۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۸
کد خبر: 81662699
T T
۰ نفر
130 هزار تن گندم از مزارع شهرستان خدابنده برداشت مي شود

زنجان - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده گفت: امسال 130 هزار تن گندم ديم و آبي از گندم زارهاي اين شهرستان برداشت مي شود كه از اين مقدار 100 هزار تن گندم ديم و 30 هزار تن ديگر هم گندم آبي است.

علي عيوضي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در حال حاضر برداشت گندم در بخش‌هاي گرماب و باش قشلاق شهرستان خدابنده شروع شده است و در ساير مناطق و بخش مركزي هم برداشت اين محصول به صورت پراكنده آغاز شده و تا يك ماه ديگر ادامه خواهد داشت.

وي يادآورشد: در سال زراعي جاري آفت سن پوره در مزارع گندم اين شهرستان طغيان كرده بود كه با تلاش‌هاي شبانه روزي بيش از 50 هزار هكتار از گندم زارهاي شهرستان خدابنده عليه اين آفت سم پاشي شد و پيشروي آن مهار شد.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده، با بيان اينكه علاوه بر آفت سن پوره، خشكسالي، سرمازدگي، بادهاي گرم و سيل ارديبهشت امسال هم خسارت‌هايي به محصول گندم اين شهرستان وارد كرد، گفت: برداشت گندم در سالجاري نسبت به سال گذشته 15درصد كاهش خواهد يافت.

عيوضي با بيان اينكه هشت اكيپ‌ از كارشناسان جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده نظارت ويژه‌اي بر برداشت گندم دارند، خاطرنشان كرد: اين نيروها بر برداشت كمباين‌ها نظارت دارند تا ريزش كنترل و ضايعات كاهش يابد.

وي با اشاره به اينكه اكيپ هاي نظارت بر تعميرات مورد نياز كمباين‌ها هم نظارت مي كنند، ادامه داد: كارشناسان در مركز خريد گندم در سيلوي زرين پيمان شهرستان خدابنده هم حضور دارند و اين محصول به طور عادلانه توسط دولت خريداري مي شود.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان خدابنده گفت: هم اكنون 204 دستگاه كمباين بومي در اين شهرستان فعال است كه 200 دستگاه مهاجر هم نياز اين شهرستان براي برداشت گندم خواهد بود.

عيوضي تاكيد كرد: علاوه بر كمباين 500 دستگاه دروگر پشت تراكتوري هم در مزارع برداشت گندم فعال است.

وي اظهاركرد: سال گذشته 212 هزار تن گندم از مزارع شهرستان خدابنده برداشت شد.

شهرستان خدابنده با وجود وسعت اراضي، تنوع آب و هوايي، نيروهاي بالقوه و ارزان، غني بودن آب‌‌هاي سطحي و زير زميني و بالا بودن متوسط بارندگي براي توسعه كشاورزي مستعد است و اين شهرستان با وسعتي معادل ۴۸۰۰كيلومتر مربع در جنوب استان زنجان، قرار دارد، از شمال به شهرستان زنجان و ابهر، از جنوب به شهرستان كبودرآهنگ، بيجار و قسمتي هم از غرب به استان كردستان محدود است.

شهرستان خدابنده 3/1 درصد از اراضي زير كشت محصولات زراعي استان زنجان را به خود اختصاص داده و به لحاظ سطح زير كشت و ميزان توليد رتبه اول را در سطح استان زنجان را داردبه طوري كه با توليد بيشترين گندم در سال به غله اين استان معروف شده ‌است.

مزارع يكپارچه، وسيع، منظم و عاري از علف‌هاي هرز حكايت از استعداد اين منطقه و علاقه مندي كشاورزان دارد.

با توجه به آب، هوا و خاك منطقه، زراعت غلات در شهرستان خدابنده از عملكرد بسيار خوبي برخوردار است.

همچنين توليد بذر گندم در سطح 2100 هكتار از اراضي اين شهرستان انجام مي شود كه بذر مورد نياز استان زنجان تامين مي شود.

فعاليت سه واحد مجتمع كشت و صنعت دشت مير به عنوان قديمي ترين شركت فعال در زمينه كشاورزي در رشته هاي زراعت، دامداري، پرورش آبزيان و پرورش محصولات گلخانه اي در سطح 240 هكتار فعاليت دارد.

مجتمع كشت و صنعت پيوند پرهام نيز با تكيه بر فعاليت باغداري، اقدام به احداث باغ سيب پاي كوتاه مالينگ در سطح 340 هكتار كرده است و با سيستم قطره اي آبياري مي شود.

مجتمع كشت و صنعت سبز دشت خدابنده نيز با مساحت 1000 هكتار در دو رشته زراعت و دامداري فعاليت مي كند كه 350 هكتار تحت پوشش آبياري مدرن باراني 'سنترپيوت' مي باشد.

در كنار اين فعاليت ها افزايش دامداري هاي صنعتي و ايجاد مجتمع هاي كشت و صنعت در سطح شهرستان نيز شكوفايي اين منطقه در بخش كشاورزي و دامداري را نويد مي دهد.

در سال هاي اخير پرورش آبزيان با استفاده از آب كشاورزي به عنوان يك فعاليت مكمل و همسو با فعاليت كشاورزي در منطقه رواج يافته است.

فعاليت هاي دامداري و پرورش طيور به عنوان مكمل بخش كشاورزي در بين روستاييان اين منطقه رايج است.

7325/6085