۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰
کد خبر: 81689629
T T
۰ نفر
یادی از خلیفه میرزا آغه غوثی به مناسبت سالگرد درگذشت این عارف كُرد

‌سنندج - ایرنا- خلیفه میرزا آغه غوثی متولد 1307 در شهر سنندج، محله جورآباد است وی در خانواده متدین و مذهبی و عارف به دنیا آمد و از نوجوانی نزد پدرش استاد حاج غوثی به سیر و سلوك تصوف و فراگیری مداحی و دف نوازی پرداخت و تا پایان عمر به مداحی مذهبی و دف نوازی مشغول بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا خلیفه میرزا آغه غوثی همیشه در جشنواره‌ها با نوه‌اش بر روی صحنه حاضر می‌شد، هر دو دف می‌نواختند و با صدای خوش ذكر می‌گفتند، ذكر آنها از مرحله آرام و ابتدایی شروع می‌شد و سپس اوج می‌گرفت همراه با ذكر، اشعاری از حافظ، سعدی، مولانا، شیخ عبدالقادر گیلانی و... را با ریتم‌های مختلف می‌خواندند.

مرحوم آغه غوثی به همراه فرزندانش در بسیاری از جشنواره‌های مختلف از جمله در جشنواره‌های ذكر و ذاكرین، فجر ، هفت اورنگ ، آئینه ، میراث فرهنگی ، سوره جرگه عشاق ، ایرانگردی و جهانگردی كیش شركت كرد.

شركت وی در جشنواره معروف آوینیون فرانسه در سال ‎ 70 مورد استقبال بی‌نظیر مردم آن كشور قرار گرفت و از طرف اساتید لقب «پرنده نادر» به او داده شد.

مرحوم آغه غوثی همچنین در كشورهای مختلف از جمله در تركیه، كلمبیا، پرو ، پاناما ، اكوادور ، یونسكو (در پاریس) ، مراكش، امارات، ایتالیا، اسپانیا ، هلند و اسكاتلند برنامه‌هایی در مدح حضرت رسول (ص) اجرا كرد.

مراسم ذكری كه آغه غوثی و دیگر دراویش آیین قادریه اجرا می‌كردند، از معدود طریقت‌های درویشی است كه مراسم ذكر آنها با از خود بی‌خود شدن حاضران در جمع همراه است. مراسمی كه در آن دراویش در تكیه و خانقاه دور هم جمع می‌شوند تا به رهبری خلیفه ذكر بگویند.

دف آغه غوثی، عالی‌ترین ساز مراسم و عضو جدایی ناپذیر آن به حساب می‌آمد، قدرت صوتی این ساز در برانگیختن حال و ایجاد هیجان نقش مهمی ایفا می‌كند، همچنین این ساز دارای جنبه ‌های نمادین بسیاری نیز هست از جمله اینكه تعداد حلقه‌های زنجیر آن كه 101 عدد است با تعداد صفات خداوند مطابقت دارد.

مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی در خاطرات خود آورده است: ' 55 سال است كه خلیفه هستم و روزهای جمعه هر هفته مراسم ذكر و قرائت قرآن مجید و مداحی و سماع در تكیه دارم.'

او در ادامه گفته است: «هدفم دعوت مردم به راه خدا و پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و اولیا است چون اولیا وسیله و راهنمایی موثر برای راه دین و شریعت و تصوف هستند و خداوند سبحان می‌فرماید 'الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون (سوره یونس)' آگاه باشید كه دوستان خدا هرگز هیچ ترس و اندوهی در دل آنها نیست.»

خلیفه میرزا آغه غوثی در سال 1386 به هنگام عزیمت به مكه معظمه دچار سكته مغزی شد و تیرماه دار فانی را وداع گفت.

فرزندان مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی اكنون راه پدرشان را ادامه داده اند و با احیای تكیه آن محوم هر هفته روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان عاشقان و دلداران رسول الله (ص) هستند و با برگزاری آیین های ذكر و سماع به اجرای برنامه های معنوی می پردازند.

فرزندان آن محروم می گویند خلیفه میرزا در دوران حیات خود با عشق و علاقه وافر شریعت اسلام و سنت رسول الله (ص) را در قالب مدیحه سرایی و دف نوازی ترویج می داد و باید نام او را برای معرفی به نسل های بعد ماندگار كرد.

علیرضا غوثی از مسوولان خواست یكی از اماكن شهر سنندج را به نام مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی نامگذاری كنند تا نام آن مرحوم ماندگار شود.

او همچنین گفت: آن مرحوم علاوه بر ترویج دین مبین اسلام همواره به كُرد بودن خود افتخار می كرد و با لباس كُردی در جشنواره های خارجی حضور پیدا می كرد و می گفت 'می خواهم فرهنگ ملت كُرد را به تمام دنیا معرفی كنم.'

او با بیان اینكه تاكنون كتابی با عنوان 'نجوای ماندگار' كه شرح حالی از زندگی مرحوم خلیفه میرزا آغه است منتشر شده است گفت: كتاب دیگری حاوی اشعار او در دست انتشار است.ك/3

3033/1904
۰ نفر