به گزارش ایرنا، مسیر خط آهن باری كه شهر هاربین در شمال شرق چین را به اروپا متصل می كند، جدیدترین خط راه اندازی شده از سوی این كشور محسوب می شود كه در راستای افزایش صادرات به اروپا، رسما فعالیت خود را آغاز كرده است.
این خط آهن كه طول آن 9 هزار و 820 كیلومتر عنوان شده از روسیه و لهستان گذشته و به شهر هامبورگ آلمان می رسد.
خبرگزاری شینهوا گزارش داد، اولین قطار باری در این مسیر با 49 كانتینر شامل كالاهای تولید چین و قطعات خودرو به ارزش 3 میلیون دلار، روز گذشته - دوشنبه - عازم كشورهای اروپایی شده است.
بنابراین گزارش، این قطار هر هفته یكبار عازم اروپا خواهد شد و سفر آن نیز 15 روز به طول می انجامد.
قرار است در این خط آهن، علاوه بر چین، محموله های باری از كشورهای كره جنوبی، ژاپن، آلمان، لهستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز جابجا شوند.
پیش از این دولت چین، خط آهن های باری از شهرهای مختلف این كشور مانند «چونگ چینگ»، «چنگ دو»، «چانگ شا»، «یی وو» و «سو ژو» را به مقصد اروپا راه اندازی كرده بود.
دولت چین معتقد است با راه اندازی این مسیرهای ریلی، كالاهای تجاری این كشور آسان و ارزان تر به دست مشتریان اروپایی خواهد رسید.
یكی از مسیرهای مهم باری چین به مقصد اروپا، اوایل سال جاری افتتاح شد كه شهر «چونگ چینگ» را به «دویسبورگ» آلمان متصل می كند.
این مسیر كه جایگزین مسیرهای دریایی است، سفر 36 روزه را به 13 روز كاهش می دهد.
چین همچنین سال گذشته با امضای یك توافقنامه استراتژیك با روسیه و قزاقستان خواستار بازگشایی مسیر باری جدید به اروپا شده بود.
هم اكنون اتحادیه اروپا بزرگ ترین شریك تجاری چین و چین دومین شریك تجاری این اتحادیه به شمار می رود و حجم مبادلات تجاری میان دو طرف در سال 2014 میلادی 467 میلیارد یورو بوده است كه بخش قابل توجهی از جابجایی كالا میان چین و كشورهای این اتحادیه از طریق راه آهن صورت می گیرد.
با توجه به حركت چین برای به دست آوردن عنوان نخستین قدرت اقتصادی جهان، دولتمردان اروپایی بیش از گذشته به توسعه روابط تجاری با این قدرت اقتصادی جهان و بازار گسترده آن چشم دوخته اند.
دولت چین در همین راستا، سال گذشته اقدام به راه اندازی راه آهن بین المللی شهر «جن جو» مركز استان «هه نان» به اروپا كه به عنوان جاده ابریشم جدید شناخته می شود، كرده بود.
در این مسیر هر هفته چهار قطار اقدام به حمل بار بین چین و اروپا می كند. با راه اندازی این راه آهن، كالاهای حمل شده در قطارها می تواند به 36 شهر از 14 كشور اروپا حمل و توزیع شود. در سال 2014، تعداد حمل و نقل قطار بین دو قاره به رقم 100 رسیده كه قرار است تا پایان امسال (2015) این رقم 150 مرتبه در سال برسد.
یكی از مسوولان گمرك شهر جن جو اعلام كرد كه حمل و نقل كالا از این شهر به اروپا حدود 15 روز طول می كشد كه در مقایسه با كشتی رانی 25 روز كم تر است و هزینه حمل آن نسبت به هواپیما نیز 80 درصد ارزانتر تمام می شود.
اكنون بیش از 50 درصد شهرها و استان های اصلی چین از طریق این مسیر كالاهای خود را به اروپا صادر می كنند.
آساق*1597
پكن - ایرنا - با راه اندازی خط آهن باری جدید از شمال شرق چین به اروپا، پكن ظرفیت صادرات خود به این قاره سبز را به مقدار قابل توجهی افزایش داده است.