۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴
کد خبر: 81658092
T T
۰ نفر
فیلیپین، پكن را متهم به نظامی كردن مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین كرد

كوالالامپور - ایرنا - وزارت دفاع فیلیپین روز چهارشنبه ادعا كرد 20 كشتی جنگی چین رزمایشی را برای نظامی كردن مناطقی در غرب دریای فیلیپین (جنوب دریای چین) كه به صورت غیرقانونی اشغال شده است، انجام دادند.

به گزارش ایرنا، این ادعا در حالی مطرح می شود كه رزمایش مشترك دریایی فیلیپین، ژاپن و آمریكا از روز دوشنبه با هدف توسعه قابلیت های همكاری بین این سه كشور مقابل پكن در دریای جنوبی چین آغاز شده است.

هواپیماهای ژاپن و آمریكا با همكاری فیلیپین طی روز گذشته و امروز در مناطق مورد اختلاف مانیل و پكن در دریای جنوبی چین گشت زنی هوایی انجام داده اند كه می تواند مقام های چین را خشمگین كند.

تارنمای روزنامه 'فیل استار' نیز روز چهارشنبه نوشت كه یك ویدئوی 90 ثانیه ای نشان می دهد 20 كشتی جنگی چینی ماه گذشته رزمایش جنگی در غرب دریای فیلیپین كه مورد مناقشه دو طرف است انجام داده اند.

این فیلم روز چهارشنبه نیز توسط شبكه خبری روسیه نمایش داده شد كه در آن نشان می دهد این كشتی ها در حال شلیك موشك به سمت اهداف نامشخص هستند. بالگردها و جنگنده های چینی نیز بر فراز مناطق مورد مناقشه در پرواز بودند.

هنوز تاریخ دقیق این رزمایش پكن در مناطق مورد اختلاف با فیلیپین در دریای جنوبی چین روشن نیست، اما از دو روز قبل فیلیپین با همراهی آمریكا و و ژاپن رزمایشی را در پالاوان، استانی در نزدیكترین منطقه به جزایر اسپارتلی آغاز كردند.

مقامات فیلیپینی تاكید كرده بودند این رزمایش نباید با چالش های دریایی این كشور با چین بر سر مالكیت بخش هایی از دریای جنوبی چین ارتباط داده شود، اما نگاه رسانه های این كشور و گشت های هوایی مشترك ژاپن و فیلیپین مساله دیگری را نشان می دهد.

جزایر اسپارتلی از جمله مناطق مورد چالش بین برخی كشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا با چین است.

از سوی دیگر چین و ژاپن نیز سال های طولانی است بر سر جزایر دریای شرقی و تملك آنها اختلاف دارند، اما پس از سفر بنیگنو آكینو رییس جمهو فیلیپین به توكیو در ماه گذشته میلادی، ظاهرا ژاپن قصد دارد نقش پررنگ تری را در جنوب شرق آسیا و مقابل سیاست های پكن ایفا كند.

'پیتر گالوز' سخنگوی وزارت دفاع ملی فیلیپین در خصوص حضور كشتی های جنگی چین و انجام رزمایش در مناطق مورد اختلاف، گفت كه رزمایش چین، وجود تاسیسات غیرقانونی و حضور بدیهی و تهاجمی پكن را ثابت می كند.

وی گفت: این وضعیت برخلاف اظهارات پیشین مقام های چین است كه تاكید می كردند این مناطق غیرنظامی بوده و از آن استفاده صلح آمیز می شود.

این سخنگوی نظامی فیلیپین ادعا كرد چینی ها 'پی درپی دروغ می گویند و اظهارات فریبكارانه' دارند.

مانیل دولت پكن را به ساخت تعداد زیادی جزیره مصنوعی در دریای جنوبی چین متهم می كنند و تاكید دارد این ساخت و سازها موجب تخریب زیرساخت های زیست محیطی در این دریا شده است.

فیلیپین ادعا می كند دولت چین با ساختن این جزایر مصنوعی در تپه های دریایی مناطق مورد مناقشه با همسایه ها و تخریب بیش از 300 هكتار از این تپه های ساحلی - دریایی سالانه بیش از 100 میلیون دلار به كشورهای ساحلی همسایه خود در دریای غربی فیلیپین (دریای جنوبی چین) خسارت وارد می كند.

آساق**1611