۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81688137
T T
۰ نفر

مرگ بیش از یك هزار قطعه ماهی در مهاباد

۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۱
کد خبر: 81688137
مرگ بیش از یك هزار قطعه ماهی در مهاباد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از یك هزار قطعه ماهی براثر آلودگی قسمتی از آب رودخانه در نزدیكی روستای «كوتر» این شهرستان به مواد شیمیایی تلف شدند.

كامران حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این حادثه در اثر استفاده از مواد شیمیایی برای صید ماهی در قسمتی از آب رودخانه در نزدیكی روستای كوتر اتفاق افتاده است.

افزود: در این حادثه بیش از یك هزار قطعه ماهی و صدها قطعه از دیگر گونه های آبزی و كنار آبزی بر اثر مسمومیت به مواد شیمیایی تلف شدند.

وی اضافه كرد: تیمی از كارشناسان این اداره برای بررسی وضعیت به محل اعزام شده اند و تلاش برای شناسایی عامل یا عاملان این حادثه در جریان است .

حسینی گفت: بر اثر استفاده از مواد شیمیایی، آب بخش عمیق رودخانه به ابعاد شش در 150 متر آلوده شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هر چند تاكنون مشخص نشده كه متخلفان چه ماده ای را در آب ریخته اند، اما با توجه به تلف شدن سایر گونه های دیگر از جمله قورباغه و خرچنگ به احتمال زیاد از یك ماده شیمیایی بسیار قوی استفاده شده است.

حسینی افزود: استفاده از مواد شیمیایی برای صید ماهی اقدامی غیرمعمول و غیر قانونی بوده كه باعث تلف شدن دسته جمعی ماهی های كوچك و بزرگ شده و خسارات بسیار زیادی به محیط زیست و اكوسیستم منطقه وارد می كند.

وی با هشدار نسبت به عدم مصرف این ماهی ها اضافه كرد: مسمومیت ماهی ها بر اثر مواد شیمیایی باعث می شود كه این مواد وارد بافت ماهی شده و در صورت مصرف ماهی های تلف شده توسط انسان احتمال مسمومیت نیز وجود دارد.

حسینی از اهالی این روستا و گردشگران نیز خواست تا از بین رفتن اثرات این مواد شیمیایی از آب قسمت آلوده برای مصارف انسانی و دامی استفاده نكنند.

وی اظهار كرد: سال گذشته نیز در یكی از روستاهای بخش خلیفان این شهرستان یك صیاد متخلف با استفاده از سموم اقدام به صید ماهی كرده بود كه این فرد متخلف شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شد.

رودخانه كوتر مهاباد یكی از دو سرشاخه رودخانه این شهر است كه از ارتفاعات این شهرستان سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی وارد سد مهاباد می شود.

شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

3020/6185/2093 / 1539
۰ نفر