۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰:۲۲
کد خبر: 81675214
T T
۰ نفر
مسوولان كرمانشاه و حلبچه عراق بر تقویت روابط دوجانبه تاكید كردند

كرمانشاه - مسوولان استان كرمانشاه و استان حلبچه عراق بر تقویت و تحكیم روابط دو جانبه تاكید كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به كردستان عراق، هیاتی متشكل از نمایندگان استاندار كرمانشاه، فرماندار و جمعی از مسوولان پاوه و نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه از طریق مرز شوشمی پاوه به استان حلبچه عراق سفر كردند.

فرماندار پاوه هدف از این سفر را ابلاغ تبریك كتبی استاندار كرمانشاه به مناسبت ارتقای حلبچه به استان و انتصاب استاندار این استان تازه تأسیس و بررسی روابط و مناسبت های اقتصادی، فرهنگی و تجاری استان های كرمانشاه و حلبچه عنوان كرد.

پرویز ایده پور بررسی و رفع موانع پیش روی تردد مسافر از مرز شوشمی را از دیگر محورهای اصلی سفر به حلبچه عنوان كرد و گفت: در این زمینه نشست هایی با استاندار و فرماندار حلبچه و مسوولان نظامی و امنیتی استان حلبچه داشتیم كه نتیجه بخش وامیدوار كننده بود.

استاندار حلبچه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا محور اصلی دیدار با مسوولان استان كرمانشاه و شهرستان پاوه را پیگیری موضوع اجرایی شدن تردد مسافر از مرز شوشمی، رفع موانع این كار و تقویت و تحكیم روابط دو جانبه در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی عنوان كرد.

عبداله نور ولی افزود: تمام تلاش خود را به منظور اجرایی شدن توافق حاصله مبنی برتردد مردم استان های حلبچه و كرمانشاه از مرز شوشمی بكار خواهیم گرفت.

فرماندار حلبچه هم با اشاره به پیشینه تاریخی فرهنگی، قومی و دینی مردم استان های حلبچه و كرمانشاه گفت: تمام تلاش خود را برای رایزنی با استاندار و دیگر مسوولان استان بكار خواهیم برد تا در آینده نزدیك شاهد گشایش مرز شوشمی بر روی مردم این دو استان باشیم.

منوچهری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز تردد مسافر و گردشگر از مرز شوشمی را از مهمترین خواسته مردم پاوه و اورامانات عنوان كرد و گفت: از یكسال گذشته تمام كارهای اداری و قانونی تردد مسافر از مرز شوشمی توسط مسوولان كشوری و استان كرمانشاه انجام شده است.

حضور بر مزار و یادمان قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه و ادای احترام به آنان از دیگر برنامه های هیات ایرانی در سفر به استان حلبچه عراق بود.

مبادلات مرزی بین ایران وعراق از طریق مرز شوشمی از سال 71 آغاز شده است و با اجرایی شدن توافق مسوولان دو استان بزودی این مرز به روی مسافران و گردشگران نیز باز خواهد شد.

شهرستان پاوه با بیش از 59 هزار نفر جمعیت 84 كیلومتر مرز مشترك با كردستان عراق دارد.

7448/8066/1547
۰ نفر