۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81687460
T T
۰ نفر

چهارمحال و بختياري در محاصره چادرهاي گردشگران

۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81687460
چهارمحال و بختياري در محاصره چادرهاي گردشگران

شهركرد - ايرنا - چهارمحال و بختياري يكي از استان ها و مناطق زيباي كشورمان است كه در فصل تابستان خانواده ها و گردشگران بسياري براي ديدن جاذبه هاي طبيعي و لذت بردن از هواي پاك آن به اين سرزمين سفر مي كنند.

چهارمحال و بختياري منطقه اي است كه تمامي سليقه هاي مختلف گردشگري از توريسم ˈآلپاينˈ گرفته تا اكوموزه هاي طبيعي عشايري در آن يافت مي شود.

اين استان به دليل قرار گرفتن در ارتفاعات زاگرس مياني به عنوان يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري فصل گرماي ايران قلمداد

مي شود و فصل تابستان، زمان مفيدي براي جذب بيشترين جمعيت گردشگري ايران است.

در گردشگري تابستاني مناطق كوهستاني، ميزبان خيل گردشگران مي شوند به گونه اي كه از مناطق كوهستاني در تابستان به عنوان پرتردد ترين كمپ هاي گردشگري ياد مي كنند.

در حالي كه تابستان خرماپزان خوزستان و گرماي كويري اصفهان، هواي گرد و غبار آلودي دارد، خنكاي تابستاني چهارمحال و بختياري گردشگران را در تعطيلات عيد فطر به خود جلب كرده است.

زماني كه گرماي هوا در جنوب و فلات مركزي به بيش از 40 درجه مي رسد، هواي نيمه تابستاني اما خشك چهارمحال و بختياري،

گردشگران را به وجد آورده است.

غار يخي و برفي چما در منطقه چما كوهرنگ خنكاي نيسم تابستاني را به رخ گردشگران مي كشد تا گردشگران حس كنند در تابستان تب دار، مي توانند زمستان را تجربه كنند.

وجود سه تالاب بزرگ چغاخور، گندمان، سولقان، درياچه بزرگ سد كارون چهار، گرداب بن، رودخانه هاي بازفت، زاينده رود و رود كارون، گردشگري آبي اين استان را رقم مي زند.

شش كانون در مسير بازفت شهرستان كوهرنگ، شامل دو كانون اصلي، دو كانون مكمل و دو كانون بين راهي و كانون هاي گردشگري جاده بازفت چهارمحال و بختياري در تعطيلات عيد فطر امسال پذيراي گردشگران فلات مركزي ايران است.

مهمترين ويژگي صنعت گردشگري چهارمحال و بختياري اكوتوريست طبيعي است كه اين نوع ظرفيت براي بسياري از شهرنشينان جذابيت خاص دارد.

چهارمحال و بختياري از نظر طبيعت و ويژگي هاي گردشگري طبيعي به استان چهار فصل سال معروف است و قرار گرفتن در بين دو منطقه صنعتي اصفهان و خوزستان شرايط مناسبي را براي حضور گردشگران در اين استان فراهم كرده است.

وجود بافت عشايري در مناطق چهارمحال و بختياري ظرفيت اكوموزه اي اين استان را افزايش داده و اصالت فرهنگي اين خطه، آن را به جشنواره فرهنگ هاي ايراني تبديل كرده است.

ارتفاع دو هزار متري، يكساني فشار هوا در مناطق مختلف، وجود باشگاه هاي سواركاري و اسب دواني، تورهاي قايقراني و قايق سواري، برپايي سياه چادرهاي عشايري و وجود كانون هاي آبي و مناظره طبيعي فصل تابستان گردي را در اين استان رقم زده است.

اما در تعطيلات عيد سعيد فطر امسال، كانون هاي گردش پذير چهارمحال و بختياري به حدي با استقبال گردشگران همراه بود كه حتي چادرهاي مسافرتي در بوستان ها و خيابان هاي شهركرد و بروجن نيز برپا شد.

منطقه سامان مملو از چادرهاي مسافرتي گردشگران است كه اين ورود بيش از ظرفيت گردشگران، باعث قفل شدن چند ساعتي ترافيك در مسيرهاي حاشيه زاينده رود نيز شد.

البته برخي از گردشگران از تعطيلي بازار شهركرد يا جاري كردن آب در زير چادرهاي مسافرتي از سوي كارگران فضاي سبز بوستان ها به شدت انتقاد داشتند.

همزمان با تعطيلات عيد سعيد فطر و آغاز دور دوم سفرهاي تابستاني، ظرفيت تمامي هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانسراهاي چهارمحال و بختياري تكميل شد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري از ضريب اشغال 100 درصدي واحدهاي اقامتي استان خبر داد و گفت: همزمان با تعطيلات عيد سعيد فطر و با توجه به استقبال مسافران و گردشگران، ظرفيت پذيرش 15 هزار نفري استان به 16 هزار نفر افزايش يافت.

بهمن عسگري سوادجاني روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين 16 هزار واحد اقامتي، شامل پنج هزار نفر مراكز آموزش و پرورش، دو هزار نفر هتل ها، دو هزار نفر در مهمانسراهاي دولتي و خوابگاه دانشگاه آزاد، پنج هزار نفر در كمپ هاي گردشگري و دو هزار نفر در خانه هاي مسافر است.

وي اظهار كرد: مسير گردشگري زاينده رود و قطب گردشگري كوهرنگ بيشترين بازديدكنندگان را به خود اختصاص داده اند.

در تعطيلات عيد سعيد فطر پارسال، بيش از يك ميليون مسافر به اين استان 900 هزار نفري سفر كرد، كه رييس جمهوري در پانزدهم مردادماه سال 93 در سخنراني خود در شهركرد به آن اشاره كرد و تاكيد داشت كه اين استان بايد قطب اصلي گردشگري در تابستان باشد.

21 هتل با ظرفيت 694 تخت، 23 مركز اقامتي خصوصي و استيجاري، سوئيت هاي و خانه هاي اجاري با 105 اتاق و 224 تخت امسال ميزبان گردشگران تعطيلات عيد فطر است.

اكنون 458 منطقه گردشگري در چهارمحال و بختياري وجود دارد كه از اين تعداد 109 منطقه گردشگري طبيعي، 325 جاذبه تاريخي و فرهنگي و 24 نقطه انسان ساخت است.

گزارش از محمود رييسي

2077/2097
۰ نفر