۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۳
کد خبر: 81652668
T T
۰ نفر

مواظب باشيد غرق نشويد

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۳
کد خبر: 81652668
مواظب باشيد غرق نشويد

تهران- ايرنا- روزنامه آرمان در صفحه گزارش اجتماعي نوشت: هنوز رسما تابستان نشده اما در روزهاي اخير خبرهاي گوناگوني از غرق‌شدگي تعدادي از شهروندان منتشر شده است.

اين گزارش كه در روز شنبه سي ام خرداد 1394 هجري خورشيدي به قلم زهرا سليماني انتشار يافته، مي افزايد: هر چند هر سال كه مي‌گذرد تابستان‌ها گرم‌تر و گرم‌تر مي‌شود اما اين گرماي هوا هرگز نتوانسته شهروندان را بي‌خيال سفر به نقاط مختلف كشور كند. بر اساس آمار‌هاي رسمي در چند سال اخير همواره با افزايش سفرها، چه سفرهاي نوروزي و چه سفرهاي تابستاني روبه‌رو بوده‌ايم. مقصد بسياري از شهروندان به‌ويژه در تابستان استان‌ها و شهرهاي ساحلي است؛ هر چند گرماي هوا باعث مي‌شود آنها كمتر در تابستان به سمت ساحل جنوب بروند اما ساحل شمال كشور همواره در تابستان شلوغ است. اين سفرها كه عمدتا براي تمدد اعصاب و آرامش و به قول معروف خستگي درآوردن شهروندان است البته هميشه هم بي‌دردسر نيست؛ سفرها گاهي تلخ مي‌شوند چراكه شنا در دريا بدون رعايت اصول ايمني و به دليل برخي كاستي‌ها در زمينه نجات غريق به مرگ تعدادي از شهروندان منجر مي‌شود.

هنوز آمار كلي از تعداد غرق‌شدگان امسال در دست نيست اما بنابر آمار رسمي سازمان پزشكي‌ قانوني كشور در سال گذشته يك‌هزار و 63 مورد غرق‌شدگي ثبت شده است كه 169 نفر از غرق‌شدگان زن و 894 نفر مرد بودند. بنابر آمار ثبت‌شده از سوي اين سازمان در سال 92 يك‌هزار و 74 نفر در سواحل شمال و جنوب كشور جان خود را از دست دادند. امسال در تعطيلات اخير نيز حداقل 10نفر بر اثرغرق‌شدگي تنها در دو استان مازندران و خوزستان جان خود را از دست دادند كه همگي آنان مرد بودند.

اصول ايمني رعايت شود

هر ساله كم نيستند خانواده‌هايي كه در روزهاي تعطيل به خيال خود از شهر و ديار خود دور مي‌شوند تا شايد در دامن طبيعت بتوانند از لحظات خود لذت ببرند اما غافل از اينكه همين تعطيلات به ظاهر لذت‌بخش يكي ازعزيزانشان را به كام مرگ مي‌كشاند. هر ساله شاهديم كه صدها نفر از هموطناني كه براي گذراندن تعطيلات تابستان و اندكي تفريح به دريا مي‌روند، به يكي از بدترين اشكال مرگ كه همان غرق‌شدگي است، گرفتار مي‌شوند و خاطره‌اي تلخ نيز در ذهن و جان بازماندگان بر جاي مي‌گذارند. هر چند در سال‌هاي اخير دليل اصلي مرگ شناگران درياي خزر به‌‌خوبي شناخته شده است اما متأسفانه هر سال در فصل گرما، همان وقايع اسفناك سال قبل تكرار مي‌شوند. واقعيت اين است كه هر سال شاهد حوادثي در سواحل كشور هستيم. طرح‌هاي سالم‌سازي سواحل بايد در رويكردي مطلوب‌تر اجرايي شود؛ ابتدايي‌ترين كاري كه بايد در طرح سالم‌سازي سواحل انجام شود، تعبيه ايستگاه‌هاي نجات غريق و نظارت و پايش مستمر سواحل و جلوگيري از شناي غيرمجاز و خطرناك است. مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان گيلان درباره وضعيت نظارت سواحل استان گيلان به «آرمان» مي‌گويد: هنوز فصل گرما آغاز نشده است اما وجود نيروها براي كنترل افراد در سواحل و ناجي‌ها به ميزان كافي است. عليرضا خصوصي مي‌افزايد: خوشبختانه اقدامات در هلال‌احمر استان گيلان بدون هيچ كم و كاستي انجام مي‌شود.

اغلب غرق‌شدگي به‌دليل بي‌توجهي است

رئيس هلال‌احمر استان مازندران نيز درباره امنيت سواحل شمالي كشور به «آرمان» مي‌گويد: هيات نجات غريق وظيفه نجات را بر عهده دارد. مهدي ولي‌پور مي‌افزايد: تعداد شانزده پست امداد و نجات موقت برعهده هلال‌احمر و نيروهاي امدادي مستقر است كه از ابتداي خرداد تا پايان تابستان فعاليت خود را آغازكرده‌اند. او درباره كم و كيف رسيدگي و ايمن‌سازي سواحل تاكيد مي‌كند: براي شنا در مناطق مجاز هيچ مشكلي وجود ندارد و اگر اخبار گوناگوني درباره غرق‌شدگي به گوش مي‌رسد به دليل شنا در مناطق غيرمجاز است. به گفته او در برخي نقاط دريا جريانات شكافنده وجود دارد و افراد با شيرجه در آن نواحي دچار صدمات مي‌شوند، بايد توجه داشت كه اغلب مسافران از كم و كيف امنيت دريا آگاهي نداشته و به نكات ايمني هم توجه نمي‌كنند. رئيس هلال‌احمر استان مازندران با بيان اينكه در اغلب سواحل با نصب تابلوهاي هشدار و پيام‌هاي نيروي انتظامي تذكرات و هشدارهايي به مردم داده شده است، تاكيد مي‌كند: در روزهاي طوفاني پرچم سياه نمايش داده مي‌شود و اغلب مسافران با بي‌توجهي به اين هشدارها دستگاه‌هاي خدمات‌رساني را دچار مشكل مي‌كنند. او تاكيد كرد:‌ فرهنگسازي از طريق رسانه ملي و ديگر رسانه‌ها انجام مي‌شود و در پي افزايش تبليغات هستيم. ولي‌پور تصريح مي‌كند: رعايت اصول ايمني در امر نجات غريق همچون رعايت اصول رانندگي موجب افزايش امنيت خود فرد مي‌شود. به گفته او هم‌اكنون در نقاط مختلف سواحل اعضاي جوان كارشان توزيع نقشه و بروشور است تا بتوانند به مسافران خدمات ارائه دهند. ولي‌پور تاكيد كرد: به‌عنوان مثال در سال گذشته 97 نفرغريق داشتيم كه از اين جمعيت فقط سه نفر در مناطق مجاز و بعد از اتمام ساعت كاري ناجيان بودند و ديگر غرق‌شدگان در ساعات پنج تا 11 شب و در روزهاي طوفاني به دريا رفته بودند كه اين ويژگي‌ها خود نشان‌دهنده عدم‌توجه افراد به نكات ايمني بوده است. او تصريح مي‌كند: در سال 92 تعداد 197 نفر و در سال گذشته 97 نفر از هم‌ميهنان در دريا غرق شدند كه همين تعداد خود گواه كاهش خطرات و آگاهي مردم است و افراد بايد بدانند كه شنا در درياي خزر با شنا در استخر متفاوت است.

شنا در دريا با استخر فرق دارد

رئيس شوراي استان گيلان درباره طرح سالم‌سازي دريا به «آرمان» مي‌گويد: دولت براي سالم‌سازي دريا به استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها بودجه اختصاص داده تا هرچه بيشتر و بهتر به ايجاد شرايط مطلوب در سواحل توجه كند. حسينعلي خدايگاني مي‌افزايد: هم‌اكنون مديريت سواحل برعهده سازمان هلال‌احمر، شوراهاي شهر و روستا و ديگر سازمان‌هاي مردم نهاد است و آنها وظيفه‌شان هدايت مردم و آگاهي افرادي است كه به امر شنا تسلط ندارند. او تصريح مي‌كند: به‌دليل گسترش مرزهاي دريايي بايد دستگاه‌هاي اجرايي هماهنگي داشته باشند. خدايگاني تصريح مي‌كند: بايد توريست‌ها نيز به نكات ايمني و هشدارهاي ناجي‌ها توجه كنند كه براي يك لحظه تفريح زندگي خود، خانواده و تيم امداد را تلخ نكنند. رئيس شوراي استان گيلان مي‌گويد: شنا در دريا هرگز مشابه شنا در استخر نيست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زياد، بايد ويژگي‌هاي آب دريا را نيز شناخت و متاسفانه اغلب افراد چنين آگاهي‌اي ندارند و اين بروز سوانح و صدمات گوناگون را براي افراد در پي دارد. به گفته او اگر كسي خواستار شنا و گذراندن لحظات خوش در مسافرت است بايد به مهارت‌هاي شنا كردن، رانندگي صحيح و طبيعت‌گردي سالم كاملا آگاهي داشته باشد.

*منبع:روزنامه آرمان

**گروه اطلاع رساني** 1893**9131