۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲
کد خبر: 81648390
T T
۰ نفر
تلاش حماس براي دستيابي به آتش بس طولاني مدت با رژيم صهيونيستي

تهران - ايرنا - جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در تلاش است تا با رژيم صهيونيستي به يك آتش بس طولاني مدت در مقابل بندر نوار غزه دست يابد.

به گزارش روز سه شنبه پايگاه اينترنتي عربي پرس، منابع فلسطيني گفتند: اين پيشنهاد از سوي قطر مطرح شد و تركيه با همكاري سازمان ملل و كشورهاي اروپايي از آن حمايت مي كند.

اين منابع افزودند: موضوع در دو هفته گذشته با حماس و رژيم صهيونيستي مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه بر اساس آتش بس طولاني مدت پنج ساله قابل تمديد در مقابل كاهش شدت محاصره نوار غزه و سرعت بخشيدن به روند بازسازي آن و ايجاد يك بندر زير نظر نهادهاي بين المللي، استوار است.

منابع فلسطيني تاكيد كردند: اين پيشنهاد آخرين بار توسط نيكلاي ملادينوف هماهنگ كننده روند صلح در خاورميانه با موسي ابومرزوق مسوول پرونده آتش بس در جنبش حماس در نوار غزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ملادينوف همچنين با دو فرستاده ديگر در غزه و اسراييل و نيز پل گرينا كنسول سوئيس و محمد العمادي فرستاده قطر در اين خصوص به گفت و گو پرداخت و مورد پذيرش اكثر رهبران حماس قرار گرفت.

به گفته منابع فلسطيني ، اسراييلي و مصري، ابومرزوق شنبه گذشته جهت ديدار با خالد مشعل مسوول دفتر سياسي حماس و رهبران اين جنبش به منظور تحقق اين پيشنهاد و قطعي شدن آن، غزه را به مقصد دوحه ترك كرد.

منابع ياد شده خاطرنشان كردند: اسراييل با ايجاد بندر در غزه پس از امضاي توافقنامه آتش بس موافق است، به شرط آنكه اين بندر با نظارت نيروهاي ناتو از جمله تركيه به فعاليت بپردازد. اما اسراييل به شدت با موضوع بازسازي فرودگاه غزه مخالفت كرده است .

رژيم صهيونيستي تابستان گذشته در 50 روز حمله وحشيانه به نوار غزه بيش از دو هزار و 200 غيرنظامي فلسطيني را به شهادت رساند.

با ميانجيگري مصر، رژيم صهيونيستي و جنبش حماس با برقراري آتش بس موقت موافقت كرده اند، اما از آن زمان تاكنون ارتش اين رژيم بارها با انجام حملات هوايي و بازداشت فلسطينيان در حومه غزه و ادامه محاصره اين منطقه، اين آتش بس را نقض كرده است .

خاورم ** 1487 **1651
۰ نفر