به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت بحر گسترش هرمز یكشنبه در مراسم به آب اندازی این كشتی گفت: شناور جمع آوری آلودگی های نفتی توسط این شركت (از شركت های تابعه ایزوایكو) در مجموعه كشتی سازی ایزوایكو ساخته شده است.
عباس رییسی ماكیانی افزود : این شناور با طول 55 متر و 50 سانتیمتر ، عرض 13 متر و ارتفاع شش و نیم متری تا عرشه ، خط آبخور 3.95 و سرعت 16 نات(گره دریایی) نخستین شناور جمع آوری آلودگی نفتی است كه توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.
وی ادامه داد : این شناور استراتژیك دارای چهار موتور شاتل و سه ژنراتور است كه به سفارش سازمان بنادر و دریانوردی در مدت چهار سال ساخته شده است.
مدیرعامل شركت بحر گسترش هرمز یادآور شد: هزینه ساخت این شناور حدود 25 میلیون دلار است كه چون به دست متخصصان داخلی ایرانی ساخته شده ، 25 درصد صرفه جویی داشته است.
رییسی ماكیانی خاطرنشان كرد: دریاپاك یك ویژه جمع آوری آلودگی های نفتی ، ظرفیت جمع آوری 550 مترمكعب آلودگی و ضایعات نفتی را دارد و یكی از پیشرفته ترین شناورهایی است كه در سریع ترین زمان می تواند در پاكسازی آبهای آلوده استفاده شود.
وی اضافه كرد: پیش بینی دو سامانه رانش به زاویه 90 درجه برای جمع آوری سریع تر آلودگی های نفتی تا عمق 25 متر دریا از مهمترین ویژگی های این شناور است.
منطقه خلیج فارس و دریای عمان بر اساس آخرین آمار اعلام شده در گزارش های جهانی ، بر اثر ورود آلاینده ها از كشتی های نفتی و تجاری و 10میلیون تن آلاینده های ناشی از جنگ و فاضلاب های شهری،یكی از آلوده ترین مناطق دریایی جهان است.
آلودگی نفتی در اثر تخلیه عمدی ، تصادف دریایی ، جابه جایی نفت ، تعمیر شناورها ، آب موتورخانه و قاچاق سوخت صورت می گیرد.
بیشترین آلودگی هایی كه در خلیج فارس و تنگه هرمز ایجاد شده ناشی از چاه های نفت و سكوهای نفتی است.
روزانه 17میلیون بشكه نفت از تنگه هرمز جابه جا می شود و 40 تا 50 هزار شناور بزرگ بالای 10هزار تن GT در خلیج فارس تردد می كنند.
نشت 15هزار تن در مقیاس متریك مواد نفتی در اثر تراكم رفت و آمد نفتكش ها ، خلیج فارس را تبدیل به آلوده ترین خلیج های دنیا كرده است.
هم اكنون90درصد نفت منطقه و 45 درصد نفت مورد نیاز دنیا از تنگه هرمز جابه جا می شود.
بر اساس آمارهای موجود، 57 درصد آلودگی های نفتی خلیج فارس ناشی از حمل و نقل نفتكش هاست و این در حالی است كه این شاخص در دیگر دریاهای جهان در بدترین شرایط بین 4 تا 15 درصد است.
در حال حاضر میزان آلودگی زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان 47 برابر حد متوسط استاندارد است و بزرگترین آلودگی ایجاد شده در خلیج فارس به زمان جنگ ایران و عراق باز می گردد كه پنج میلیون و 800 هزار بشكه نفت در دریا رها شد.
داده های یاد شده اهمیت ساخت و به آب اندازی اولین شناور ایرانی جمع آوری آلودگی های نفتی توسط مجتمع كشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را بیش از پیش نشان می دهد.
ایزوایكو كار ساخت جكت ، سكوهای نفتی و گازی ، تامین تجهیزات ، ساخت كشتیهای اقیانوس پیما ، بزرگ و كوچك و تعمیر شناورهای مختلف را برعهده دارد و در ۳۷ كیلومتری غرب بندرعباس واقع است. ك/3
2094/6048
بندرعباس - ایرنا - با آب اندازی شناور دریا پاك یك ، نخستین شناور ایرانی جمع آوری آلودگی های نفتی وارد خلیج فارس شد.