۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۷
کد خبر: 81678387
T T
۰ نفر
انفجار هشت بمب در استان های مسلمان نشین جنوب تایلند

كوالالامپور- ایرنا – براثر انفجار هشت بمب در سه استان ناآرام 'ناراتیوات'، 'سونگخلا' و 'یالا' در جنوب تایلند از شب گذشته تا صبح روز شنبه دستكم شش نفر كشته و 11 نفر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، تایلند كشوری در جنوب شرق آسیا با اكثریت بودایی است كه در سه استان یالا، پاتانی و ناراتیوات واقع در جنوب این كشور استقلال طلبان مسلمانان با دولت مركزی در جنگ هستند، هر چند مذاكراتی نیز بین دو طرف برای پایان درگیری ها برگزار می شود كه تاكنون به نتیجه نرسیده است.

شش بمب از هشت بمب منفجر شده از ساعت 19 شب گذشته تا هفت و 30 دقیقه صبح روز شنبه به وقت محلی در منطقه 'سونگای گولوك' استان ناراتیوات تایلند كارگذاشته شده بود.

به نوشته روز شنبه تارنمای 'بانكوك پست' یك بمب نیز به سمت آشپزخانه یك رستوران در مسیر یك جاده در استان 'سونگخلا' تایلند پرتاب شد، اما در این انفجار هیچكس مصدوم نشد.

یك بمب نیز مقابل هتل آسیا هتل در یالا منفجر شد كه در نتیجه هشت نفر زخمی شدند. انفجار استان یالا باعث صدمه زدن به شبكه برق و قطع برق تعدادی از مناطق این استان تایلند شد.

در این انفجارها در مجموع شش نفر كشته و 11 نفر مصدوم شدند.

اواسط خردادماه نیز چهار نظامی تایلندی توسط افراد مسلح ناشناسی در استان یالا واقع در جنوب این كشور جنوب شرق آسیا كشته شدند.

جنوب تایلند طی سال های گذشته شاهد عملیاتی به وسیله گروهی از مسلمانان برای استقلال است. در جریان این حركت های نظامی كه از سال 2004 آغاز شد تاكنون حدود شش هزار و 200 تن كشته و 14 هزار و 350 تن زخمی شده اند.

دولت نظامی تایلند اعلام كرده است كه با پذیرش استراتژی جدیدی خواستار مقابله با اقدامات استقلال طلبان در این منطقه است، اقداماتی كه تاكنون نتوانسته است موجب آرامش منطقه شود.

از سوی دیگر مذاكرات صلح بین جدایی طلبان جنوب تایلند با دولت مركزی پس از برگزاری پنج دور مذاكره از سال 1392 به سبب آغاز بحران سیاسی در سال گذشته متوقف شد و اواخر اردیبهشت 'چاو اوچا' نخست وزیر این كشور آغاز دور جدید مذاكرات را تایید كرد.

مقامات نظامی تایلند اعلام كردند دستور كار اصلی دور جدید مذاكرات چگونگی رفتار برای كاهش خشونت ها، به ویژه علیه شهروندان بی گناه است.

آساق**1611