۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۱۵
کد خبر: 81673444
T T
۰ نفر
ستاري:اقتصاد دانش‌بنيان بر نوآوري و راهبري فارغ‌التحصيلان دانشگاه ها متمركز است

تهران- ايرنا- معاون علمي و فناوري رييس جمهوري گفت: آن چيزي كه پژوهش را شكل مي‌دهد تفكر، نيروي انساني و نوآوري است كه توسط نيروي انساني خلاق ومتفكردانشگاهي شكل مي‌گيرد واين تفكرو نوآوري، اقتصاد دانش بنيان را شكل مي دهد.

به گزارش ايرنا سورنا ستاري امروز دربازديد از دانشكده ها و بخش‌هاي گوناگون پرديس فني دانشگاه تهران در جمع اساتيد و دانشگاهيان، بر توجه ويژه دانشگاه ها و مراكز پژوهشي به درآمدزايي و كارآمدي پژوهش تاكيد كرد وافزود: تا زماني كه از دل يك پژوهش اقتصاد حاصل نشود، به اين معناست كه اقتصاد دانش‌بنيان محقق نخواهد شد و اقتصاد نادرست نفتي، باعث شده با صرف هزينه‌هاي زياد در حوزه پژوهش، شاهد نتيجه مطلوبي از دل پژوهش‌ها نباشيم.



*** دانشگاه‌ها از طريق كمك به ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان درآمدزايي كنند

معاون علمي وفناوري رييس جمهوري بر اين موضوع كه با پول دولتي، صنعت و پژوهش‌ ايجاد نمي‌شود، ضمن تاكيد بر لزوم درآمدزايي دانشگاه‌ها به دانشگاه استنفورد اشاره كرد و افزود: دانشگاه استنفورد با بيش از 10هزار دانشجو و درآمد سالانه‌ بيش از 4 ميليارد دلاري، تنها 10 درصد از درآمد خود را از محل شهريه‌هاي دانشجويان تامين مي‌كند، لذا ضروري است دانشگاه‌هاي كشورمان نيز به‌جاي آن‌كه وابسته به پول دولتي باشند، بخش قابل توجهي از درآمدهاي خود را از محل فروش فناوري، قراردادهاي ارتباط با صنعت و شركت‌هاي دانش‌بنيان تامين كنند.

وي بيان كرد: دركشوري كه به فكر خريدن نيازهاي صنعتي خود بوده است، صنعت شكل نمي‌گيرد بلكه از او يك كارخانه‌دار مي سازد، طبيعتا در چنين كشوري به افراد خلاق و نوآور، نيازي نبوده و با چند تكنسين، كارها پيش رفته است، ما در بسياري از پژوهش ها راه را به اشتباه رفته‌ايم.

وي ادامه داد: آن چيزي كه پژوهش را شكل مي‌دهد تفكر، نيروي انساني و نوآوري است ، تجهيزات جزو فرعيات هستند و نوآوري، اساس كار پژوهشي كارآمد است.

ستاري مشكل اصلي پژوهش را در تفكرو فرهنگ پشت پژوهش دانست وگفت: تا زماني كه نتوانيم درآمدزايي از دل پژوهش را به يك ضرورت اجتناب‌ناپذير بپذيريم، اقتصاد دانش‌بنيان نخواهيم داشت.

وي يادآورشد: بايد بپذيريم دانشگاه بخشي از اقتصاد دانش‌بنيان نيست، بلكه اساس اين اقتصاد است، ما نسبت به فارغ‌التحصيلان دانشگاهي خود مسووليم و به‌مدت حداقل يك تا دوسال، بايد فارغ‌التحصيلان دانشگاه را هدايت وراهبري وحمايت كنيم.

وي ادامه داد: اكنون فارغ‌التحصيل دانشگاهي به‌جاي آنكه يك فرصت براي اقتصاد كشورباشد، به تهديد تبديل شده است، چراكه در دانشگاه به آن‌ها نواوري و كارآفريني نمي‌آموزيم، شيوه‌هاي نادرست آموزشي كه بر مبناي اقتصاد نفتي شكل گرفته، خلاقيت و نوآوري اين جوانان را از بين مي‌برد.



*** تمركز كامل، راهبري و تربيت فارغ‌التحيلان راه اصلي اقتصاد دانش‌بنيان

ستاري، اصلاح فرهنگ آموزشي وپژوهشي كشور از راه تمركز ، ايجاد زمينه براي نوآوري و راهبري، فارغ‌التحصيلان راه اصلي اقتصاد دانش‌بنيا دانست و افزود: آدرس‌دهي‌هاي نادرست در حوزه آموزش و پژوهش و اين تفكر كه اغلب مديران فكر مي‌كنند پژوهش محلي است كه بايد صرفا پول در آن صرف شود بدون آن‌كه نتيجه بخش باشد، از پيامدهاي اقتصاد نفتي است.

وي افزود: اين تفكر نه تنها در كشورما، بلكه در تمامي كشورهايي كه بر منابع زيرزميني خود وابسته هستند، مفهومي وجود دارد و پايه آن اين نگرش است كه با پول، همه چيز حتي صنعت و دانشگاه قابل خريداري است.

رييس بنياد ملي نخبگان، به حمايت‌هاي اين بنياد اشاره كرد و ضمن تاكيد بر لزوم ارتباط نزديك‌تر دانشگاه تهران با آن افزود: با اين‌كه مدت زيادي از اين طرح حمايت از دانشجويان در بنياد ملي نخبگان نگذشته، اما تعدادي از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف، براي دوره‌هاي آموزشي يك‌ساله خارج از كشور، مورد حمايت قرار گرفته‌اند و اين زمينه براي حمايت از دانشجويان برتر دانشگاه تهران نيز فراهم است.

وي افزود: در پروژه هاي مهم دانشگاهي، پژوهش‌ها و معافيت‌هاي سربازي با همكاري ستاد كل و بنياد ملي نخبگان مي‌تواند به دانشگاه تهران كمك كند،همچنين طرحي از سوي معاونت علمي و فناوري، براي حمايت از اساتيد برتر آغاز شده كه پنج نفر از دانشگاه تهران هستند و در قالب اين باشگاه مرجعيت علمي، اساتيدي كه در 10 مجله برتر و 50 مقاله برتر دنيا مقاله ثبت كنند، حمايت خواهند شد.

ستاري بيان كرد:همه پروژه هايي كه پيوست تجاري داشته باشند، مورد حمايت قرار خواهند گرفت، به‌شرطي كه اين طرح‌ها به درآمدزايي منجر شوند و بعد از حمايت مالي، بخش خصوصي مشتري آن‌ها باشد.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري، با اشاره به تسهيلات صندوق حمايت از پژوهشگران و بنياد ملي نخبگان در حوزه بين‌المللي اشاره كرد: بسته‌اي كامل در بنياد ملي نخبگان در نظر گرفته شده تا دانشگاه‌ها، به عنوان پايگاه جذب اساتيد و دانشجويان ايراني خارج از كشور عمل كنند، زمينه براي حضور اين افراد در كشور فراهم شده تا زمينه براي فعاليت و اشتغال آن ها در ايران فراهم شود.



*** ضرورت توجه به علوم انساني

ستاري با تاكيد بر ضرورت توجه به ظرفيت علوم انساني توسط دانشگاه ها وتجاري‌سازي اين حوزه راهبردي افزود: علوم انساني يكي از بخش‌هاي بسيار مهمي است كه با آن به‌خوبي برخورد نشده ودر تجاري‌سازي آن، كاري صورت نگرفته است.

وي بيان كرد: علوم انساني در بيش از 60 درصد صنعت نقش ‌آفريني مي‌كند و از نحوه برخورد با پرسنل تا بازاريابي و طراحي همه از بخش‌هايي است كه علوم انساني در آن نقش آفريني مي‌كند.

ستاري افزود: ما با فيلم دولتي نمي‌توانيم فرهنگ‌سازي كنيم، عروسكي كه با پول دولت ساخته شود مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و به همين ترتيب، فرهنگ و علوم انساني كه تجاري نشده و در اختيار بخش خصوصي نباشد، اثرگذار نخواهد بود.

ستاري با بيان اين كه نسل جديدي از كارآفريني در كشور در حال شكل‌گيري است اظهاركرد: يك دانشجو بايد با نمونه هاي موفق كارآفريني آشنا شود، بداند كه مي‌تواند شركت خود را ايجاد كند و قطعا برنامه‌هايي كه در حوزه آموزش كارآفريني و پرورش خلاقيت جوانان دانشجو باشد،‌مورد حمايت قرار خواهد گرفت.

در اين ديدار از مراحل نهايي روبات انسان‌نماي‌ سورنا، طراحي شده به دست متخصصان مركز فناوري‌هاي پيشرفته اين دانشگاه، بازديد شد.

علمي ** 9340**1599
۰ نفر