۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۸:۲۰
کد خبر: 81691539
T T
۰ نفر
رئیس شورای علمای تاجیكستان:مسلمانان اختلافات جزئی را كنار بگذارند

دوشنبه – ایرنا – رئیس شورای علمای تاجیكستان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، نظر علما و شخصیت های شركت كننده در كنفرانس بین المللی «اسلام بر ضد افراط گرایی دینی و تروریسم» را برای وحدت و برطرف كردن خطرهای تروریسم و جریان های تكفیری بسیار با اهمیت اعلام كرد و خواستار كنار گذاشتن اختلافات شد.

سید مكرم عبدالقادر زاده مفتی و رئیس شورای علمای تاجیكستان در حاشیه كنفرانس بین المللی «اسلام بر ضد افراط گرایی دینی و تروریسم» در این گفت وگو گفت: باید تمام امت اسلامی دست به دست هم داده در مقابل خطر تروریسم و افراط گرایی كه نه تنها مسلمانان و جهان اسلام، بلكه تمام بشریت را تهدید می كند، ایستاده و با آن مبارزه كنند.

رئیس شورای علمای تاجیكستان در باره اهمیت و نقش وحدت در مقابله با افراط گرایی و تروریسم گفت: اگر همه مسلمانان در مجموع و بدون لحاظ مذهب و رویه خود، مسائل جزئی و اختلافات اندك را كنار گذاشته و به وحدت برسند، قطعا از این خطر جدی كه متوجه اسلام و همه بشریت و انسانیت است، آسیب نخواهند دید.

وی افزود: مسلمانان باید متحد شوند و اگر اتحاد در جهان اسلام صورت گیرد، هیچ نیرویی توان آسیب رساندن حتی به یك مسلمان را نخواهد داشت.

مفتی تاجیكستان گفت: دلیل این كه هر كجا مسلمانان و دولت های اسلامی در معرض خطر قرار گرفته اند، نبود وحدت بوده و به همین علت بدخواهان توانسته اند به آنها زیان برسانند.

رئیس شورای علمای تاجیكستان با اشاره به اختلافات 95 درصدی غیر مسلمانان در دین، عرف و عادت، زندگی و سیاست گفت: آنها با همان 5 درصد وحدت رویه و منافع مشترك توانسته اند اتحاد خود را حفظ و تعداد زیادی سازمان بین المللی ایجاد كنند و رفاه و پیشرفت را برای مردم خود فراهم سازند، اما متاسفانه در جهان اسلام با وجود اشتراكات زیاد در دین و اندیشه، افتراق وجود دارد و تمامی آسیب ها و ضررها نیز از همین ناحیه بوده است.

سید مكرم عبدالقادر زاده در پاسخ این سئوال خبرنگار ایرنا كه، ایران و تاجیكستان در ایجاد وحدت جهان اسلام چه نقشی را می توانند داشته باشند، گفت: در ایجاد وحدت هر فرد مسلمانی می تواند و باید نقش داشته باشد و ایران و تاجیكستان به عنوان دو كشور اسلامی در این زمینه سهم بسزایی دارند.

تاجیكستان با مردمی كه اكثرا حنفی مذهب هستند و جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یك دولت پیشرفته در همه عرصه ها در جهان و به خصوص در جهان اسلام در وحدت مسلمانان جهان تاثیر گذار بوده و همكاری این دو كشور هم به نفع مردم دو كشور و هم به منفعت منطقه و جهان است.

رئیس شورای علمای تاجیكستان دعوت از علمای برجسته و شناخته شده در جهان اسلام و غیر اسلام و حضور آنان در این كنفرانس را بسیار با اهمیت و ضروری برشمرد و افزود: نظر این علما برای آرامش، ثبات و وحدت ملی و برطرف كردن خطرهای تروریسم و جریان های تكفیری بسیار با اهمیت بوده و ما باید برای مقابله با این خطر تلاش كنیم.

سید مكرم عبدالقادر زاده مفتی تاجیكستان در پاسخ به روند شكل گیری گروه ها و جریان های تكفیری گفت: بدون شك این جریان ها ساخته و پرداخته ابرقدرت ها هستند. ابرقدرت ها برای غارت منابع كشورهای اسلامی این گروه ها و جریان ها را شكل داده و از آنها حمایت می كنند و به نام اسلام، جوانان كم سواد و ناآگاه را به خود جلب كرده و توان آنها را صرف منافع خود می سازند.

رئیس شورای علمای تاجیكستان با اشاره به این كه، این منفعت جویی ها خاص عصر حاضر نبوده و ریشه در تاریخ بشریت دارد، گفت: قبل از اسلام هم شاهد این جریانات بوده ایم و متاسفانه اكنون هم گرفتار این فتنه ها شده ایم . از این رو باید هوشیار باشیم و بدانیم كه نیروهای تروریستی و تكفیری كارخانه سلاح ندارند، بلكه ابرقدرتها سلاح های تاریخ مصرف گذشته و در معرض فساد خود را به آنها داده و با سیاست تفرقه افكنی خود، كشورها را نا امن كرده و منفعت خود را می برند.

كنفرانس دو روزه بین المللی «اسلام بر ضد افراط گرایی دینی و تروریسم» از سوی كمیته دین تاجیكستان و با حضور نمایندگان 15 كشور در شهر دوشنبه پایتخت كشور تاجیكستان فعالیت خود را از امروز چهارشنبه آغاز كرده است.

آساق*3*312*1144
۰ نفر