گمانه زنی ها در خصوص اخراج معاون نخست وزیر و چهار وزیر كابینه مالزی

كوالالامپور – ایرنا – رسانه های مالزی روز سه شنبه گزارش دادند 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر معاون خود و چهار عضو دیگر كابینه را بدنبال انتقاد از فساد مالی در شركت توسعه استراتژیك مالزی موسوم به 'ام.دی.بی یك' از كابینه اخراج می كند.

به گزارش ایرنا، 'محی الدین یاسین' معاون نخست وزیر مالزی روز یكشنبه از بحران فساد مالی در این كشور انتقاد كرد و براساس گزارش 'مالیزیا اینسایدر' وی در میان كسانی است كه از كابینه اخراج می شود.

تارنمای 'اتوسان' كه به حزب حاكم آمنو نزدیك است نیز امروز از احتمال جابجایی در كابینه نجیب تون رزاق پس از گذشت حدود یكسال از تغییرات قبلی خبر داد.

اما مالیزیا اینسایدر ادعا كرد نجیب در این هفته پنج نفر از اعضای كابینه و وزیران قوی از جمله محی الدین یاسین معاون خود و منتقد 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بدهی شركت 'ام.دی.بی یك' و احتمال فساد مالی در آن را از كابینه حذف می كند.

به گفته منابع دولتی، غیر از محی الدین، دو وزیر دیگر از حزب حاكم آمنو شامل 'حسن ملك' وزیر تعاون، مصرف و تجارت داخلی مالزی و 'محمد شفیعی اپدال' وزیر توسعه منطقه ای و روستایی این كشور نیز از كابینه خارج می شوند.

براساس این گمانه زنی ها، 'احمد زاهد حمیدی' وزیر كشور قرار است جایگزین محی الدین یاسین در پست معاون نخست وزیر شود و 'احمد ماسلان' معاون وزیر دارایی مالزی در پست وزارت می نشیند.

براساس این گزارش ها، زاهد حمیدی علاوه بر معاون نخست وزیر، همچنان وزیر كشور باقی خواهد ماند و وزیرانی كه از نجیب تون رزاق، ششمین نخست وزیر مالزی حمایت كرده اند نیز باقی می مانند.

سخنگوی 'آمنو' حزب حاكم مالزی نیز به 'اتوسان' گفت نجیب با سلطان عبدالحلیم معظم شاه، چهاردهمین پادشاه مالزی دیدار و كابینه جدید را با وی كه عمدتا نقش تشریفاتی دارد در میان گذاشته است.

'وال استریت ژورنال' اخیرا ادعا كرد تحقیقات نشان داده است نزدیك به 700 میلیون دلار از پول شركت 'ام.دی.بی یك' مالزی به حساب های شخصی نجیب تون رازق واریز شده است.

نجیب این ادعا را رد كرده و تاكید دارد به وسیله وكلایش از این روزنامه شكایت می كند. وی می گوید پولی برای منافع شخصی دریافت نكرده و اتهام فساد بخشی از یك كارزار برای تخریبش است.

اخیرا 'تان سری لیم كوك وینگ'مرد سرشناس عرصه تبلیغات و روابط عمومی مالزی و از دوستان ماهاتیر محمد كه قرار بود نجیب را از فرورفتن در گرداب بحران سیاسی ناشی از اتهام فساد مالی نجات دهد نیز استعفا داد.

این امر نشان می دهد 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر مالزی كه پشت سر افشای این رسوایی مالی است همچنان پرقدرت نقش پررنگی در معادلات سیاسی این كشور دارد.

'انور ابراهیم' رهبر زندانی مخالفان دولت مالزی نیز هفته گذشته در حالی كه نخست وزیر این كشور درگیر اتهامات فساد مالزی بود، تاكید كرد' مالزی برای تغییر آماده است' و اكنون بحث تغییر كابینه مطرح شده است.

آساق**1611