۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۵
کد خبر: 81657070
T T
۰ نفر
زيستگاه سمندر كردستاني در مهاباد از شرايط مطلوبي برخوردار است

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: زيستگاه هاي گونه نادر سمندر كردستاني در اين شهرستان در بررسي هاي انجام شده از وضعيت مطلوبي برخوردار است.

كامران حسيني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يك گروه از كارشناسان اين اداره در چند مرحله زيستگاه هاي اين گونه نادر و در حال انقراض را در مناطق كوهستاني اين شهرستان شامل ارتفاعات بنگوين، ارتفاعات قلات شاه، ارتفاعات قلات سنان و اشكوتان مورد پايش قرار دادند و متوجه شرايط مطلوب و زاد و ولد مناسب اين گونه نادر شدند.

وي اظهار كرد: پايش زيستگاههاي سمندر كردستاني در اين شهرستان هر ساله در چند نوبت در فصول بهار و تابستان انجام شده و نتايج يافته ها به عنوان يك بانك اطلاعاتي در مورد اين گونه در خطر انقراض ثبت مي شود.

وي اضافه كرد: سمندر از نوع دوزيستان بوده و تنها سه گونه از آن در ايران شناسايي شده كه يك گونه آن سمندر كردستاني با نام علمي Neurergus microspilotu است كه در حال حاضر جزو گونه هاي در حال انقراض بوده و در ليست سرخ IUCN طبقه بندي شده است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: اين گونه به دليل حساس بودن به شرايط محيطي، همواره با آسيب هاي بسيار جزئي و آلودگي بسيار كم منابع آبي از بين مي روند و برخي پرندگان شكاري و مارها نيز آنها را شكار مي كنند.

وي اضافه كرد: به دليل خشك شدن چشمه ها و تغيير كاربري آنها اين گونه نادر بسياري از زيستگاههاي خود را از دست داده و در شمار گونه هاي در حال انقراض قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در اصطلاح محلي به اين گونه جانوري 'بوكه كانيله' گفته مي شود كه به معني عروس چشمه است و اين نامگذاري حاكي از آن است كه تنها در چشمه هاي با آب روان و صاف قابل مشاهده است.

وي اظهار كرد: زيستگاه اين گونه كمياب در سه استان آذربايجان غربي، كرمانشاه و كردستان است كه در آذربايجان غربي نيز عمدتا در شهرهاي مهاباد، پيرانشهر، سردشت و بوكان زندگي مي كنند.

حسيني گفت: محل زيستگاه اين جانور در چشمه سارها و جويبارهاي كوهستان در ارتفاعات 1300 تا 1400 متري با پوشش گياهي مناسب زيست است كه معمولا' در اوايل صبح يا شب در نزديكي چشمه ها و جويبارها از آب خارج مي شود.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.

2077/3020/6185/2093
۰ نفر