۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰:۴۷
کد خبر: 81672388
T T
۰ نفر
خوزستان، استان پاك كشور در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب كریمه

اهواز- ایرنا- مدیركل دامپزشكی خوزستان گفت: تاكنون هیچ موردی از 'آنفلوانزای فوق حاد پرندگان' و 'تب كریمه كنگو' در استان گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، مصطفی كناركوهی شامگاه یكشنبه در نشست خبری با رسانه های استان خوزستان در خصوص بیماری های دامی كه در برخی نقاط كشور گزارش شده است، گفت:با مراقبت های انجام شده در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، خوزستان در این زمینه پاك بوده است.

وی با بیان امكان انتقال تب كریمه كنگو به انسان، افزود:تاكنون گزارشی از وجود بیماری به این اداره گزارش نشده است، ولی نمی توان گفت كه امكان بروز آن وجود ندارد.

كناركوهی احتمال وقوع این بیماری را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار كرد:با توجه به اینكه تشخیص این بیماری سخت و یكی از مهم ترین عوامل انتقال آن 'كنه' است، بهترین راه پیشگیری آگاه سازی دامداران درباره جلوگیری از شیوع كنه است.

مدیركل دامپزشكی خوزستان با بیان نقل و انتقال دام بین خوزستان و سایر استان ها، اضافه كرد:حتی اگر فرض را بر این بگیریم كه اقدامات بهداشتی در زمان انتقال دام از استان های دیگر به خوزستان صورت می گیرد، اما انتقال غیرقانونی دام و تردد عشایر (در فصول مهر تا اردیبهشت) می تواند عامل انتقال این بیماری را فراهم كند.

وی به شهروندان توصیه كرد، برای اطمینان از سلامت گوشت، پیش از مصرف، آن را 24 ساعت در یخچال نگهداری كرده و آن را در دمای بالا طبخ كنند.

***كشتارگاه صنعتی بدون پروانه

مدیركل دامپزشكی خوزستان ادامه داد:كشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز هرگز پروانه بهره برداری نمی گیرد.

وی اضافه كرد:با حساسیت ها نسبت به مسایل بهداشتی، شهردار وقت اهواز از سه سال پیش تصمیم گرفت كه در كنار كشتارگاه سنتی كشتارگاه صنعتی را راه اندازی كند.

كناركوهی هدف از ساخت این كشتارگاه صنعتی را ارائه خدمت بهتر و تامین بهداشت گوشت دانست و تصریح كرد: از ابتدا به دلیل محل قرارگیری، امكان صدور پروانه بهره برداری برای كشتارگاه صنعتی اهواز نبود و اكنون نیز به این واحد پروانه بهره برداری تعلق نمی گیرد.

وی اظهار كرد:شاید به نظر برسد كه دامپزشكی متولی اصلی كشتارگاه ها است اما این كار شامل مراحلی است كه همكاری دیگر دستگاه ها را می طلبد كه در گذشته در اختیار شهرداری ها بوده و منافع آن در اختیار بهره برداران، قصاب ها و اتحادیه ها قرار می گیرد.

این مسئول در اداه كل دامپزشكی خوزستان افزود:این اداره كل، نظارت و كنترل را برعهده دارد، علاوه بر این سایر ارگان ها نیز باید بر بهداشت محیط و محیط زیست نیز نظارت داشته باشند.

كناركوهی شهرداری ها را به عنوان مالك كشتارگاه، مسوول رعایت و حفظ بهداشت و ضوابط دانست و افزود:كارگروه ساماندهی كشتارگاه های استان از سال 86 فعال بود كه البته مصوبات آن برخی به نتیجه رسیده و برخی نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: كشتارگاه صنعتی شهرداری اهواز از دو ماه پیش آغاز به كار كرده و هم اكنون، كشتار دام سبك از كشتارگاه سنتی به این كشتارگاه منتقل شده است.

كناركوهی ادامه داد: مشكلات صنفی باعث شد بیش از دو هفته فعالیت كشتارگاه صنعتی متوقف شود كه اكنون با دخالت دادگستری حل شده است.

وی با بیان اینكه شهرداری و بهره بردار كشتارگاه باید درباره تاخیر در انتقال كشتار دام سنگین به كشتارگاه صنعتی توضیح دهد، اظهار كرد:در این زمینه كار به كندی صورت می گیرد، به گونه ای كه هفته جاری، دو راس دام سنگین برای نخستین بار در كشتارگاه صنعتی انجام شده است كه نواقص زیادی داشته است.

كناركوهی روند انتقال دام به كشتارگاه صنعتی را رضایتبخش ندانست و اظهار كرد: برای تامین سلامت گوشت با بهره بردار كشتارگاه همكاری داشته و داریم، ولی روند انجام كار به كندی پیش می رود.

مدیركل دامپزشكی خوزستان در ادامه سخنانش با بیان اینكه بازرسی قبل و حین و بعد از كشتار دام از سوی بازرسان دامپزشكی صورت می گیرد، تاكید كرد: در هر كشتارگاه و با هر شرایطی دامپزشكی برای تامین سلامت گوشت تلاش می كند، ولی در كشتارگاه صنعتی كار راحت تر و در كشتارگاه سنتی وظایف سنگین تر است.

كناركوهی افزود: هر گوشتی كه برچسب گذاری و مهر دامپزشكی داشته باشد از سلامت و بهداشت برخوردار است و مشكلی ندارد و مصرف كنندگان می توانند با خیال راحت از آن استفاده كنند.

مدیركل دامپزشكی با بیان اینكه كشتارگاه صنعتی اهواز زیرنظر بخش خصوصی است و باید دامپزشك استخدام كند، اظهار كرد: هدف این است كه لاشه در 'پیش سردكن' قرار گیرد و پیش از عرضه به بازار 24 ساعت در سردخانه باشد.

این مقام مسوول تاكید كرد: تغییر كشتار از سنتی به صنعتی یك فرهنگ است كه برای اجرا نیاز به زمان دارد و سایر دستگاه ها اعم از شهرداری، استانداری، بهداشت و طب كار و محیط زیست باید در آن همكاری كنند.

وی همچنین گفت: اخباری منتشر شده كه كشتارگاه اهواز توان تامین گوشت مورد نیاز استان را دارد در حالی كه اینگونه نیست و این كشتارگاه فقط 38 تا 40 درصد گوشت استان را تامین می كند.

كناركوهی همچنین با بیان وجود 23 كشتارگاه سنتی در خوزستان، از كلنگ زنی یك كشتارگاه صنعتی در استان خبر داد و افزود: این كشتارگاه كه حدفاصل ایذه و باغملك قرار دارد تا 9 ماه الی یك سال آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

كناركوهی با اشاره به كشتارگاه های نیمه كاره استان در خرمشهر و بهبهان و اهواز اظهار كرد:برای راه اندازی این كشتارگاه ها با همكاری بخش خصوصی نیز همكاری می كنیم.

به گفته وی، یك كشتارگاه صنعتی در دزفول نیز در حال صدور مجوز است كه در صورت حل مشكل زمین، احداث می شود.

مدیركل دامپزشكی خوزستان همچنین با بیان مزایای راه اندازی كشتارگاه صنعتی اظهار كرد: در این نوع كشتارگاه، امكان استفاده از تمامی اجزای دام وجود دارد.

كناركوهی افزود: یكی از مهمترین مزایا هدایت چربی های غیرخوراكی لاشه به واحد ذوب چربی است كه امكان سوء استفاده از این چربی ها را غیرممكن می كند.

از 13 تا 17 تیرماه‏ در تقویم به عنوان هفته اطلاع رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان نامگذاری شده است.

7151