۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81653208
T T
۰ نفر

سازمان محيط زيست: دايك مرزي تالاب هامون برچيده شود

۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81653208
سازمان محيط زيست: دايك مرزي تالاب هامون برچيده شود

تهران - ايرنا - معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين سازمان با هر گونه دستكاري در بستر تالاب مخالف است از اين رو خواستار برچيده شدن كامل دايك(آب بند) مرزي موجود در تالاب هامون است.

احمد علي كيخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: از حدود دو سال گذشته اقدامات احياي تالاب هامون آغاز شد و بر اين اساس بخشي از دايك مرزي ميان تالاب، تخريب و حجمي از آب وارد بستر هامون شد.



وي اظهار كرد: بعد از آن در مجموع حدود 100 هزار هكتار از تالاب آبگيري و بخش هايي از آن سبز شد، نيزارها رشد كردند و دربخش هايي از تالاب پرورش ماهي رونق گرفته است.



كيخا با بيان اينكه اهالي اين محدوده از تالاب به تلاش دولت در عرصه هاي بين المللي و داخلي اميدوار هستند افزود: اين روند بايد ادامه يابد تا شاهد تالاب در تمام بخش هاي آن باشيم.



وي تاكيد كرد: البته اينكه اكنون 100 هزار هكتار از هامون آبگيري شده است به اين معنا نيست كه عمق آب در بستر تالاب يك يا دو متر است بلكه برخي از بخش ها فقط نمناك شده اند.



كيخا گفت: برداشتن دايك مرزي به طور كامل در محدوده تالاب هامون جزو برنامه هاي سازمان محيط زيست است و در اين راستا با مرزباني مذاكراتي انجام داده ايم.



معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: هر چند اين دايك ها براي كنترل مرز از ضروريات آن منطقه است اما مرزباني مي تواند با روش هاي ديگري كه آثار تخريبي كمتري بر محيط زيست دارد ، كار حفاظت را انجام دهد.



وي تصريح كرد: اين دايك بايد به گونه اي باشد كه مانع عبور آب به تالاب نشود.



درياچه و تالاب بين المللي هامون سومين درياچه بزرگ ايران پس از درياچه خزر و درياچه اروميه است. درياچه و تالاب هامون در استان سيستان و بلوچستان واقع شده است، اين درياچه از سه درياچه كوچك به نام هاي هامون پوزك، هامون صابري و هامون هيرمند تشكيل شده است كه در زمان وفور آب به هم متصل مي شوند و درياچه هامون را تشكيل مي دهند.



رودخانه هيرمند شريان اصلي ورود به هامون و رودخانه هاي خاش رود، فراه، هاروت رود، شور رود، حسين آباد و نهبندان نيز به هامون مي ريزند.



وسعت درياچه هامون در زمان پرآبي 5660 كيلومتر مربع است كه از اين مقدار 3820 كيلومتر مربع در ايران و بقيه در افغانستان است با اين حساب درياچه هامون وابسته به رودخانه هيرمند است و اين وابستگي باعث شده است تا هرگونه نوسانات در ميزان آب آن، مشكلاتي را براي كل سيستم به وجود آورد.



علمي ( 4 ) **9014**1599