۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81673265
T T
۰ نفر

ملااحمد نراقي و نظريه ولايت فقيه

۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲
کد خبر: 81673265
ملااحمد نراقي و نظريه ولايت فقيه

تهران - ايرنا - يك كارشناس مذهبي گفت: ملااحمد نراقي معتقد بود براي ايجاد امنيت در كشور اسلامي بايد ولي فقيه همان اختياراتي را داشته باشد كه پيامبر اكرم(ص) داشته تا بتواند از مسلمين حفاظت و حراست كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا از شبكه قرآن سيما حجت‌الاسلام سيد محمد رضا حسيني افزود: در دوران جنگ ايران و روسيه، ملااحمد نراقي به اين نتيجه رسيد كه اگر كيان و كشور اسلامي به ويژه شيعيان بخواهد در امن و امان باشد، بايد ولي فقيه همان اختياراتي را داشته باشد كه پيامبر اكرم(ص) داشته است تا بتواند از مسلمين حفاظت و حراست كند و در اينجا بود كه عائده 54 كتاب عوائدالايام را به نگارش درآورد.

وي اضافه كرد: در عصر مرحوم ملااحمد نراقي و در دوران فتحعلي شاه، مردم به جنگ و جبهه رغبتي نداشتند؛ اما زماني كه جنگ ايران و روسيه رخ داد و به ويژه در مرحله دوم اين جنگ، ملااحمد فتواي جهاد داد و خود نيز در جبهه جنگ حاضر شد و بسياري از علما و طلبه‌ها نيز با فتواي وي در قالب نيروهاي رزمي به جنگ رفتند.

حسيني به عنوان دبير علمي كنگره فاضلين نراقي كه سال 82 براي بزرگداشت ملا محمد مهدي و ملااحمد نراقي برگزار شد با حضور در برنامه ضيافت شبكه قرآن به بررسي ابعاد و شخصيت اين دو انديشمند و فقيه شيعه پرداخت.

وي اظهار كرد: ملامحمدمهدي نراقي پدر ملااحمد است كه در سال 1127هجري قمري در نراق از شهرهاي اطراف كاشان متولد شد و پس از گذراندن دوره مقدماتي در كاشان، به اصفهان رفت و به تحصيل علوم ديني ‌پرداخت و پس از آن بار ديگر به نراق برگشت و مشغول تدريس ‌شد اما دوباره تصميم ‌گرفت تا براي تحصيلات بيشتر به عتبات سفر كند و لذا ساليان زيادي را در عتبات ‌گذراند و مجددا پس از چند سال به نراق باز‌گشت.

اين كارشناس مذهبي افزود: ملامحمد مهدي از جمله محدود فقهاني بودند كه در زمينه نجوم و فلك شناسي، رياضيات، هندسه، فلسفه و فقه تاليفات زيادي داشت و در طول زندگي خود به مبارزه با جريانات اخباري گري و تصوف پرداخت كه در آن زمان فضاي اخباري‎گري و تصوف حاكم بود.

وي همچنين گفت: فرزند ملامحمدمهدي يعني ملااحمد نراقي نيز مدت زيادي در محضر پدر كسب علم كرد و پس از آن براي ادامه تحصيل به نجف رفت و پس از مرگ پدر به ايران برگشت و در كاشان به تدريس پرداخت.

حسيني افزود: ملااحمد خانه خود را تبديل به حوزه كرد و شاگردان بسياري را تربيت نمود و از جمله آنان مي توان به شيخ انصاري اشاره كرد كه رد پاي انديشه‌هاي ملااحمد در كتاب‌هاي وي به خوبي نمايان است.

وي همچنين گفت: خانه اين فقيه هنوز در شهر نراق موجود است كه نياز به بازسازي دارد و قرار است به زودي اين بازسازي صورت گيرد.



* معراج السعاده مطالب كتاب جامع السعادات را كاربردي‌تر كرده است

حسيني گفت: كتاب هاي اين پدر و پسر از بسياري جهات حتي نام‌هايشان بسيار شباهت دارد. يعني يكي از كتاب‌هاي ملااحمد نراقي كتاب معراج‌السعاده است كه نظريه‌هاي مختلفي را در مباحث اخلاقي مطرح كرده است.

وي افزود: بدون شك بهترين كتاب‌ها در رابطه با اخلاق عملي ابتدا قرآن، سپس نهج البلاغه و صحيفه سجاديه است اما پس از اين‌ها كتاب هاي انديشمندان و معلمان اخلاق از اهميت زيادي برخوردار است كه در اين ميان كتاب هاي جامع السعادات ملامحمدمهدي نراقي و معراج السعاده ملااحمد نراقي سرآمد است.

اين كارشناس مذهبي افزود: برخي معتقدند كه معراج السعاده در حقيقت ترجمه جامع السعادات است اما اين در حقيقت كم لطفي به اين كتاب است و بايد گفت معراج السعاده شرح جامع السعادات است كه به صورت كاربردي‌تر مسائل اخلاقي را مطرح كرده و از آيات نيز بيشتر استفاده كرده است.

وي تاكيد كرد: البته برخي مطالب در جامع السعادات وجود دارد كه در كتاب معراج السعاده وجود ندارد و يا برعكس و اين كاربردي تر كردن مطالب باعث شده تا از كتاب ملااحمد در ميان مردم بيشتر استقبال شود اما در بين خواص جامع السعادات نيز جايگاه ويژه اي دارد.



* آزمايش بحرالعلوم

حسيني گفت: اين دو دانشمند شيعه اهل عمل كردن به علم خود بودند و در اين رابطه جرياني وارد شده كه مربوط به استقبال نكردن سيد بحرالعلوم از ملامحمدمهدي نراقي است.

وي افزود: در گذشته وقتي عالمي وارد شهري مي شد، همه دانشمندان براي استقبال به ديدن وي رفته و سپس آن عالم به مرور زمان به بازديد آن‌ها مي رفت و زماني كه ملامهدي در يكي از سفرهاي خود به نجف رفت از سوي سيد بحرالعلوم مورد استقبال قرار نگرفت و اين در حالي بود كه همگان مي دانستند كه آنان دوستاني بسيار نزديك بودند.

اين پژوهشگر مذهبي افزود: با اين حال ملامهدي نراقي چندين بار به ديدن بحرالعلوم رفت اما همچنان مورد توجه سيد بحرالعلوم قرار نگرفت و به گفته برخي اين موضوع سه يا چهار بار تكرار شد تا در نهايت براي آخرين بار سيد بحرالعلوم او را در آغوش گرفت.

وي اضافه كرد: بحرالعلوم دليل استقبال نكردن خود را اين چنين مطرح كرد كه مي خواسته ببيند آيا فردي كه جامع السعادات را نوشته و براي او فرستاده، آيا خود نيز اهل عمل كردن است يا نه و اينگونه ايمان آورده كه او دانشمندي وارسته و عامل است.

فراهنگ**1003**1027