۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81655526
T T
۰ نفر
مدیرعامل شركت آبفا: چهار شهر استان سمنان با كمبود شدید آب مواجه اند

سمنان - ایرنا - مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تاكید كرد: شهرهای سمنان، شاهرود، شهمیرزاد و درجزین با بحران جدی تامین آب در تابستان امسال مواجه هستند.

محمد طاهری روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، گفت: در زمان اوج مصرف، شهر سمنان با كمبود 150 لیتر بر ثانیه، شاهرود با كمبود 180 لیتر بر ثانیه و شهمیرزاد نیز با كمبود 20 لیتر بر ثانیه آب مواجه هستند.

وی خاطرنشان كرد: دیگر شهرهای استان سمنان نیز از نظر تامین و مصرف آب مورد نیاز، در نقطه سر به سر قرار دارند.

وی تاكید كرد: در بیشتر شهرهای استان سمنان با هدف نرسیدن به نقطه قطع آب شرب شهروندان، با نصب فشارشكن‌هایی در مسیر انتقال، با تعدیل فشار آب از رسیدن به زمان بحرانی سهمیه بندی و قطع آب شرب جلوگیری می‌شود.

طاهری با بیان اینكه متوسط میزان مصرف آب شرب در سمنان در زمان اوج مصرف به 350 لیتر بر ثانیه می رسد، ادامه داد: كولرهای آبی به طور متوسط در شبانه روز 200 تا 250 لیتر بر ثانیه آب شرب را مصرف می‌كنند.

وی كف شكنی چاه ها برای دستیابی به آب، اصلاح تجهیزات چاه ها، لایروبی چشمه و قنوات و اصلاح شبكه و انشعابات را اقدامات شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان به منظور تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان عنوان كرد.

وی تصریح كرد: بیش از 79 درصد از مشتركین شركت آبفای استان سمنان بین صفر تا 20 مترمكعب مصرف آب دارند كه 55 درصد از كل آب شرب را مصرف می‌كنند.

رییس شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: حدود 20 درصد مشتركین این شركت بین 20 تا 40 مترمكعب مصرف آب دارند كه 39 درصد از كل آب را مصرف می‌كنند.

وی گفت: هشت دهم مشتركین آب و فاضلاب شهری استان سمنان نیز بیش از 40 مترمكعب مصرف كننده آب هستند كه شش و یك دهم كل حجم آب شرب تولیدی را مصرف می‌كنند و مشترك پُرمصرف محسوب می‌‍شوند.

طاهری با اشاره به اینكه بر اساس استانداردها، شركت آبفا برای تامین آب شرب با فشار مورد نیاز تا دو طبقه از ساختمانها مسوولیت دارد، تاكید كرد: ساكنان طبقه های سوم به بالا برای تامین آب واحد مسكونی خود باید ابتدا با تامین مخزن، به استفاده از پمپ آب بپردازند.

وی تاكید كرد: نصب مستقیم پمپ آب بر روی انشعاب مشتركین پس از شبكه، اشكال فنی و قانونی دارد.

رییس شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان افزود: 631 هزار نفر جمعیت شهری با 228 هزار انشعاب و 19 هزار نفر جمعیت روستایی در این استان مشترك شركت آبفا هستند.

استان سمنان با كاهش متوسط میزان بارندگی به كمتر از 150 میلیمتر در سال، در دوره خشكسالی 15 ساله قرار دارد.

افت شدید آبدهی چشمه ها و قنات‌های تامین آب شهری و همچنین افت دسترسی به آب چاه ها تا عمق 280 متری در استان سمنان، تامین آب را در استان سمنان با مشكل مواجه كرده است.

بر اساس آمارهای شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان 6 درصد از آب این استان به مصرف شرب، سه درصد به مصرف صنعت و حدود 90 درصد در بخش كشاورزی به مصرف می رسد.

هفته اول تابستان با هدف ترویج فرهنگ مدیریت مصرف، هفته صرفه جویی آب نامگذاری شده است.ك/3

6103