۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۹:۳۴
کد خبر: 81683998
T T
۰ نفر
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن پایان یافت

تهران - ایرنا - بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم شب گذشته با رونمایی از محصولات اتحادیه تشكل های قرآن و عترت كشور به كار خود پایان داد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار معارف ایرنا مراسم اختتامیه بخش نهادها و موسسات بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با حضور رحیم قربانی مسوول مركز قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله(ص) و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشكل های قرآن و عترت كشور و رونمایی از چند محصول این اتحادیه برگزار شد.

قربانی مهمترین هدف از برپایی نمایشگاه های قرآن را فراهم آوردن زمینه انس با كتاب الهی در میان عموم مردم دانست و گفت: مسوولان نمایشگاه قرآن باید به گونه ای برنامه ریزی كنند كه روحیه قرآنی در بازدیدكنندگان ایجاد شود و فرهنگ عمل كردن به قرآن را ترویج كنند.

مسوول مركز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویان افزود: بهترین الگو برای سبك زندگی قرآنی در عصر حاضر شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند كه برای عمل كردن به قرآن جان خود را فدای اسلام و انقلاب كردند و این شهدا كه قاری و حافظ و استاد بودند، همواره با قرآن كریم انس داشتند.



* كتاب سوره های سرخ رونمایی شد

قربانی ضمن رونمایی از كتاب سوره های سرخ گفت: در این كتاب 114 شهید قرآنی معرفی شده و این درحالی است كه با بیش از هزار و 200 شهید قرآنی كه در سراسر كشور شناسایی شده، زمینه كار بسیار است تا بتوانیم علاوه بر كتاب، فیلم و مستند از آنان تهیه كنیم.

وی همچنین گفت: جلد اول این كتاب نیز سال گذشته رونمایی شد كه شرح حال 114 شهید قرآنی در آن نوشته شده و نرم افزار سوره های سرخ نیز شامل جلدهای اول و دوم كتاب سوره های سرخ و همچنین تصاویری از شهدای قرآنی و یادواره برگزار شده در سال گذشته است.



* پراكندگی بخش های نمایشگاه قرآن

مدیر بخش موسسات و نهادهای بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم گفت: انتظاری كه مردم از نمایشگاه قرآن دارند این است كه همچون یك درخت تنومند 23 ساله بیش از گذشته رشد داشته باشد و این رشد منطقی و قابل قبول به گونه ای باشد كه نواقص سال های گذشته را جبران كند.

محمدی افزود: ما انتظار داشتیم كه نواقص نمایشگاه های قرآن در نمایشگاه امسال وجود نداشته باشد ولی متاسفانه نه تنها رشدی در نمایشگاه حاصل نشده بلكه عقب گرد هم داشتیم.

وی از نقایص نمایشگاه در حوزه های ستادی و سخت افزاری سخن گفت و افزود: هرچند فضای پارك گونه باغ موزه دفاع مقدس توانسته بسیاری را به نمایشگاه بكشاند ولی اینجا فضای نمایشگاهی نیست و به دلیل پراكندگی بیش از حد، بازدیدكنندگان به باغ كتاب كه برخی بخش ها در آنجا برپا بود، نمی رفتند.

مدیرعامل اتحادیه تشكل های قرآن و عترت كشور در ادامه گفت: برای رفع مشكلات نمایشگاه قرآن باید سریعتر مدیریت می شد و برگزاركنندگان تلاش كردند تا با جابجایی در پاركینگ ها و برخی تغییرات این مشكلات را رفع كنند.

وی همچنین گفت: یك نظرسنجی از سوی بخش موسسات و نهادها درباره برگزاری نمایشگاه و موضوع هایی همچون اطلاع رسانی و پاركینگ انجام شده و قرار است نقایص و محاسن نمایشگاه به صورت مكتوب ارائه شود.



* برپایی 50 كارگاره در بخش موسسات و نهادهای نمایشگاه

محمدی گفت: موسسات و نهادهای قرآنی در نمایشگاه امسال شامل 53 غرفه بود كه هشت غرفه مربوط به نهادهای قرآنی و 45 غرفه نیز مرتبط با موسسات مردم نهاد قرآنی بود و با تجربه 9 ساله ای كه در نمایشگاه قرآن داشتیم، تلاش كردیم تا موسساتی را دعوت كنیم كه حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: هر یك از غرفه های این بخش برنامه های متنوعی ارائه كردند كه شامل حفظ مجازی و حضوری، نقاشی های قرآنی، مشاوره و مسابقه بود و تقریبا رضایت 70درصدی موردنظر را تامین كرده است.

مدیرعامل اتحادیه تشكل های قرآن و عترت گفت: در سال گذشته یك كارگاه در بخش موسسات تاسیس شد تا موسسات بتوانند به صورت نمادین در خارج از غرفه های خود فعالیت های خود را به نمایش بگذارند و امسال 50 كارگاه در حوزه های مختلف برگزار شد و هر شب برنامه های مختلفی را برگزار می كردند.

وی افزود: البته یك انتقاد درباره فضای نامناسب كارگاهی وجود دارد و مسوولان قول داده بودند كه فضایی مناسب را برای برپایی كارگاه این بخش ایجاد كنند ولی متاسفانه كارگاه امسال ضعیف تر از كارگاه نمایشگاه بیست و دوم بود.



* معرفی غرفه های برتر در بخش موسسات

محمدی گفت: یكی از برنامه های بخش موسسات و نهادهای نمایشگاه قرآن انتخاب غرفه های برتر است كه معیار انتخاب نیز با توجه به فعالیت غرفه، غرفه آرایی، نظم و انضباط در غرفه و حضور در كارگاه هاست.

در ادامه این مراسم از غرفه های مركز رسیدگی به امور مساجد، بنیاد شهید، سازمان تامین اجتماعی، بنیاد امامت و موسسه اسوه به عنوان غرفه های برتر با اهدای تقدیرنامه، تابلوی قرآنی و هدیه نقدی تجلیل شد.



* رونمایی از نرم افزار اطلس جامع موسسات قرآنی

مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآن و عترت گفت: نرم افزار اطلس جامع موسسات قرآنی با قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه یكی از نیازهای جامعه قرآنی بود و در این نرم افزار اطلاعات كامل موسسات قرآنی و اطلاعات مربوط به دوره های در حال برگزاری ارائه می شود.

وی افزود: یكی از مزایای این نرم افزار كه از طریق سیستم بازار قابل نصب بر روی گوشی های اندرویدی است، اعلام نزدیكترین موسسات قرآنی در حوزه های مختلف برای مخاطبان است.

محمدی اضافه كرد: این نرم افزار دارای نقشه آنلاینی از كل كشور است كه بر اساس نقشه های استاندارد محیطی می تواند تمامی راه های شهرها، خیابان ها و كوچه ها را نمایش دهد و همچنین امكان ارتباط موسسات و كاربران با هم و از طریق این نرم افزار وجود دارد.

در این مراسم همچنین از نرم افزارهای گنجینه نور شامل 313 آیه كاربردی قرآن و حیات طیبه برگرفته از رساله حقوق امام سجاد(ع) رونمایی شد.

همه ساله مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا رییس نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در پایان برپایی نمایشگاه قرآن ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی نمایشگاه در جمع مسوولان فرهنگی و جامعه قرآنی كشور به بیان دستاوردها و نتایج آن می پرداختند ولی نمایشگاه امسال بدون برگزاری مراسم اختتامیه به كار خود پایان داد.



* نگاهی به نمایشگاه بیست و سوم قرآن كریم

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم از سوم تیر مصادف با هفتم ماه مبارك رمضان با سخنرانی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضایی به وسعت هشت هزار متر مربع كلید خورد.

نمایشگاه امسال با شعار همدلی و همزبانی در پرتو قرآن توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همكاری شهرداری تهران و برخی سازمان ها و نهادها با بودجه ای به میزان نصف بودجه نمایشگاه سال گذشته كار خود را آغاز كرد.

بخش های نمایشگاه امسال شامل سازمان ها و نهادها، حوزه، دانشگاهی، حجاب و عفاف، مراسم و مناسبت ها، آموزش و پرورش، مكتوب، هنرهای نمایشی، هنری و میراث، فروش ناشران، محصولات هنری، خادمان قرآن، رسانه های دیجیتال بود و بخش بین الملل نیز یك هفته میهمان این نمایشگاه بود.

در بخش فروش محصولات قرآنی 222 ناشر داخلی بیش از 16 هزار عنوان كتاب ارائه كردند و 21 ناشر از كشورهای عربی نیز سه هزار و 574 عنوان كتاب عرضه كردند كه تمامی كتاب ها در 2 سالن و 210 غرفه جا نمایی شده بود.

در بخش محصولات قرآنی 58 غرفه آثاری همانند تابلو فرش، معرق و منبت داشتند، در بخش آموزش و پرورش نیز 13 غرفه تشكیل شد، در بخش رسانه های دیجیتال 50 شركت و موسسه به ارائه 3 هزار نرم افزار قرآنی در حوزه های قرآن و عترت و حدیث پرداختند و بخش حوزوی نیز با حضور 80 موسسه حوزوی در قالب 23 غرفه تلاش های یك ساله حوزه های علمیه را به نمایش گذاشت.

بخش بین الملل نیز كه از دهم تیر به مدت یك هفته دایر شد، شاهد حضور هنرمندان و اندیشمندانی از كشورهای عراق، سوریه، بوسنی، فرانسه، پاكستان، اندونزی، تركیه، نیوزیلند و افغانستان بود.

فراهنگ**1003**1569
۰ نفر