۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 81679875
T T
۰ نفر
گردنه بیژن دنا جایی كه عطر طبیعت شامه نوازی می كند

یاسوج - ایرنا- كوه دنا با ویژگی های طبیعی وگردشگری متنوع به عنوان منحصر بفردترین پارك ملی ایران از ویژگی های خاصی برخوردار است و در این میان گردنه بیژن شرایط ویژه ای به این چین خوردگی كم نظیر طبیعت داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگران به فاصله شش كیلومتر از شهر سی سخت این عروس زیبای جنوب به گردنه بیژن می رسند جایی كه عطر گلهای وحشی هر مسافر خسته ای را شامه نوازی می كند.

این روزهای گرم تابستان در وسط گردنه بیژن ، برف انباری بزرگ و مدفون در لایه های خاك پدیده شگفتی جلوی چشم هر تازه واردی قرار می دهد.

به فاصله كمتر از 90 كیلومتر از این مكان خوش آب و هوا، دمای هوای برخی از شهرهای گرمسیری جنوب تا بیش از 45 درجه سانتیگراد گزارش می شود.

دیدن وانت بارهایی درحال بارگیری برف از این انبار برفی خدادادی جلوه ای از خوان بی شمار كوه دناست كه علاوه بر هدیه طبیعت بكر جریان معیشت اقتصادی را به اشكال مختلف در خود جای داده است.

بسیاری از مسافران طبیعت گرد وقتی وارد گردنه بیژن می شوند اولین چیزی كه برای آنها خاطره ساز می شود وزش نسیم سردی است كه تحمل ماندش بویژه اگر كمی در مسیر سفر در خودرو عرق كرده باشند سخت است.

در مسیر جاده گردنه بیژن تماشای انبارهای برفی و طبیعت سبز آكنده از انواع گونه های گیاهی درحالی كه نسیم خنكای كوه مشحون از عطر گلهای وحشی بویژه گیاه معطر چویل است، نشاط روحی مضاعفی را تقدیم نفس های مشتاق هوای طبیعت می كند.

بیژن نام یك دلاور ایرانی است كه در گذشته نه چندان دور به همراه 29نفر نیروی خود در این گردنه كه ارتفاع برف آن در زمستان به نزدیك ده متر نیز می رسد برفگیر و جان خود را از دست دادند.

نام شهر سی سی سخت مركز شهرستان دنا برگرفته از این حادثه است یعنی سی مرد سخت است كه در شرایط سخت و زیرخروارها برف جان سپردند.

گردنه بیژن نقطه مرزی شهرستان دنا به مركز شهرسی سخت كهگیلویه وبویراحمد و منطقه مرتفع سمیرم از توابع استان اصفهان است كه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ،گردشگری و اقتصادی دریك موقعیت ویژه قرار دارد.

این گردنه متصل به منطقه حفاظت شده و پارك ملی دناست كه به لحاظ تنوع پوشش گیاهی و جانوری از منحصربفردترین مناطق ملی و بین المللی محسوب می شود بگونه ای كه در زیست كره ثبت شده است.

دنا با 93 هزار هكتار وسعت دارای 40قله بالای چهار هزار متر است كه با این ویژگی متفاوت از دیگر رشته كوههای زاگرس مقصد خوبی برای گرشگران داخلی و خارجی است.

وجود بخش زیادی از دو هزار گونه گیاهی با 50 گونه اندمیك و بیش از 165گونه جانوری به زیستگاه پارك ملی دنا شرایط ویژه ای داده است.

وجود گله های پرشمار كل وبز در كوه دنا جلوه ی ویژه ای به این منطقه مهم زیستگاهی داده است چیزی كه در كمتر جای دیگر می توان نطیر آن را دید، البته شرایط برای بهتر شدن وضعیت این زیست بوم با افزایش و تنوع جمعیت گونه های جانوری آن نیز فراهم است.

گردنه بیژن بالادست ارتفاعات آن جلوه ای زیبا از یخچال های برفی و دامنه آن با چشم انداز باغ شهر سی سخت و چشمه سارهای مفرح برای هر گردشگر طبیعت دوستی درهر فصلی جلوه ای تماشایی و سحرآمیز دارد.

برفراز این گردنه زلال جاری آب گوارا از سینه كش كوهساران و اسكان خانوارهای عشایری در پایین دست آن به سمت منطقه پادنا سمیرم یك موقعیت ویژه برای خانوارهای عشایری ایجاد كرده است.



** چشمه میشی خوان فرح بخش دنا

در گوشه شهر سی سخت و دامنه دنا چشمه سار زلالی جاری است كه از جمله تفرجگاههای مفرح زاگرس محسوب می شود زیرا هر گردشگری در سفر به سی سخت و سیاحت گاه كوه گل محو تماشای چشم انداز این چشمه سار برفی می شود.

آب سرد این چشمه فرحناك در فرصت حضور گردشگران به مكانی برای مسابقه كودكان برای تحمل چند لحظه دست و پا گذاشتن در این آب سرد كه چون تیغ بران است، می شود.



** سیاحت گاه دیدنی كوه گل

در ده كیلومتری شهر سی سخت تلاقی جلوه ای بدیع از كوه، دره و طبیعت مملو از گل و گیاه كانون گردشگری كم نظیر كوه گل را هدیه قدم گردشگران كرده تا جایی كه در برخی ایام تابستان تردد در این مسیر به سختی میسر می شود.

در بالادست سیاحت گاه كوه گل، دریاچه طبیعی با بهشتی از گل های رنگارنگ بویژه در ایام بهار در قاب نگاه هر چشم مشتاق طبیعت كیمیاگری می كند.

اینجا رایحه عطر پونه، بومادران ، درمنه و تماشای درختان ول كهنسال آرمیده برسینه صخره ها، لبخند ستیغ های برفی درحالی كه در همسایگی آسمان ابرهای سفید برفراز آن چتراندازی كرده اند، خاطره سیر و سفر رویایی را برای گردشگران ماندگار می كند.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد با كم نظیرتوصیف كردن ویژگی های منحصر بفرد كوه دنا و موقعیت توریستی شهر سی سخت در این باره می گوید : از مهمترین مولفه های توسعه شهرستان دنا شكوفایی بیش از پیش بخش گردشگری آن است.

سید موسی خادمی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فزود: تامین زیرساخت های خدمات دهی با رویكرد درآمدزایی یكی از راهكارهای شكوفایی اقتصاد گردشگری است و منطقه كوه گل سی سخت شاخص ها و ظرفیت های لازم را برای تحقق این هدف و رونق بخش گردشگری دارد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه وبویراحمد از سی سخت به عنوان قطب گردشگری این استان یاد كرد و افزود: امسال برای توسعه زیرساختهای كانون گردشگری كوه گل سی سخت افزون بر 35میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

محمود باقری افزود: امسال برای شروع عملیات اجرایی این طرح نیز بیش از پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.

وی طرح جامع زیرساخت منطقه نمونه گردشگری سی سخت را شامل بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز جاده 'كوه گل' به طول هفت كیلومتر ، ایجاد سوئیت های جدید و توسعه كمپینگ های اقامتی بویژه در منطقه بندون اعلام كرد.

باقری اظهار كرد: در فاز نخست اجرای این طرح بهسازی جاده كوه گل به طول هفت كیلومتر، اجرای حدود 11 آبراهه لوله ای ،ایجاد یك دهنه پل به طول سه متر و حجم خاك برداری به میزان 23 هزار و 500 مترمكعب انجام خواهد شد.

وی تصریح كرد: اجرای طرح زیرساخت منطقه نمونه گردشگری كوه گل سی سخت علاوه بر دسترسی آسان گردشگران و رفع مشكلات موجود همراه با پیوست حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اجرا خواهد شد.

شهر توریستی سی سخت مركز شهرستان دنا با جمعیتی حدود هشت هزار نفر به عنوان شهر نمونه گردشگری كهگیلویه وبویراحمد معرفی شده است.

فرماندار دنا هم گفت :80 میلیارد و 896 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات تملك و دارایی و سرمایه ای، دو درصد نفت و قانون الزامات در این شهرستان در سال 94 توزیع شد.

علی تاج امیری افزود: از این مبلغ ،9 میلیارد و 400 میلیون ریال به فصل فرهنگ، هنر و گردشگری در این شهرستان اختصاص یافته است.

فرماندار دنا تصریح كرد: اعتبارات بخش گردشگری این شهرستان متناسب با موقعیت سیاحتی آن كه به لحاظ سفر سالانه هزاران مسافر به توسعه خدمات رفاهی نیاز دارد، نیست.

شهرستان دنا از مناطق سردسیری استان كهگیلویه و بویراحمد با 46 هزار نفر جمعیت به مركزیت شهر توریستی سی سخت دارای دو بخش مركزی و پاتاوه است.

شهر سی سخت مركز شهرستان دنا در 35 كیلومتری غرب یاسوج مركز استان كهگیلویه وبویراحمد واقع شده و امكانات زیرساختی این باغ شهر زیبا جوابگوی موقعیت گردشگرپذیری آن نیست.

مظفر عدالت نسب

6162/1662