارد و در مجموع ٢,٥ میلیارد دلار می شود. هزینه ایجاد این شركت زیرساخت هم حدود ٥٠٠ تا ٦٠٠ میلیون دلار است و می توان گفت كه در مجموع این پروژه سیراف حدود ٣ میلیارد دلار ارزش دارد.
زنگنه با تاكید بر اینكه تولیدات پالایشگاههای سیراف برای صادرات است و در داخل كشور نیازی به آن نداریم، گفت: ٧٠ درصد تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاهها در داخل قابل تولید و تامین است.
وزیر نفت با اشاره به افتتاح فاز ١٢ در اواخر سال گذشته و ویژگی های این فاز از پارس جنوبی، اظهار داشت: مسئله مهم آن است كه سال گذشته ١٢٠ میلیون مترمكعب تولید روزانه گاز را بالا بردیم.
وی گفت: ما در بدترین شرایط تحریم ها، كاهش قیمت نفت، كاهش درآمد شركت ملی نفت و بدون كمك شركتهای خارجی این ١٢٠ میلیون متر مكعب گاز را تولید كردیم و فاز ١٢ را به نتیجه رساندیم و این فاز از ایرانی ترین فازها بوده است،
وزارت نفت گزارش داد، زنگنه در این برنامه خاطرنشان كرد: من در دیدارم با شركتهای خارجی در ملاقاتهای وین به آنها گفتم كه شما پس از تحریمها وارد ایران و بازار آن می شوید اما این را بدانید كه ایران الآن با ایران ١٢ سال قبل متفاوت است و تغییرات زیادی در ظرفیتهای كار و تولید و مهندسی و فناوری ایجاد شده است.
اقتصام(1)2022**1558
وزیر نفت:
سهمیه بنزین برخی تاكسی ها فروخته می شد/كارت های سوخت باقی می مانند
۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر:
81639286
تهران - ایرنا - وزیر نفت گفت: به بسیاری از تاكسی ها سهمیه اختصاص می یافت اما برخی از آنها مصرف نمی كردند و آن را می فروختند و همین شرایط در اقتصاد آن بخش اختلال ایجاد می كرد.