۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۹:۵۸
کد خبر: 81675734
T T
۰ نفر
ایران تكمیل پروژه تونل استقلال تاجیكستان را برعهده گرفت

دوشنبه- ایرنا- یاداشت تفاهم همكاری بین تاجیكستان و جمهوری اسلامی ایران برای ادامه پروژه بازسازی‌ تونل استقلال (انزاب) تاجیكستان امضا شد.

بنا بر اطلاعیه منتشره روز چهارشنبه دفتر مطبوعات وزارت امور خارجه‌ تاجیكستان، این یاداشت تفاهم روز گذشته در حاشیه دیدار نعمت الله امام زاده سفیر تاجیكستان در ایران با حمید چیت چیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در تهران امضا شده ‌است.

بر اساس این گزارش، امام زاده ابراز امیدواری كرده است كه امضای سند مذكور به حل مشكلات مربوط به كار‌های باقیمانده تونل مساعدت خواهد كرد.

احداث تونل پنج كیلومتری استقلال كه در گردنه انزاب تاجیكستان واقع است ‌و جنوب و شمال تاجیكستان را به هم پیوند می دهد، از سال 1998 میلادی با كمك مالی ایران آغاز شد.

برای اجرای این طرح در ابتدا 39 میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده بود كه 21 میلیون دلار از این مبلغ، شامل كمك بلاعوض ایران می شد.

تونل استقلال در سال 2006 (1385) به دست شركت ایرانی در حالی توسط رییس جمهوری وقت به بهره برداری رسید كه همچنان نیاز به عملیات تكمیلی داشت.

با توجه به شرایط جغرافیایی و اصرار مسؤولان وقت در بهره برداری زودهنگام از این تونل و به رغم آنكه اجرای این طرح به عنوان یك معجزه تلقی شده و باعث رفع یكی از مشكلات اساسی تاجیكستان شد، اما وضع نامناسب كف سازی، روشنایی و تهویه هوای آن انتقاداتی به همراه داشت.

حمید چیت چیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر ماه گذشته خود برای شركت در كنفرانس بین المللی «آب برای حیات» به تاجیكستان، همچنین در خصوص رفع مشكلات این تونل با مقامات تاجیكستان ملاقات و مذاكره داشت و مقرر شد با مسدود كردن تونل، اقدامات تكمیلی آن با همكاری ایران سرعت یابد.

روز گذشته نیز حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان در ملاقات با وزیر نقلیات تاجیكستان در ارتباط با رفع موانع و سرعت بخشی به تكمیل این تونل دیدار داشت.

در این دیدار دو طرف هماهنگی های لازم در خصوص مساعدت جمهوری اسلامی ایران برای سرعت بخشی به اجرای طرح های مصوب بازسازی و رفع عیوب این گذرگاه اصلی و اساسی تاجیكستان انجام دادند.

تونل استقلال (انزاب) علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دایمی در تابستان و زمستان، مسیر جاده دوشنبه به خجند را حدود 60 كیلومتر كوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیكستان را به هم متصل می كند.

این تونل كه پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعاً 10 كیلومتر و 400 متر طول دارد از مهمترین پروژه های ایران در تاجیكستان محسوب می شود.

تونل استقلال در 72 كیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیكستان، از كوه های بلند 'فان' می گذرد و این شهر را به استان سغد در شمال این كشور و مركز آن شهر تاریخی خجند پیوند می دهد.

آساق*5*312*1504
۰ نفر