۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81694288
T T
۰ نفر
مهارت آموزی پیش نیاز اصلی توسعه است

یاسوج - ایرنا- استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: یكی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه و كاهش میزان بیكاری گذر از مدرك گرایی ، توجه به اهمیت مهارت آموزی و كسب دانش های فنی و حرفه ای است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،سید موسی خادمی روز شنبه درآیین گرامیداشت هفته مهارت آموزی و آموزشهای فنی و حرفه ای در كهگیلویه وبویراحمد بر ضرورت نهادینه كردن فرهنگ مهارت و كارآفرینی در سیستم آموزشی و همچنین بازار كار در حوزه های مختلف تاكید كرد.

وی ضعف مشهود و گرایش محدود جوانان جویای كار ودانش آموختگان دانشگاهی به سمت دانش های فنی و حرفه ای را یادآورشد وگفت: نبود انگیزه در بین جوانان برای یادگیری و انجام كارهای فنی زمینه بروز بسیاری از چالش های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در جامعه شده است.

خادمی تصریح كرد: كسب دانش های صرف تئوری و نظری در دانشگاه ها، مراكز علمی و آموزشی بدون یافتن مهارت ها و دانش های فنی و كاربردی از بزرگترین چالش های فرارو در ساختار نظام آموزشی كشور است.

وی تركیب تكنسین، مهندس و كارگران ماهر را از نیازهای مهم در فعالیت و تقویت چرخه صنعت و توسعه دانست و گفت: این مهم هنوز به خوبی در جامعه نهادینه و عملیاتی نشده است.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد گفت: اداره كل فنی و حرفه ای به عنوان متولی و ناظر اصلی در ارایه آموزش های مهارت اموزی نقش محوری و تعیین كننده در تحقق این مهم دارد.

خادمی از ایجاد تحول و رفع بسیاری از مشكلات و چالش های فرا روی بخش صنعت در آینده ای نزدیك با توجه به كسب موفقیت بزرگ هسته ای و طرح های جامع و راهبردی اقتصادی از سوی دولت خبر داد.

وی ابراز داشت: متولیان امور درحوزه آموزش های فنی وحرفه ای با همكاری بخش خصوصی باید با اعمال مدیریت اموزشی دانش بینان و توسعه آموزش های كاربردی و مهارتی متناسب با تكنولوژی های روز، خود را باشرایط حاكم تطبیق دهند.

وی با اشاره به محدودیت امكانات و زیرساخت ها از سوی دولت برای ارایه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی خواستار ورود بخش خصوصی در این راستا شد.

خادمی گفت: البته سازمان فنی و حرفه ای باید در این راستا نیز نقش نظارتی و راهبری ایفا نماید و از ایجاد بازار كاذب، منفعت طلبی سودجویان ونیز گسترش مدرك گرایی جلوگیری كند.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد ودنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین بر ضرورت ترویج فرهنگ مهارت های آموزی به عنوان یك ضرورت غیرقابل انكار در توسعه همه جانبه تاكید كرد.

غلام محمد زارعی افزود: تا زمانی كه كسب مهارت و دانش های فنی و حرفه ای به عنوان یك فرهنگ در جامعه نهادینه نشود نباید انتظار رفع معضل بیكاری و تحول در حوزه صنعت را داشت.

وی با بیان اینكه گرایش جوانان به سمت پشت میز نشینی و مشاغل دولتی از عوامل مهم افزایش آمار بیكاری در كشور بویژه استان كهگیلویه وبویراحمد است، افزود: هم اكنون ساختار نظام آموزشی با وجود كسب دانش های تئوری و نظری صرف بشدت دچار آسیب است.

وی تصریح كرد: باید این حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت تحت عنوان آموزش های نظری صرف، گسترش بازار مدرك گرایی و چرخه معیوب در ساختار نظام آموزشی كشور با كسب مهارت های فنی و حرفه ای پر شود.

زارعی بر ضرورت شناسایی و گسترش مهارت های فنی و حرفه ای در روستاها و مناطق عشایری نیز تاكید كرد و گفت: مجلس و دولت آماده همكاری و ارایه تسهیلات ویژه به كارآموزان و مهارت آموزان برای ایجاد اشتغال و كارافرینی در حوزه های مختلف است.

مدیركل آموزش فنی و حرفه ای كهگیلویه وبویراحمد نیز در این آیین گفت: 11 مراكز آموزشی در این استان آماده ارایه آموزش فنی وحرفه ای به مهارجویان است.

فرج الله راد موازی كاری و دخالت برخی مراكز علمی ، آموزشی و حتی دستگاه های اجرایی در امر آموزش و مهارت آموزی را از جمله مشكلات و دغدغه های اساسی مراكز آموزشی فنی و حرفه ای در استان اعلام كرد.

وی تصریح كرد: گسترش این رویه نیز تا حدودی معضل مدرك گرایی به جای كسب مهارت های فنی و حرفی ای را شامل شده است.

راد از ارایه بیش از یك میلیون نفر ساعت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در دو بخش دولتی و خصوصی به علاقمندان و افراد جویای مهارت در سال جاری در این استان خبر داد.

راد تاكید كرد: 600 هزار نفر ساعت در بخش دولتی و حدود 400 هزار نفر ساعت نیز مربوط به بخش خصوصی است.

وی افزود: اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان متعهد شده تا پایان سال جاری بیش از دو میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و حدود چهار میلیون نفر ساعت نیز در بخش خصوصی در حوزه های صنعت، خدمات و كشاورزی آموزش ارایه دهد.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد بهمراه نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا و جمعی از مدیران اجرایی و فعالان اقتصادی از بخش ها و كارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای منطقه سرابتاوه بویراحمد بازدید و از نزدیك با مسایل ، مشكلات و كمبودهای آموزشی در این زمینه آشنا شدند.

3016/6162