۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81678467
T T
۰ نفر

نسل میش مرغ اسدآباد منقرض شد

۲۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳
کد خبر: 81678467
نسل میش مرغ اسدآباد منقرض شد

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: كارشناسان كشوری به همراه یك تیم مستند ساز به بررسی گذشته حیات میش مرغ در دشت اسدآباد و علل انقراض آن پرداختند.

رامین رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این تیم بصورت تخصصی تنها در زمینه میش مرغ فعال بوده و پیش از این نیز به بررسی وضعیت میش مرغ در منطقه بوكان آذربایجان غربی پرداختند.

وی اضافه كرد: پس از اینكه آنها متوجه شدند در دشت اسدآباد نیز پیشتر این پرنده می زیسته است اقدام به بررسی این گونه در منطقه اسدآباد كردند.

وی بیان كرد: تحقیقات میدانی از افراد ساكن در نزدیكی دشت اسدآباد گویای این بود كه از سال 88 تاكنون این پرنده در اسدآباد مشاهده نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد علل انقراض گونه میش مرغ را كمبود منابع آبی, خشك شدن رودخانه ها و كاهش بارندگی ذكر كرد.

رمضانی افزود: هجوم كشاورزان به عرصه محیط زیست و كشت و كار در زمینهای اطراف محل زندگی این پرنده در كوچ آن تاثیر داشته است.

وی اظهار كرد: توسعه دامداری در روستاها، افزایش كوچ عشایر به محدوده زندگی میش مرغ و افزایش جمعیت و تردد افراد به زیستگاه این پرنده از دیگر عوامل نایاب شدن این گونه زیبا در دشت اسدآیاد است.

وی گفت: یك شهرك صنعتی در محدوده زندگی میش مرغ ایجاد شده كه این موضوع هم در زوال این گونه تاثیر بسزایی داشته است.

وی بیان كرد: این تیم به همراه گروه مستند ساز قرار است در اواخر مهر و آبانماه سالجاری كه فصل كوچ میش مرغ است اقدام به رصد دشت اسدآباد كنند.

گونه میش مرغ (Otis tarda) از گونه های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می آید كه به علت شرایط زیستی منطقه اسدآباد جمعیت اندكی از این گونه در دشت اسدآباد زندگی می كردند.

میش مرغ، پرنده ای است بسیار وحشی و رمنده كه از شلوغی گریزان است و تحمل گرما را ندارد و در مناطق خیلی گرم زندگی آن با مشكل روبرو می شود.

این پرنده به علت سنگین بودن جثه اش به سختی پرواز می كند و به این علت و همچنین برای تشخیص دشمنان خود از فاصله دور، قلمرو زیستگاهش را در اراضی مرتفع و وسیع و كشتزارهای بدون درخت انتخاب می كند.

میش مرغ از پرندگان سنگین وزن جهان به شمار می آید و پرنده ای است محتاط، ترسو و بسیار تیزهوش كه دارای پروازی پرقدرت است.

این پرنده زیبا تنها در دو منطقه دشت اسدآباد و بوكان دیده شده است كه از شش سال پیش تاكنون نیز منطقه اسدآباد را ترك كرده و بازنگشته است.

7526/6993/ 6075
۰ نفر