۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81664385
T T
۰ نفر
پروژه ملي استفاده ازسوخت‌هاي زيستي در سيستم حمل ونقل اجرايي مي‌شود

تهران- ايرنا- رييس كميته سوخت هاي زيستي كارگروه بيوتكنولوژي محيط زيست ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي رياست جمهوري گفت: پروژه ملي استفاده از سوخت هاي زيستي در سيستم حمل و نقل به زودي و با همكاري دستگاه هاي ذيربط اجرايي مي شود.

به گزارش ايرنا ازمعاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، دكتر ميثم طباطبايي افزود: سوخت زيستي يا Biofuel نوعي سوخت است كه شامل بيوديزل، اتانول زيستي، متانول زيستي و غيره مي شود و از منابع مختلفي مانند روغن هاي پسماند خوراكي، روغن گياهان، تفاله هاي محصولات كشاورزي، ساقه نيشكر و غيره به دست مي آيد.
وي افزود: موضوع سوخت هاي زيستي به ويژه گازوئيل زيستي و مزاياي كم نظير آن به عنوان افزودني يا جايگزين پاك و دوستدار محيط زيست سوخت گازوئيل نفتي براي مردم و حتي دست اندركاران اين امر تاكنون ناشناخته بوده و برنامه يا مدل مدوني براي فرهنگ سازي و اطلاع رساني نسبت به مزاياي اين سوخت پاك و آينده درخشان آن و معايب سوختهاي فسيلي وجود ندارد.
به گفته طباطبايي، در دنيا حدود 70 سال است كه از اين نوع سوخت‌ها استفاده مي شود، اما در ايران هنوز در زمينه استفاده از آن توافقي نشده است و اين در حالي است كه بسياري از آلاينده ها در بيشتر كلان شهرهاي كشور به دليل مصرف بي رويه سوختهاي با منشا نفتي و نا آشنايي مردم با سوختهاي پاك و همچنين عدم دسترسي به آنها است.
وي گفت: آلودگي هاي توليد شده عامل بسياري از نارسايي هاي تنفسي وگوارشي از جمله انواع سرطان ها و عواقب جبران ناپذير اجتماعي هستند كه استفاده از سوخت هاي زيستي ضمن كمك به محيط زيست، با توجه به مصرف بالاي سوخت در كشور، كمك موثري به مسوولان در زمينه كنترل مصرف سوخت‌هاي فعلي خواهد كرد.
وي اظهاركرد: با در نظر گرفتن نرخ فعلي رشد مصرف سوخت دركشور، ايران تا چند سال آينده، قادر به صادرات نفت نخواهد بود و به اين ترتيب مصرف و توليد نفت در كشور يكسان خواهد شد، بنابراين اميدواريم زنگ خطر براي مسوولان به صدا دربيايد و از همين امروز به فكر سوخت هاي جايگزين باشند.
طباطبايي با اشاره به اينكه يكي از منابع توليد بيوديزل روغن هاي پسماند خوراكي هستند، گفت: با توجه به اينكه ساليانه حجم زيادي از اين روغن ها در كشور توليد مي‌شود، اين منبع مي‌تواند منبع مناسبي براي توليد گازوئيل زيستي باشد.
وي بيان كرد: در حال حاضر مقدار زيادي از روغنهاي پسماند خوراكي به منابع آبي و خاك راه مي‌يابند كه فاجعه هاي زيست محيطي را به دنبال خواهند داشت، از آن جمله مي توان به اثرات منفي آنها بر اكوسيستم هاي آبي اعم از رودخانه‌اي و يا دريايي اشاره كرد، همچنين بخش اعظمي از اين روغن‌ها وارد چرخه توليد محصولات آرايشي- بهداشتي، خوراك انسان و دام مي شوند.
طباطبايي، با بيان اين كه دو ميليون تن گوشت مرغ و حجم بالايي از پي و ضايعات مرغ در كشور توليد مي‌شود كه روغن آن نيز مي‌تواند خوراك مناسبي براي توليد گازوئيل زيستي باشد، گفت: متاسفانه درحال حاضر اين مواد وارد چرخه توليد محصولات آرايشي- بهداشتي و خوراك دام مي‌شود كه مضرات زيادي براي سلامتي مردم دارد.
رييس كميته سوخت هاي زيستي كارگروه بيوتكنولوژي محيط زيست ستاد توسعه زيست‌فناوري معاونت علمي اظهار كرد: يكي از پروژه هاي ملي فعال شده در كشور، استفاده از سوخت هاي زيستي در سيستم حمل و نقل عمومي و خصوصي توسط ستاد توسعه فناوري در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و با محوريت كارگروه محيط‌ زيست (كميته سوخت هاي زيستي) است كه در اين زمينه از تمامي كارخانجات صنايع غذايي، رستوران داران، شركت هاي مرتبط، مراكز فست فود و غيره دعوت مي شود با اين ستاد همكاري كنند.
علمي (1) ** 9340**1440
۰ نفر