۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۶
کد خبر: 81652754
T T
۰ نفر
جوانان چابهاري: با اهداي خون زندگي بخشيم، سالم بمانيم

چابهار – ايرنا - جمعي از جوانان و مسوولان چابهاري، با هدف فرهنگ سازي اهداي خون براي كمك به نيازمندان و بيماران ، با شعار «خون من سالم مي شود» خون خود را اهدا كردند.

به گزارش ايرنا كثرت ازدواج هاي فاميلي در استان سيستان و بلوچستان، آمار بيماران خوني و هموفيلي در اين استان را به قدري افزايش داده كه احتياج به فرآورده هاي خوني شهرستاني مانند چابهار با حدود 300 هزار نفر جمعيت از مشهد با حدود 3 ميليون نفر به مراتب بيشتر است.

بر اساس آمارهاي موجود در سال هاي اخير، تعداد زيادي بيمار تالاسمي (2600 بيمار تالاسمي) در استان سيستان و بلوچستان از جمله چابهار و همچنين نهادينه نشدن اهداي خون توسط شهروندان سبب كمبود خون مورد نياز اين استان و شهرستان و تامين آن از ساير استان هاي كشور شده است.

در حالي كه تعداد بيماران مبتلا به تالاسمي در ساير استان ها از جمله خراسان رضوي از 400 نفر تجاوز نكرده و يا در استان مركزي تنها به 100 نفر مي‌رسد، آمار بيش از دو هزار بيمار در سيستان و بلوچستان توازن بين خون اهدايي توسط مردم و مصرف را بر هم زده است.

پايگاه انتقال خون در سال گذشته 72 هزار و 658 واحد خون از اهدا كنندگان استان دريافت كرده اين در حاليست كه مصرف خون در همان سال 151 هزار و 852 واحد خون و فرآورده‌هاي خوني بوده كه كسر اين مقدار از استان‌هاي ديگر تامين شده است.

نكته مهم ديگر اينكه بيش از 60 درصد از مصرف سال گذشته را بيماران تالاسمي و 40 درصد بقيه را بيماران عمل‌هاي جراحي درخواست و مصرف كرده‌اند.

به منظور تامين خون مورد نياز بيماران تالاسمي سالانه نياز به 60 هزار واحد خون است كه هم اينك به طور متوسط سيستان و بلوچستان روزانه با بيش از 50 واحد خون و ساليانه با 30 الي 35 هزار واحد كمبود خون روبرو است.

كمبود خون در شهرستان هاي سراوان، نيكشهر، خاش، چابهار و ايرانشهر نيز از مركز استان تامين مي‌شود كه اين ميزان تقاضاي بالا به خون، تامين و توزيع آن را با مشكلات فراواني همراه ساخته است.

كمبود امكانات، بودجه و نيروي انساني متخصص از جمله پرستار و پزشك متخصص و همچنين استقبال كم در اهداي خون از جمله مشكلاتي است كه در راستاي تامين خون در استان سيستان و بلوچستان عنوان شده است.

ابتكار جوانان چابهاري

جوانان فعال و خوش فكر چابهاري در فضاي مجازي همزمان با حلول ماه مبارك رمضان و نياز شديد خون براي بيماران و با هدف ترويج فرهنگ اهداي خون با شعار «خون من سالم مي شود »، خون خود را به نيازمندان اهدا كردند.

جوانان چابهاري پيش از اين نيز بارها پيشتاز حركت هاي انساندوستانه و خيرخواهانه بوده اند ، چه زماني كه براي دانش آموزان نيازمند اقدام به جمع آوري لوازم التحرير كردند ، چه زماني كه براي رفع مشكلات بخش هاي مختلف زندگي جمعي مردمان اقدام به مكاتبه و پيگيري هاي شفاهي و مكتوب كردند ، و چه زماني كه با اهداي خون خود ، در حقيقت زندگي را به هموطنان خود بخشيدند.

اين جوانان در اقدامي خداپسندانه؛ همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان مرحله دوم اهداي خون به صورت دسته جمعي با اطلاع رساني از طريق شبكه ها و رسانه هاي اجتماعي آغاز كردند.

جوانان هدف از اين عمل خداپسندانه كه به صورت خودجوش صورت گرفت و در بين آنها مسوولان شهر چابهار هم ديده مي شدند با همكاري گروه هاي مجازي ، شوراي جوانان فرمانداري و اقشار مختلف جامعه به ويژه قشر جوان، كمك به همنوع و نجات جان بيماران اعلام كردند.

با توجه به اينكه در مرحله اول اين اقدام جمعي بيش از پنجاه نفر حضور داشتند، در مرحله دوم نيز افزون بر 65 نفر خون خود را اهدا كردند كه اين آمار نشان مي دهد كه جوانان با همتي بلند براي اين كار مهم برنامه ريزي كرده اند.

مرحله اول اهداي داوطلبانه خون در 28 خرداد 93 اجرا شده بود.

گرچه آمار حضور جوانان از نظر تعداد شايد شاخص به نظر نرسد اما بايد اذعان كرد كه حتي آمار بسيار كم اهداكنندگان خون در شهر چابهار به دليل وجود مشكلات بيماري هاي خاص و هموفيلي در اين ناحيه را حركتي ويژه دانست و اينكه بدانيم نياز داشتن به خون در اين شهرستان هميشه بحراني است و گرچه آمارهاي اهدا خون از سطح كشور خيلي پايين تر است كه فقط با كارهاي مردمي و جمعي مي توان تا حدودي مشكلات را كم كند.

شهاب شهيكي دبير شوراي جوانان فرمانداري شهرستان ويژه چابهار با بيان اين نكته كه ما نسبت به گذشته شاهد استقبال گسترده تر اهداكنندگان خون هستيم گفت: فرهنگ اهدا خون تا حدودي در بين جوانان و مردم در شرف پايه ريزي است و مردم نسبت به اين امر خداپسندانه و انساندوستانه پيش قدم و سهيم هستند.

به گفته وي ، جامعه چابهار از لحاظ فرهنگ اهداي خون نسبت به ديگر شهرستان هاي استان در وضعيت مناسبي قرار گرفته است.

شهيكي با اشاره به اينكه فضاي مجازي يكي ازابزارهاي ما براي مشاركت در همه امور است و از اين طريق گروه هاي مردمي و خودجوش تا حدودي جهت جذب اهداكنندگان نقش موثر داشته و مي تواند بيشتر كمك حال مشكلات چابهار و حتي جنوب استان باشد و اين امرنهادينه شده است كه استمرار آن همت و حمايت مسوولين تمامي ارگان ها را مي طلبد.

انور ميهن دوست يكي از فعالان اجتماعي چابهار نيز با اشاره به اهميت نقش حضور بانوان در اينگونه فعاليت هاي انساندوستانه و جمعي خاطر نشان كرد: متاسفانه در اين حركت ها از حضور بانوان اثري نيست گرچه انتظار اينست كه شاهد حضور بانوان هم باشيم و اميدواريم حضور خواهران در اين اقدام خداپسندانه ان شاءالله در آينده چشمگير باشد.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز سال گذشته به اتفاق كاركنان فرمانداري در نخستين گام با حضور در مركز انتقال خون اقدام به اهداي خون براي رفع اين بحران جدي در سطح شهرستان و استان كرد.

احمد علي موهبتي بعد از اين اقدام داوطلبانه خود و كاركنان فرمانداري با نگارش نامه اي مكتوب به تمامي دستگاهها و سازمان هاي دولتي پيشنهاد كرده بود، تمام كاركنان و مديران اين دستگاهها بر اساس زمان بندي لازم براي كمك به بيماران نيازمند بويژه بيماران تالاسمي اقدام به اهداي خون در مركز انتقال خون چابهار كنند.

فرماندار از عموم مردم شريف چابهار دعوت كرده بود با شركت در اهداي خون علاوه بر سهيم شدن در اين كار مهم خداپسندانه با اهدا خون به افراد نيازمند تاحدودي مشكلات اين قشر را رفع كنند.

به نظر مي رسد براي رفع اين بحران در بلند مدت بايستي فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي بويژه از سوي علماي شيعه و سني و از تربيون هاي مختلف از جمله نمازهاي جمعه و جماعت در اولويت قرار گيرد تا با اطلاع رساني و آگاه سازي شهروندان زمينه حضور داوطلبانه مردمي براي اين اقدام داوطلبانه در راستاي تامين و رفع كمبود خون بيماران نيازمند استان فراهم شود.

1744 / 6081