۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81656020
T T
۰ نفر

تبریز- ایرنا- فرماندار شهرستان تبریز گفت: تعداد 118 موتور غیرمجاز برداشت آب از تلخه رود (آجی چای) برچیده شد.

رحیم شهرتی فر روز دوشنبه در جلسه كارگروه تخصصی آب و كشاورزی شهرستان با اشاره به اینكه فعالیت این تعداد موتور برداشت آب از حوزه آبریز دریاچه ارومیه متوقف شد، افزود: این اقدام قابل توجه است و باید با برقراری نظارتی مستمر مانع از برداشت دوباره آب توسط متخلفین شد.

رودخانه تلخه رود با دبی سالانه یك میلیارد و 200 میلیون مترمنكعب آب در سال های پرآب و به طول بیش از 200 كیلومتر از جمله رودخانه های تغذیه كننده دریاچه ارومیه محسوب می شود كه در سال های اخیر به دلیل خشكسالی و برداشت بی رویه آب، وضعیت ناخوشایندی داشت.

وی با تاكید بر لزوم حمایت از كشاورزان ، یادآور شد: نباید با بستن راه نهرها جلوی روند تاریخی و طبیعی كشاورزی مردم منطقه گرفته شود.

شهرتی فر گفت: صیانت از كاربری زمین های كشاورزی اولویت ماست و باید مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در این زمین ها به طور جدی مورد پیگیر قرار بگیرد.

وی افزود: شهرستان تبریز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و دارا بودن توانمندی های قابل توجه در زمینه كشاورزی و قابلیت تولید طیف وسیعی از محصولات و همچنین دارا بودن نیروی انسانی متخصص و بهره برداران و تولید كنندگان پرتلاش به عنوان قطب مهم كشاورزی منطقه شناخته می شود به طوریكه 3.3 درصد شاغلین شهرستان تبریز در بخش كشاورزی فعالیت می كنند.

شهرتی فر با اشاره به اینكه شهرستان تبریز از نظر تولید محصولات زراعی رتبه چهارم استان را به خود اختصاص می دهد، گفت: در الگوی تولید زراعی شهرستان، گندم، جو و نباتات علوفه ای غالب هستند و در زمینه محصولات باغی، محصولات بادام و هسته دار بخش عمده را به خود اختصاص داده اند.

وی ، سطح زیر كشت كل اراضی تبریز را 44 هزار و 416 هكتار اعلام كرد كه از این رقم 27 هزار و 372 هكتار آن شامل محصولات دیمی می شود.

فرماندار تبریز گفت: در حال حاضر سه سد در حال بهره برداری و یك سد در حال احداث در این شهرستان است و 742 دهنه چاه عمیق، یكهزار و 753 دهنه چاه نیمه عمیق، 245 رشته قنات و 12 رشته چشمه از جمله منابع آبی شهرستان تبریز می باشند.

3038/518