۵ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۴۰
کد خبر: 81696469
T T
۰ نفر
عمليات مرصاد فروغ جاويدان منافقان را به غروب جاويدان بدل كرد

اروميه ـ ايرنا ـ همرزم شهيد چمران و رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: عمليات مرصاد، فروغ جاويدان منافقان را به غروب جاويدان بدل كرد.

نصرالله اسدالهي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به مناسبت پنجم مرداد، سالگرد عمليات غرورآفرين مرصاد افزود: هنوز مدت كوتاهي از پذيرش قطعنامه 598 نگذشته بود كه منافقان كوردل به سركردگي رجوي با شعار از مهران تا تهران از نقاط مختلف به كشور حمله كردند.

وي با اشاره به تحليل غلط منافقان در خصوص توان نظامي و رزمي ايران گفت: تحليل آنها بر اين پايه بود كه پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران و برتري ظاهري نظامي نيروهاي عراقي،‌ نشان از ضعف و عقب‌نشيني رزمندگان اسلام و سرخوردگي مردم از جنگ و جدايي ملت از دولت است.

اين رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: آنها بر اين اعتقاد بودند كه پذيرش قطعنامه از سوي ايران امري غيرممكن بوده و تنها در صورتي جمهوري اسلامي قطعنامه را خواهد پذيرفت كه به لحاظ سياسي، نظامي و اقتصادي به بن‌بست كامل برسد.

اسداللهي افزود: به همين علت پس از قبول قطعنامه توسط ايران، منافقان چنين تصور كردند كه جمهوري اسلامي به بن بست رسيده و اين بهترين زمان براي براندازي نظام است و بر همين استدلال غلط عمليات فروغ جاويدان را طراحي كردند.

فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: منافقان بر اساس يك برنامه زمان‌بندي شده 33 ساعته در طرح‌ريزي خود قصد رسيدن به تهران را داشتند و اميدوار بودند با بهره‌گيري از 25 تيپ طي پنج مرحله از شهرهاي سر پل سرذهاب، اسلام آباد، همدان و قزوين عبور كرده و خود را به تهران برسانند و نظام جمهوري اسلامي را سرنگون كنند.

وي ادامه داد: در اين عمليات، منافقان با در اختيار داشتن 25 تيپ كه با چهار الي پنج هزار نفر و همچنين با بهره‌گيري از مساعدت و تسليحات نظامي رژيم بعثي به مرزهاي غربي كشور حمله كردند.

اسدالهي با بيان اينكه پس از قبول قطعنامه 598 توسط ايران، مسعود رجوي و گروهك منافقان شرايط ادامه فعاليت خود در كشور عراق را بسيار ناامن ديدند، گفت: به همين علت رجوي تصور مي‌كرد كه اگر رژيم صدام با ايران در شرايط صلح باشد، هيچ دليلي براي ماندن منافقان در اردوگاه هاي عراق نمي‌ماند و بايد به سرعت به ايران حمله كنند.

وي افزود: رجوي با يك تحليل غلط و نادرست از وضعيت ايران همه همراهان خود را متقاعد كرد كه بايد حمله خود را از قصرشيرين به ايران آغاز كنند و در چهار مرحله يعني اول كرمانشاه، بعد همدان، سپس قزوين و در آخر تهران را تصرف كنند.

اين رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: عمليات فروغ جاويدان منافقان تا كرند غرب هم ادامه يافت اما همين كه نيروهاي مسلح كشور از اين عمليات مطلع شدند، عمليات غرورآفرين مرصاد را اجرايي كردند.

وي اظهار كرد: اتحاد و يكپارچگي تمامي نيروهاي مسلح اعم از سپاه، بسيج، ارتش و همچنين نيروهاي مردمي توانست خواب منافقان را آشفته كرده و تلفات سنگيني به آنها وارد كند.

اسدالهي افزود: عمليات مرصاد در سه مرحله انجام شد كه هدف از آن در مرحله اول سد كردن هجوم نيروهاي موسوم به ارتش آزاديبخش، مرحله دوم حركت نيروي زميني ارتش با پشتيباني نيروي هوايي و هوانيروز ارتش و همكاري سپاه به سمت دشمن بود و مرحله سوم عمليات مرصاد هم انهدام دشمن و تحميل برتري به صدام بود تا اين عمليات با پيروزي نيروهاي خودي به پايان برسد.

وي ادامه داد: منافقان به هر شهري كه قدم گذاشتند دست به جنايات وحشيانه ايي زدند چنانكه كشتار غيرنظاميان به ويژه كشتار دسته جمعي بيماران و كاركنان بيمارستان اسلام‌آباد از جمله اقدام هاي جنايتكارانه اين گروهك تروريستي است.

عمليات مرصاد در پنجم مرداد سال 1367 با رمز مبارك يا علي‌ابن‌ابي‌طالب(ع) به منظور مقابله با منافقان در منطقه اسلام آباد و كرند در غرب استان كرمانشاه آغاز شد.

رزمندگان اسلام در 34 كيلومتري كرمانشاه راه را بر ستون‏هاي منافقان بستند و واحدهاي زرهي رزمندگان طي اقدامي متهورانه تعداد زيادي از ادوات سنگين زرهي منافقان را هدف قرار داده و به آتش كشاندند.

جاده كرمانشاه ـ اسلام‏آباد در همان لحظات اوليه انباشته از ادوات سوخته شد و عكس‏العمل سريع رزمندگان منافقان را به فراري مفتضحانه وادار كرد.

اين عمليات در روز بعد نيز با حمله هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي ايران با سركوب شديد منافقان ادامه يافت و دشمن را دچار شكست سنگيني كرد.

در اين عمليات سه گردان از تيپ نبي‌اكرم(ص) و تيپ مسلم‌بن عقيل(ع) و يك گردان از ايلام در اسلام‌آباد به منافقان حمله كردند.

منافقان تصور مي‌كردند كه مثل روزهاي قبل نيروهاي عراقي در اين مناطق حضور دارند حال آن كه عراقي‌ها در برابر رزمندگان اسلام عقب‌نشيني كرده و منطقه در دست نيروهاي ايراني بود و به همين علت رزمندگان اسلام توانستند به راحتي از اين محور وارد اسلام آباد شده و سازماندهي منافقان را بر هم بزنند.

پس از آزادسازي اسلام آباد و قبل از رسيدن قواي كمكي، رزمندگان اسلام به اين شهر وارد شده و با شكست منافقان، اين گروهك تروريستي را با شكست مفتضحانه اي رو به رو كردند و بدين ‌ترتيب با انجام عمليات مرصاد از سوي رزمندگان اسلام، عمليات فروغ جاويدان منافقان به غروب جاويدان آنها بدل شد.

2077/8135/1905
۰ نفر