۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۵۹
کد خبر: 81658637
T T
۰ نفر
35درصد شبكه های توزیع آب روستایی در استان بوشهر فرسوده است

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: 35 درصد شبكه های توزیع آب روستایی این استان فرسوده است.

به گزارش ایرنا، روح الله طاهریان پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از پنج هزار كیلومتر شبكه توزیع اب روستایی در استان بوشهر هزار و 500 كیلومتر آن فرسوده است.

وی تصریح كرد: پارسال 300 كیلومتر با 100 میلیارد ریال اعتبار از شبكه آبرسانی استان بوشهر نوسازی و اصلاح شد.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: امسال 500 میلیون دلار برای آب شرب روستاهای كشور پیش بینی شده كه اگر این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود براساس سهم استان بوشهر در كنار اعتبارات استانی می توانیم حداقل 500 كیلومتر از شبكه آبرسانی روستایی را در استان نوسازی كنیم.

طاهریان پور با اشاره به فرسودگی شدید زیرساختها شبكه آب روستایی در استان بوشهر اظهار كرد: پارسال 34درصد هدر رفت آب در بخش روستایی داشتیم كه از این میزان 16 درصد هدر رفت به دلیل فرسودگی و 18 درصد به دلیل وجود انشعابات و مصارف غیر مجاز بوده است.

وی در خصوص انشعابات غیر مجاز بیان كرد: تا سال 92، دو هزار انشعاب غیر مجاز در بخش روستایی استان بوشهر وجود داشت كه امروز این تعداد به 700 تا 800 مورد رسیده است.

وی با اشاره به خشكسالی های اخیر گفت: میزان انتقال آب به استان بوشهر 35 هزار متر مكعب در شبانه‌روز كاهش یافته است.

طاهریان پور گفت: هم اكنون بیش از 80 درصد آب روستاهای استان بوشهر خارج از استان تامین می‌شود و 20 درصد دیگر از چاه‌های آب منطقه تامین می‌شود.

وی اضافه كرد: استان بوشهر برای تامین آب روستاها 75 حلقه چاه در مدار دارد كه این چاهها به دلیل خشكسالی كم آب شده و با هدف كاهش مشكل كم آبی روستانشینان 27حلقه چاه را نیز كف شكنی كرده ایم.

وی بیان كرد: همچنین امسال 21 حلقه چاه آب برای تامین كسری آب روستاها اجاره شده است و هم اكنون هشت حلقه چاه آب دیگر نیز در حال حفر است كه به‌زودی وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینكه بخشی از روستاهای استان بوشهر به‌وسیله شبكه آبرسانی و بخشی هم بوسیله تانكرهای آبرسان آبرسانی می‌شوند گفت: 200 روستای استان بوشهر به وسیله تانكر، آبرسانی می‌شوند.

طاهریان پور با بیان اینكه شاخص بهره مندی موثر روستاها از آب آشامیدنی در استان بوشهر 64.5درصد است، اضافه كرد: 99 درصد روستاهای استان بوشهر زیر پوشش شبكه آبرسانی هستند ولی به دلیل نامناسب بودن زیرساختها شاخص كیفیت شبكه ها و كیفیت آب از میانگین كشوری 12 درصد پایین تر است.

وی یادآور شد: پارسال برای 73 پروژه تعریف شده 520 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود كه از این میزان 350میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

طاهریان پور افزود: 84 هزار مشترك روستایی در استان بوشهر از خدمات آبرسانی آب و فاضلاب روستایی بهره‌مند هستند.

6047/1656