۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸
کد خبر: 81682441
T T
۰ نفر
افزایش تولید نفت عربستان، همزمان با روند كاهشی قیمت در بازارهای جهانی

تهران - ایرنا - عربستان بدون توجه به روند كاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت خود در ماه ژوئن را 230 هزار بشكه افزایش داد و به ١٠ میلیون و ٥٦٤ هزار بشكه در روز رساند.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك)، براساس گزارش این سازمان، میانگین قیمت نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپك را برای ماه ژوئن ٥٩ دلار و ٨٦ سنت برای هر بشكه بوده است.

این در حالی است كه قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه مه، ٦١ دلار و ٣٨ سنت برای هر بشكه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در بازه زمانی ژانویه - ژوئن سال ٢٠١٥ میلادی ٥٤ دلار و ١٧ سنت برای هر بشكه بوده، در حالی كه این رقم در كل سال ٢٠١٥، ١٠٥ دلار و ١٧ سنت برای هر بشكه بود.

میانگین قیمت سبد نفتی اوپك در ماه ژوئن با یك دلار و ٩٥ سنت كاهش نسبت به رقم ٦٢ دلار و ١٦ سنتی ماه مه، به ٦٠ دلار و ٢١ سنت برای هر بشكه رسید.

برپایه تازه ترین برآورد ماهانه اوپك، میانگین نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه ژوئن با ٢ دلار و ٦٣ سنت كاهش به ٦١ دلار و ٦٩ سنت برای هر بشكه رسید، این رقم در ماه مه ٦٤ دلار و ٣٢ سنت برای هر بشكه بود.

در همین حال میانگین نفت خام دابلیو تی آی آمریكا با ٥٣ سنت افزایش از رقم ٥٩ دلار و ٢٨ سنت برای هر بشكه در ماه مه به ٥٩ دلار و ٨١ سنت برای هر بشكه رسید.

تازه ترین ارزیابی دبیرخانه اوپك نشان می دهد كه میانگین نفت خام شاخص دوبی در ماه ژوئن ٦١ دلار و ٧٦ سنت برای هر بشكه بوده كه این رقم نسبت به ماه مه یك دلار و ٧٨ سنت افت نشان می دهد.

براساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپك به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپك در ماه ژوئن گذشته به ٣١ میلیون و ٣٧٨ هزار بشكه در روز رسید كه این مقدار در مقایسه با ماه مه، روزانه ٢٨٣ هزار و ٢٠٠ بشكه رشد نشان می دهد.

برپایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت همه اعضای اوپك به جز عراق، نیجریه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با كاهش روبرو بوده است.

این گزارش می افزاید: عراق و نیجریه در ماه ژوئن بیشترین افزایش تولید را در میان كشورهای عضو اوپك داشته اند، تولید روزانه نفت خام این دو كشور عضو اوپك به ترتیب با ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشكه و ٨٧ هزار و ٤٠٠ بشكه افزایش روبرو بوده است.

تولید نفت خام ١١ عضو اوپك بدون احتساب تولید نفت خام عراق، در ماه ژوئن به طور میانگین روزانه ٢٧ میلیون و ٣٧١ هزار بشكه بوده كه در مقایسه با ماه مه ٨٤هزار و ٦٠٠ بشكه افزایش داشت.

كاهش تولید آن دسته از اعضای اوپك كه تولید آنها در ماه ژوئن با افت روبرو بوده است، بسیار ناچیز بود، در ماه ژوئن لیبی و ایران به ترتیب تنها با افت روزانه ١٨ هزار بشكه و ٩ هزار و ٢٠٠ بشكه بیشترین كاهش تولید را در ماه گذشته میلادی داشتند.

عربستان سعودی در گزارش مستقیم خود به دبیرخانه اوپك آورده كه تولید نفت این كشور در ماه ژوئن به ١٠ میلیون و ٥٦٤ هزار بشكه در روز رسید كه این رقم در مقایسه با ما مه، روزانه ٢٣٠ هزار و ٩٠٠ بشكه رشد نشان می دهد.

در همین حال گزارش مستقیم عراق به دبیرخانه اوپك نشان می دهد كه تولید نفت خام این كشور در ماه ژوئن با ٣٠٣ هزار بشكه به سه میلیون و ٥٩١ هزار بشكه رسیده است.

گزارش منابع ثانویه اوپك مدعی است كه تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن با ٩ هزار و ٢٠٠ بشكه كاهش به ٢ میلیون و ٨٢٧ هزار بشكه رسید. این در حالی است كه گزارش مستقیم وزارت نفت ایران به دبیرخانه اوپك از افزایش روزانه ٢٠ هزار بشكه‌ای تولید نفت خام این كشور در ماه ژوئن و رسیدن آن به مجموع روزانه سه میلیون و ١١٠ هزار بشكه حكایت می كند.

بنابر گزارش منابع ثانویه اوپك، تولید نفت خام عراق در ماه ژوئن با افزایش روزانه ١٩٨ هزار و ٦٠٠ بشكه به روزانه چهار میلیون و هفت هزار بشكه رسیده است، در حالی گزارش مستقیم این كشور به دبیرخانه اوپك از تولید روزانه سه میلیون و ٥٩١ هزار بشكه ای حكایت دارد كه این رقم در مقایسه با ماه مه روزانه ٣٠٣ هزار بشكه رشد نشان می دهد.

افزایش تولید اعضای اوپك درطول یكسال گذشته، باعث سقوط قیمت در بازارهای جهانی شده است.

اقتصام(1)2022**1558
۰ نفر