۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81693072
T T
۰ نفر
چین حمله به كنسولگری خود در «سیدنی» را به پیروان «دالایی لاما» نسبت داد

پكن - ایرنا - چین می گوید كه حمله به كنسولگری این كشور در شهر سیدنی استرالیا از سوی طرفداران «دالایی لاما» رهبر تبعیدی بوداییان صورت گرفته كه خواستار استقلال تبت از چین است.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه گذشته حدود 50 دانشجوی تبتی و تعدادی از مخالفان دولت پكن اقدام به تجمع اعتراضی در برابر كنسولگری چین در شهر سیدنی كردند كه این تجمع در نهایت با ورود معترضان به محوطه كنسولگری به خشونت كشیده شد.

این تجمع پس از آن صورت گرفت كه «تنزین دلك» یك راهب 65 ساله تبتی هفته گذشته در زندانی در چین درگذشت.

چاینا دیلی روز جمعه اعلام كرد كه حمله به كنسولگری چین در استرالیا از سوی شماری از تبتی های استقلال طلب و از پیروان «دالایی لاما» صورت گرفته است.

رهبر معنوی جدایی طلبان تبت از سال 1959 تاكنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه حاكمیت چین در هند زندگی می كند.

پس از سال 1959 میلادی كه حاكمیت چین در تبت تحكیم شد «دالایی لاما» از این كشور گریخت و دولت در تبعید خود را در «دارماسالا» هند تاسیس كرد.

چاینا دیلی می نویسد: مهاجمان به كنسولگری چین در سیدنی پس ورود به داخل محوله، اقدام به پایین آوردن پرچم چین كردند.

وزارت خارجه استرالیا نیز در بیانیه ای با ابراز تاسف از این حادثه، تایید كرد كه حمله یاد شده از سوی جدایی طلبان تبتی صورت گرفته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، تاكنون 10 نفر از مهاجمان از جمله پنج مرد و پنج زن در ارتباط با این پرونده دستگیر و تحویل بازداشتگاه شده اند.

سفارت چین در استرالیا هم بی درنگ این حمله را با انتشار بیانیه ای محكوم كرده است.

پكن از سیدنی خواسته است تا امنیت دیپلمات ها را به طور جدی مورد توجه قرار دهد و استرالیا نیز خاطرنشان كرده است كه تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از تكرار حوادث مشابه بكار می گیرد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد كه هنوز نگرانی دولت پكن از حمله شماری از ترك ها در تركیه به اتباع و رستوران های چینی در این كشور بر طرف نشده است.

بر اثر این حملات و ضرب و شتم شماری از چینی ها، مقام های پكن به تركیه هشدار داده اند كه اجازه ندهد از آن كشور به عنوان مكانی برای بر پایی اعتراضات ضد چینی استفاده شود، در غیر این صورت مناسبات دو كشور به شدت لطمه خواهد خورد.

گفتنی است، «تنزین دلك» راهب 65 ساله كه هفته پیش درگذشت، متهم به جرائم تروریستی بود و دوران محكومیت خود را در زندان سپری می كرد.

رسانه های چینی اعلام كردند این راهب به دنبال حمله قلبی و پس از امتناع وی جهت معاینه پزشكان و خودداری از مصرف دارو در استان «سیچوان» در جنوب غربی چین درگذشته است.

آساق*231*1597