۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۲
کد خبر: 81675708
T T
۰ نفر

آيين سنتي نخل برداري در تفت برگزار شد

۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۲
کد خبر: 81675708
آيين سنتي نخل برداري در تفت برگزار شد

يزد-ايرنا- آيين سنتي و معنوي نخل برداري عصر روز شهادت حضرت علي (ع) با حضور عاشقان آن حضرت در حسينيه امام تفت برگزار شد .

به گزارش خبرنگار ايرنا مراسم سنتي نخل برداري همه ساله در عصر روزهاي عاشوراي حسيني و شهادت حضرت علي(ع) در اين محل برگزار مي شود.

در اين مراسم كه خيل عظيمي از عزاداران حضور داشتند مراسم نخل گرداني برگزار و سپس عاشقان اهل بيت در مقابل عزاخانه حسيني به سينه زني و عزاداري پرداختند.

ˈنخلˈ كه در لغت به معناي تابوت است در نزد مردم استان يزد نمادي از تابوت سيدالشهداء است و مردم در مناطق مختلف در روزهاي عاشورا و بيست و يكم رمضان روز شهادت حضرت علي(ع) آيين نخل برداري را برگزار نموده و به عزاداري مي پردازند .

نخل وسيله چوبي است كه دو طرف آن به صورت مشبك از چوب ساخته شده و به وسيله چوبهاي ديگر به هم مرتبط و برروي چهار تير چوبي قرار دارد .

پس از آماده شدن نخل،توسط هيئتهاي مذهبي يكي از اين هيات ها وارد حسينيه شده و در حاليكه اعضاي هيات مي دوند و با صداي بلند ˈحسين حسينˈ مي گويند به زير نخل رفته و به اتفاق ديگر عزاداران كه از قبل در زير نخل بودند با فرياد ˈيا علیˈ نخل را از جا بلند مي كنند .

در اين زمان، عزاداران ، نخل را سه يا پنج مرتبه دور حسينيه مي گردانند و همزمان صداي طبل، سنج و شيپور در فضاي اطراف حسينيه طنين انداز مي شود .

آيين نخل برداري در اين لحظه از چنان هيجان معنوي برخوردار است كه بايد در صحنه بود و با چشم خود اين منظره روحاني را نظاره كرد .

مردم سوگوار و اعضاي هيات هاي مذهبي پس از آنكه نخل را به دور حسينيه گرداندند آن را در جاي اوليه خود قرار داده و در حالي كه به سر و سينه خود مي زنند فرياد ˈحسين حسينˈ آنها از فاصله دور شنيده مي شود.ك/3

7547/6197