۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۲
کد خبر: 81665927
T T
۰ نفر
پروژه افزایش ظرفیت زیرساخت ارتباطی كشور افتتاح شد

تهران - ایرنا - پروژه «افزایش ظرفیت لایه انتقال شبكه زیرساخت ارتباطی كشور» با هدف افزایش ظرفیت و توسعه لایه انتقال شبكه ارتباطات زیرساخت، عصر سه شنبه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، لایه انتقال یكی از لایه های كاربردی شبكه زیرساخت ارتباطی كشور است كه با انتقال پهنای باند، بستر ارتباطی برای دسترسی به اینترنت و اینترانت را فراهم كرده و افزایش ظرفیت شبكه انتقال زیرساخت و انتقال دیتا برای شبكه های ارتباطی با ظرفیت بالا را به همراه خواهد داشت.

با بهره برداری از پروژه «افزایش ظرفیت لایه انتقال شبكه زیرساخت ارتباطی كشور، ارتباطات دیتا در لایه ترانزیت، اینترنت و اینترانت به حدود 3 برابر ظرفیت فعلی افزایش می یابد'.

در این پروژه عملیات راه اندازی از طریق تجهیز 128 ایستگاه در سراسر كشور و بر بستر 30 هزار كیلومتر فیبر نوری و در گستره ای به وسعت 31 استان صورت گرفته است.

همچنین با افتتاح پروژه تلاش ظرفیت طرح های باند (I.P)در حوزه انتقال از 624 به دو هزار و 400 كیگابیت در ثانیه ارتقاء یافت و زیرساخت لازم برای توسعه شبكه ملی اطلاعات در داخل به شكل واقعی و موثر فراهم شده است.

كل پهنای باند شبكه I.P بین الملل نیز در این پروژه از 72 به 204 كیگابیت بر ثانیه رسیده كه زمینه افزایش امنیت تبادل اطلاعات در داخل، ارزان تر شدن خدمات مبتنی بر وب و تامین نیاز اپراتورهای داخلی برای سرویس دهی بهتر به مخاطبان را فراهم می سازد.

به طور خلاصه می توان گفت كه با اجرای این پروژه دولت یازدهم توفیق یافت تا در دو سال پایان برنامه پنجم ظرفیت ارتباطی كشور را به اندازه ظرفیت ایجاد شده در تمام سال های گذشته انتقال دهد.

دستاوردهای مهم پروژه توسعه لایه انتقال شبكه زیرساخت (پروژه تلاش) به طور كلی شامل ارتقاء ظرفیت ارتباطی كشور به میزان 3.6 برابر، تامین نیاز پهنای باند اپراتورها، فراهم شدن زیرساخت لازم جهت توسعه شبكه ملی اطلاعات در داخل كشور به صورت موثر و واقعی و همچنین ارزآوری اقتصادی از طریق تبدیل شدن ایران به هاب ارتباطی منطقه می باشد.

پیش از این محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت داخل كشور كه هم اكنون حدود 4 ترابیت بر ثانیه است، به 10 ترابیت بر ثانیه تا پایان سال جاری خبر داده بود.

اقتصام(3)1836/1540**1558
۰ نفر