۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81663095
T T
۰ نفر
نقض حقوق بشر ؛ لكه ننگی بر پیشانی دولتمردان آمریكا

تهران – ایرنا – مقام های آمریكا همواره به بهانه حمایت از حقوق بشر،‌ از وضع حقوق بشر و آزادی های فردی و اجتماعی كشورهایی انتقاد می كنند كه واشنگتن روابط خصمانه ای با آنها دارد.

لذا یكی از ماموریت ها و سرفصل های كاری وزارت خارجه آمریكا بررسی وضع حقوق بشر كشورهایی است كه نه تنها با سیاست های واشنگتن سازگار نیستند بلكه منافع نامشروع این كشور را در جهان به چالش كشیده اند و در صدر همه این كشور نام جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد.

لذا در همین چهارچوب ؛ وزارت خارجه آمریكا پنج شنبه گذشته در گزارش تكراری سالیانه خود درباره نقض حقوق بشر باردیگر اتهاماتی را درباره رعایت نشدن حقوق شهروندی در ایران مطرح كرد.

انتشار این نوع گزارش های تكراری و لفاظی های سیاسی و خصمانه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می گیرد كه بر اساس اعلام رسمی نهادهای حقوق بشری ؛ آمریكا یكی از سه كشور اول جهان در نقض گسترده حقوق شهروندی و آزادی های فردی و اجتماعی است.

در این گزارش به برخی از بارزترین جلوه های نقض آشكار حقوق بشر توسط آمریكایی ها در اقصی نقاط جهان اشاره می كنیم . اقداماتی كه چون لكه ننگی تا ابد بر پیشانی حاكمان امریكا نقش بسته است .

1- مساله تبعیض نژادی و یا به عبارتی 'نژاد گرایی' در آمریكا به 400 سال پیش و زمانی كه نخستین برده های سیاه پوست وارد قلمرو این سرزمین شدند، بازمی گردد، تنها بین سال های 1882 تا 1968 حدود سه هزار سیاه پوست بدون محاكمه اعدام شدند.

2- بر اساس اعلام مركز ملی آمار آمریكا، بیش از 14 درصد از جمعیت آمریكا را سیاه پوستان تشكیل می دهد كه این قشر به ویژه مسلمانان با شدید ترین مسایل تبعیض نژادی روبرو هستند.

3- در طول چند سال گذشته هزاران نفر از افراد غیر نظامی به ویژه كودك و نوجوان پاكستانی و افغانی بر اثر بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا كشته و یا زخمی شده اند.

4- شنود مكالمات تلفنی و ایمیلی شهروندان آمریكایی كه با افشاگری های ادوارد اسنودن به اوج رسید، از دیگر موارد نقض گسترده حقوق بشر توسط دولت آمریكاست.

5- بیش از 40 میلیون مهاجر از كشورهای مختلف به ویژه آفریقایی و اسپانیایی تبار در آمریكا زندگی می كنند كه حدود 11 میلیون نفر آن مهاجران غیرقانونی هستند كه با كمترین دستمزد و حقوق اولیه انسانی در بدترین شرایط به بردگی و استعمار گرفته شده اند.

6- بومیان آمریكا با جمعیتی حدود چهار میلیون نفر همواره از سیاست های تبعیض آمیز دولت مركزی رنج می برند و بر اساس نظرسنجی های انجام شده بیش از 34 درصد از بومیان این كشور زیر خطر فقر زندگی می كنند.

7- تاسیس زندان های بگرام و زندان ابوغریب و استفاده از مخوف ترین روش ها برای شكنجه زندانیان از دیگر موارد نقض گسترده حقوق بشر سایر ملت ها توسط دولت آمریكا است در حالی كه دولتمردان پیشین و فعلی آمریكا همواره ‌ژست حمایت از دمكراسی و حقوق بشر به خود گرفته و می گیرند.

8- خشونت پلیس علیه شهروندان این كشور به ویژه اقلیت های مذهبی و نژادی یكی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در آمریكا است . به طور متوسط روزانه شاهد كشتار بی رحمانه آمریكایی ها به ویژه سیاه پوستان هستیم.

ناوی پیلای، كمیسر سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر در سال 2013 ضمن انتقاد شدید از موارد متعدد نقض گسترده حقوق بشر، اقدامات دولت آمریكا در داخل و خارج از این كشور را نقض آشكار حقوق بشر و قوانین بین الملل دانست

ماه گذشته نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر در اقدامی اغماض آمیز به جای صدور قطعنامه علیه موارد گسترده نقض حقوق بشر در آمریكا،‌ 384 توصیه حقوق بشری به مقام های آن كشور ارایه داد.

هفته گذشته و در زمانی كه یك نوجوان 9 نفر سیاه پوست را در كلیسای تاریخی چارلستون به قتل رساند ،‌ مجبور به اعتراف واقعیتی تلخ شد و اعلام كرد كه ' نژاد پرستی همچنان در آمریكا زنده است' و سایه عمیق میراث برده‌داری، همچنان در ایالات متحده آمریكا وجود دارد.

سخن آخر آنكه از كشوری كه همچنان روح برده داری در آن زنده است،‌ اقلیت های نژادی تامین جانی و شغلی ندارند و هر روز شماری از مردم این كشور یا بر اثر سلسله تیراندازیهای مرگبار و یا خشونت پلیس جان خود را از دست می دهند و یا از شهروندان در سطح بسیار گسترده جاسوسی می شود، انتظار نمی رود كه خود را از حامیان و طرفداران سرسخت حقوق بشر بداند.

اروپام 1908 ** 1546